Billig Hornsärv och köpa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lunar
    • July 2005
    • 427

    Billig Hornsärv och köpa?

    Tänkte om någon vet ett litet billigare ställe än på djuraffären som man kan köpa Hornsärv ( http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=22 )
    På djuraffären ska dom ha 8kr styck

    Jag har några sådana där flytande, går dom att dela på så att det växer ut fler eller kan man plantera dom på något sätt så dom förökar sig

    ** Bor i Norrland **
    Senast redigerad av lunar; 07 August 2005, 22:10.
    - 165L Low-tech.
    - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
    - 222L Ciklidakvarium.
    Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Jag har delat mina och en del har jag planterat fast de flyter lätt upp. De flesta ligger löst på ytan av akvariet och mina växer som attans.
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • Z_Lawer
      • September 2004
      • 333

      #3
      Man kan alltid brevväxla växterna... Enligt min erfarenhet växer Hornsärven fortare om man har den planterat.
      Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        Ursprungligen postat av lunar
        Tänkte om någon vet ett litet billigare ställe än på djuraffären som man kan köpa Hornsärv ( http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=22 )
        På djuraffären ska dom ha 8kr styck

        ** Bor i Norrland **

        du är ett par dagar försen, eller precis en för sen.. har slängt ca 5l av den och gav bort 2l igår.. hade ute annons på det men intresset var väldigt svalt,,, :/.. så är det.. ibland.
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #5
          Går fint att dela på den. Räcker oftast med en enda topp för att den ska ta sig. Kommer den igång är snart karet fullt. Två problem med Hornsärv:

          - en del av det som säljs i djuraffärerna är anpassad för dammar - den kan gå ned sig mot hösten. Vilken kvalisort du har visar sig mot hösten.

          - när man flyttar Hornsärv från ett kar till ett annat kan de "rasa ihop". Topparna brukar dock klara sig, och så kommer den igång igen. Jag flyttar alltid bara en liten bit till ett nytt kar för att testa först - håller den sig så flyttar jag över mer.

          Enklaste sättet att få fatt i Hornsärv billigt är att ha kontakter med andra akvarister. Gäller för övrigt många växter.

          Hilsen,

          P

          Kommentar

          • Z_Lawer
            • September 2004
            • 333

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Två problem med Hornsärv:

            - en del av det som säljs i djuraffärerna är anpassad för dammar - den kan gå ned sig mot hösten. Vilken kvalisort du har visar sig mot hösten.

            - när man flyttar Hornsärv från ett kar till ett annat kan de "rasa ihop". Topparna brukar dock klara sig, och så kommer den igång igen.
            Håller med. Köpte min i en dammavdelning på någon trädgårdsbutik, och det tog nog en vecka innan den "dammiga" varianten började skicka ut skott som var anpassade just för akvariet. Nu liknar den mest Myriophyllum. Den köpta delen av Hornsärven ruttnade så småningom bort.
            Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

            Kommentar

            • cecilia
              • January 2003
              • 754

              #7
              Billigaste sättet att få tag i hornsärv är att hämta den i sjön:


              Den rasar möjligen ihop framåt hösten, men då har den i alla fall varit gratis!

              Mvh Cecilia

              Kommentar

              • lunar
                • July 2005
                • 427

                #8
                Ursprungligen postat av MagicFingers

                du är ett par dagar försen, eller precis en för sen.. har slängt ca 5l av den och gav bort 2l igår.. hade ute annons på det men intresset var väldigt svalt,,, :/.. så är det.. ibland.
                Det var ju lite synd

                Ursprungligen postat av PatrikMalmo

                - en del av det som säljs i djuraffärerna är anpassad för dammar - den kan gå ned sig mot hösten. Vilken kvalisort du har visar sig mot hösten.
                Har ingen aning om vilken kvalitésort jag har men det återstår väl att se nu till hösten. Kan ju alltid hoppas på att dom inte ruttnar i alla fall heh

                Ursprungligen postat av MarieJ
                Jag har delat mina och en del har jag planterat fast de flyter lätt upp. De flesta ligger löst på ytan av akvariet och mina växer som attans.
                Tog och delade dom i topparna, får se hur dom växer nu
                - 165L Low-tech.
                - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
                - 222L Ciklidakvarium.
                Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

                Kommentar

                Arbetssätt...