Bubbel på rutor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    Bubbel på rutor

    Det här är en ganska så meningslös diskution, ville väl bara häva ur mig detta: idag har jag för första gången "syresatt" vattnet så pass med växternas hjälp att det bildas små luftbubblor på akvariets rutor och på filterin- och -utblåsslangar. Yiippiee!! Har aldrig sett detta tidigare (bara efter vattenbyte, men det räknas inte). Det verkar inte heller vara alger på rutorna - har skrapat allting riktigt rent igår. Damn!!
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Hm... Bubblor på rutorna brukar det bara bli efter vattenbyte... Har du precis gjort det?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Den enda gången det bubblar om mina rutor är vid vattenbyte och när jag har cyano på G
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • Z_Lawer
        • September 2004
        • 333

        #4
        Gjorde vattenbytet i söndags, så det kan inte vara det. Ser inget cyano heller (peppar peppar..). Nu ska ni inte tro att rutorna är helt täckta av bubblor, men typ 5 bubblor på varje ruta plus kanske 10-20 på filterslangar.
        Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

        Kommentar

        • dinajel
          • November 2004
          • 606

          #5
          Grattis till tokbubblet! Jag hade gissat på alger, trots allt, men om det nu inte är det så kanske det beror på att du har rätt bra tryck i din pump?

          Jag själv har nämligen både vertikalt och horisontellt champagnebubbel i burken. Vattnet från filterutblåset har nämligen en tendens att ta tag i bubblorna som stiger upp från växterna närmast utblåset och kör runt dom i hela burken. Det kanske kan få bubblor att fastna på sidorutorna om du har några ojämnheter där?

          Jag måste kolla själv ikväll om det fastnar bubblor på mina numera algfria rutor. Fast min tes kanske känns lite långsökt iofs...
          Bilder på mina akvarier.

          Kommentar

          • Z_Lawer
            • September 2004
            • 333

            #6
            Hehe, det kan ju vara det, att det fastnar på ojämnheter, eller så är det kanske ändå mikroskopiska alger som inte syns - det kan jag tänka mig på rutorna, men slangen från utblåset rensade jag toknoga i hett vatten dagen innan... det vete f-n..
            Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

            Kommentar

            • dinajel
              • November 2004
              • 606

              #7
              Kan meddela att efter koll igår kväll så hittade jag inte en enda bubbla på rutorna (trots att det då hade tillkommit lite alger på frontrutan). Det betyder ju inte att min teori spricker, men det känns ännu mindre sannolik nu.
              Bilder på mina akvarier.

              Kommentar

              Arbetssätt...