Trådalger efter byte av bottenmaterial

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erland
    • June 2003
    • 410

    Trådalger efter byte av bottenmaterial

    Jag har bytt bottenmaterial i ett av mina akvarium och efter det så har nu trådalgerna börjat ta över.

    Före bytet så fanns det engelsk sjösten på kanske 3mm storlek i akvariet, och jag bytte det till sand 0.4-0.8 mm. Efter bytet så har växterna nästan inte växt någonting alla och trådalger har sakta med säkert börja växa fram i akvariet. Det är ganska måttligt med fisk i akvariet och jag matar relativt lite. Jag använder inte CO2 och göder varje vecka i samband med 30%'ga vattenbytet med TMG och en lösning av santa marias salpeter(för kväve om jag minns rätt). Innan bytet av bottenmaterial så var akvariet i princip helt tomt på alger. Jag rensade även bort rätt mycke växter i samband med bytet av bottenmaterial.

    Så frågan är hur man får stopp på trådalgerna ?

    Jag har testat låta det gå 2-3 veckor mellan ett vattenbyte nu i sommar och då även avstått från gödning för att se om det hjälpte, men det verkar inte ha blivit någon skillnad.

    Min misstanke är att det hela beror på att växterna inte har tagit sig ordentligt och trådalgerna därmed suger åt sig all näring och frodas istället. Kan växternas minskade växttakt bero på att de växer sämre i sand än grus ?
    Eller är det troligare att det beror på att botten inte är lika näringsrik som tidigare ?

    Jag är tacksam för alla teorier och råd.
    Erland Isaksson
    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
    Min Zoopet Blog
  • Rebecka
    • September 2003
    • 561

    #2
    Nej, sanden är inte sämre.
    Det enda som är sämre är att iom. att du bytte sand så bytte du bort allt nyttigt sediment (fiskskit &växtdelar) Det är bra att du göder med KNO3 eller salpeter som du nu gör. Har du trådalger skulle jag minska Tmg reält, nästintill sluta använda det. Endast KN03. Strunta i vattenbytena ett tag så växterna även får lite näring från fiskskit.
    TMG innehåller mycket järn och det älskar trådalger så jag skulle personligen sluta med det helt tills jag tycker växterna ser lite bleka och tråkiga ut. Endast KNo3/Salpeter.
    Tycker föressten du ska skaffa en påse KNO3 eftersom en påse Santa Maria Salpeter går åt rätt fort.
    Hur stort är akvariet?
    Jag hade ett 112liters lowtech växtakvarium med Mycket vallisneria och andra växter. Tillsatte endast 0,5tsk varannan vecka och endast Tmg när det behövdes (kan vara svårt att avgöra) Gjorde inga vattenbyten heller, utan fyllde bara på när det dunstade. Har aldrig haft så fina växter och fräscha fiskar förut. Fast det fungerar bara om man inte har tendens att mata fiskarna för mycket.
    Hoppas du blivit någe klokare. Annars får du fråga vidare.
    MVH/Rebecka
    http://underwatergarden.blogspot.com


    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #3
      Mm, tror inte det har med själva sanden att göra. Du tömde bottenlagret på näring samt tog bort många växter - tippar på att det i kombination gav resultatet trådalger. Sen är det lite olika, en del växter vill ha lite luckrare bottenmaterial. Med ett tätare bottenmaterial tar det längre tid att ackumulera näringsämnena.

      Ett tips är att testa flytväxter alternativt Hornsärv som flyter i ytan. De kan suga mycket näring ur vattnet (det är där du har den just nu) rätt fort. Se bara till att de planterade växterna får tillräckligt med ljus. Minskat på TMG hade jag gjort, men inte slutat helt. Resten är tålamod med ett kar som går långsamt.

      Hilsen,

      P

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        kan ju prova å slänga ner några vattenpest.
        dom kostar ju inte många kroner.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • erland
          • June 2003
          • 410

          #5
          Tack för tipsen, tror jag skall testa minska TMG dosen vid nästa vatten byte. Jag planterade ned några snabbväxande växter vid senaste vattenbytet så vi får se om de gör sitt också.
          Erland Isaksson
          Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
          Min Zoopet Blog

          Kommentar

          • Rebecka
            • September 2003
            • 561

            #6
            Dom kommer förmodligen bara göra saken värre om du inte börjar göda ordentligt med KNO3. Vattenbytena tar bort all fiskskit (Nitrat/kväve mm.)och det är den som är bra för växterna och går åt i störst utsträckning. Microgödning behövs välldigt sällan i lowtech akvarium.

            Jag skulle personligen strunta i vattenbytena. Endast fylla på när det dunstar. (detta kräver ett bra filter)
            Jag skulle dosera KNO3.
            Jag skulle helt skippa Tmg. (endast en Liten skvätt om dom nya bladen ser bleka ut)
            Jag skulle försöka ligga på ett lågt wattantal eftersom stark belysning endast gynnar algerna i ett icke Co2 berikat akvarium.
            Vallisneria är inte heller kinkig med ljuset. Jag skulle satsa på ca 0,25Wl ungefär.

            Visst kan du fortsätta med dina vattenbyten, men då kommer du måsta göda med Kno3 och eventuellt Kh2P04 och nutrisi när det behövs.

            Hoppas du blev klokare!
            Mvh/ Rebecka
            http://underwatergarden.blogspot.com


            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

            Kommentar

            Arbetssätt...