Trött på Limnophila sessiliflora

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • K_Lindfors
    • March 2005
    • 61

    Trött på Limnophila sessiliflora

    Ska flytta till lägenhet snart och lär göra en nystart av akvariet, tänkte passa på att försöka få ordning på växterna.

    Akvariet är på 100L med 2 stycken 18/20W rör, aquarelle och sun glo. Sanden jag har är biltemas blästersand.
    Har enbart haft Limnophila sessiliflora och Cabomba och dessa har aldrig växt bra för mig trots PMDD gödning och CO2, visst fungerade det något bättre men nu orkar jag inte bry mig om gödning längre.

    Till saken..
    Jag vill ha råd på en kombination att förgrunds/bakgrundsväxter som fungerar bra i mitt akvarium UTAN någon som helst gödning. De ska alltså klara sig på den belysning jag nämner ovan. En fördel är dessutom om de ser vackra ut och växer lagomt fort, inte i rasande tempo som Limnophila sessiliflora.

    Det jag vill ha är alltså en komplett planlösning av lättskötta växter som passar mitt akvarium.

    VÄLDIGT tacksam för råd eftersom jag snart lär flytta akvariet.
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Svärdplantor, Vallisneria och Anubias klarar sig hyggligt med fiskskit...
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #3
      Ska du köra med enbart fiskskit som gödning så rekommenderar jag att du testar dels att ha hyfsat med fisk samt att du provar lite olika växter och ser vilka som tar sig. ovebs råd är bra men som tillägg kan du prova Javaormbunke, Javamossa och Sagitaria subulata (oftast förgrundsväxt). Det som tar sig, det tar sig. Göder man inte alls så växer alla dessa växter långsamt, om alls. Får du algproblem ändå kan du prova att ha i lite flytväxter, vanlig andmat/Salvinia.

      Eftersom du nu ändå provat lite gödning, så kan du spara kaliumnitrat och microgödning och pytsa i under rekommenderad dos vid vattenbyten. Med lite tålamod och tid så kommer karet att se schysst ut.

      Hilsen,

      P

      Kommentar

      • K_Lindfors
        • March 2005
        • 61

        #4
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo

        Eftersom du nu ändå provat lite gödning, så kan du spara kaliumnitrat och microgödning och pytsa i under rekommenderad dos vid vattenbyten. Med lite tålamod och tid så kommer karet att se schysst ut.

        Hilsen,

        P
        Okej, tyvärr har jag glömt vad som är rekomenderad dos. kan någon snabbt räkna ut det för mig?

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Jag har just Limnophila sessiliflora i ett akvarie (som jag främst använder till räkor) med väldigt lite gödning och ljus och de är fantastiskt täta och fina...
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            mikrogödning kommer växternna behöva oavsett vad för det är inget fiskarna kan tillgodose.

            själv har jag anubias javaormbunke windelöw-ormbunke vallisneria javamossa lysimachia"aurea" vattenpest vattenspikblad

            kör ingen co2 göder med pmdd lite försiktigt och gör ett vattenbyte var 10-14 dag och mina växter är gröna å fina.
            växer rätt långsamt.
            vattenpesten behöver ansas runt var 14:e dag.
            annars är det bara vallisnerian ibland och javamossan ibland.

            försök hitta långsamväxande växter.
            dom har jag funnit va enklast å kräva minst skötsel och har mycket av dom så dom är co2 begränsade all annan näring finns.
            Senast redigerad av Raven; 07 August 2005, 19:51.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Ursprungligen postat av K_Lindfors
              Har enbart haft Limnophila sessiliflora och Cabomba och dessa har aldrig växt bra för mig trots PMDD gödning och CO2
              och växer lagomt fort, inte i rasande tempo som Limnophila sessiliflora.
              Uh.. Växer dom bra eller inte?

              L. sessiliflora växer bra vad man än gör typ, gödning eller inte. Cabomba däremot kan vara lite trixigare om man inte har bra koll på CO2-halten.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • K_Lindfors
                • March 2005
                • 61

                #8
                Tack för alla svar, vilka av dessa växter är förgrunds respektive bakgrundsväxter?

                Kommentar

                Arbetssätt...