Bra "marktäckare"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    Bra "marktäckare"

    Hej

    Nu när jag kör CO2 och "riktig" gödning så tänkte jag ge mig på någon form av marktäckare.Provade med dvärgsvärdplanta vid ett tidigare tillfälle och det blev kalkon.Vad har nu för förslag.Hade tänkt mig att täcka från roten och till framrutan (se bif länk).Belysningen är 2 st 90cm rör.Höjden på karet är 50cm.

    Fredrik
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Dom har skitsnygga nålgräsplantor på Lagret just nu ! Räkna med att det tar 2-3 månader innan de täcker bara så blir du inte besviken !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Får brumma förbi där imorn på vägen hem från jobbet.Inge bra för plånboken att ha nära till både lagret,leasing och södermalmsakvarieaffär...
      Fredrik

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Om du skulle köpa dem så tänk på att det sprider sig bäst om man "plockar ner dem i atomer" innan man trycker ner dem djupt i sanden/gruset.

        Dom sprider sig sedan själv, långsamt i början och sedan fortare och fortare.
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • Kharn
          • May 2004
          • 256

          #5
          Hejsan

          Jag köpte Nålgräs som såldes till dammar och fick ut ca 20 - 25 tropica stora plantor per kruka , o varja Storkruka kostade ca 35 spänn.

          MVH Jimmy
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av fredrikakesson
            Provade med dvärgsvärdplanta vid ett tidigare tillfälle och det blev kalkon.Vad har nu för förslag.Hade tänkt mig att täcka från roten och till framrutan (se bif länk).Belysningen är 2 st 90cm rör.Höjden på karet är 50cm.
            På vilket sätt blev det dåligt? Jag har fått för mig om att Echinodorus Tenellus är bland de enklaste bottentäckarna... Du kanske har för svagt ljus?
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • fredrikakesson
              • November 2003
              • 1363

              #7
              Så här i efterhand så förstår jag att ungefär alla förutsättningar var fel....Gödning,ljus ingen co2 m.m
              Fredrik

              Kommentar

              • fredrikakesson
                • November 2003
                • 1363

                #8
                Hej igen
                Nu har jag shoppat nålgräs,5 ottosar och lite artemia till dom nykläckta paletterna.Bild om någon är intresserad : http://www.zoonen.com/res/user/46095...09_orig_SE.jpg
                Scalarerna tycker att gräset smakar gott.Dom har dragit upp några strån och satt i sig.Undrar hur länge gräset kommer att finnas kvar....

                Fredrik

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  haha punkfrisyr på gräset

                  skämt åsido va kostade gräset ?
                  funderar på att ha nåt liknande när ja får köpt ett större kar.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • fredrikakesson
                    • November 2003
                    • 1363

                    #10
                    HEHE.Kanske ska leta fram en sprayburk med grönt och rosa också hehe.Det där är från en kruka som kostade 45 spänn.Hade tänkt mig att det lixom skulle breda ut sig utmed hela rutan.Men om scalarerna tänker rycka upp det i samma tempo som ikväll så är det borta imorn kväll...
                    Fredrik

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      provat lägga ner en gurkbit ellr dylikt till skalarerna ?
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • fredrikakesson
                        • November 2003
                        • 1363

                        #12
                        jo du.Dom äter precis allt man stoppar ner.Brysselkålen som ancistrucarna ska ha brukar gå åt.
                        Fredrik

                        Kommentar

                        • oveb
                          • January 2004
                          • 2577

                          #13
                          Ursprungligen postat av fredrikakesson
                          HEHE.Kanske ska leta fram en sprayburk med grönt och rosa också hehe.Det där är från en kruka som kostade 45 spänn.Hade tänkt mig att det lixom skulle breda ut sig utmed hela rutan.Men om scalarerna tänker rycka upp det i samma tempo som ikväll så är det borta imorn kväll...
                          Fredrik
                          Fräckt, kanske borde du plockat isär dem liiite mer men jag vet hur det är...

                          Här en bild på hur det kan se ut om ett par månader om spjuvrarna i din balja kan ge tusan i det !

                          http://berthling.com/oblog/P1030562.jpg (lite stor)
                          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                          Kommentar

                          • fredrikakesson
                            • November 2003
                            • 1363

                            #14
                            Snyggt.Men du vet hur kul det är att trassla ut dom.Ska bli kul och se om dom tar sig.Som sagt dvärgsvärdplantan blev det skit av.Men det va första gången jag satte igång ett kar.1 lysrör,ingen gödning m.m.Så här i efterhand förstår jag att det var dödsdömt från början...
                            Fredrik

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              Ursprungligen postat av fredrikakesson
                              1 lysrör,ingen gödning m.m.Så här i efterhand förstår jag att det var dödsdömt från början...
                              välkommen i klubben.
                              va där när ja hade igång mit akvarium för 10år sen.

                              oveb snygg bild.
                              är det lilophila sessiflora (stavfel javet) i bakgrunden ?
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...