Förbrukningshastighet mm.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #16
    Vid senaste vattenbytet så skippade jag Ca helt och micklade endast i en tsk med MgSO4 och det ser faktiskt ut av vara bästa dosering hitills.
    Japp, jag har också gått tillbaka till den strategin som har funkat bra för mig. Får se vad papegojbladen säger om det bara.

    Fast båda de nivåer du nämner är skyhöga, den första tokhög. Om du skyller på för lite järn så känns det lite som att du i första fallet matar din hund med en American Pizza 4 ggr om dagen och i det senare fallet 1 gång om dagen.
    Om det stuntar misstänker jag mer CO2 som vanligt.
    Jag har under en längre period fulldoserat vid vattenbyte och skopat i ytterligare en dos mitt i veckan eftersom jag misstänkt legat på gränsen. Nu senast har jag testat att höja CO2:n ett snäpp och hoppat över extradoseringen. Nog tusan bubblar det rackarna gooosigt efter en vecka ändå Kör då sparsamt/måttligt med ljus.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Ang. att dosera Calcium eller inte så är det en viss skillnad mellan att dosera Calcium när man har KH/GH över 15 som Z Lawer och när man som BluesBoy och jag under 2.

      Det är ganska stor skillnad helt klart 8) Jag kan med en rejäl Mg-puls (10 ppm tror jag) få en Nesaea att gå från det här:

      till det här:


      Andra växter som verkar känsliga är L. glandulosa och Papegojblad/A.reineckii.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #18
        Ang. att dosera Calcium eller inte så är det en viss skillnad mellan att dosera Calcium när man har KH/GH över 15 som Z Lawer och när man som BluesBoy och jag under 2.
        Njaoe, under två vet i tusan om jag har. Momentant vid vårat vattentest låg det på 20/2.7 Ca/Mg (ppm). Vid min ursprungliga gödningsregim skruvade jag bara upp Mg så jag hamnade på ungefärliga 4:1. Det var först när jag skulle börja fjäska för mina papegojor som jag skruvade på Ca.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Då har du och jag nästan exakt samma GH. Tror jag har 22/2.3 Ca/Mg enligt den här tråden: http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=51093
          Lite konstigt även att mitt Hagen-test visar runt 15 ppm, när vattenverket säger 22. Men det är väl som vanligt test-fel.

          Det är ju även lite vansinnigt att dra i 10 ppm Mg med så låg Calciumhalt, men ganska kul exempel på att Mg blockerar Ca, eller att åtminstone Ca/Mg-förhållandet är ganska kinkigt med vissa växter.

          Det vore intressant att veta en bra K:Na:Ca:Mg-ratio där alla alkalielementen mår bra tillsammans.

          För mig funkar det bra hursomhelst att t ex dosera 4:1 20 ppm Ca + 4 ppm Mg via CaCl2+MgSO4. Då blir papegojjan och glandulosan jättefin, samtidigt som jag faktiskt märker att jag behöver dosera lite mer överlag.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #20
            Det är ju även lite vansinnigt att dra i 10 ppm Mg med så låg Calciumhalt, men ganska kul exempel på att Mg blockerar Ca, eller att åtminstone Ca/Mg-förhållandet är ganska kinkigt med vissa växter.
            Ja, precis. Hos mig är det bara papegojorna som är kinkiga och jag har fortfarande inte klurat ut hur stor inverkan Ca/Mg kontra/tillsammans med bättre cirkulation har.

            Det vore intressant att veta en bra K:Na:Ca:Mg-ratio där alla alkalielementen mår bra tillsammans.
            Ja, jag har bara min egen burk att referera till. När den har fungerat som bäst (med klockren CO2) har jag hållt ungefärligt K:Na:Ca:Mg 15-20 : 54 : 20 : 5-10 (ppm).
            Har provat att skjuta upp K rejält men det testet gav ingenting. För mycket andra osäkra parametrar samtidigt. Trenden verkar ju dock gå åt mindre K.
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • Z_Lawer
              • September 2004
              • 333

              #21
              Ursprungligen postat av defdac
              Han säger inget om exakta doseringar annat än att han förstått att han alltid har doserat väldigt mycket mer än de flesta andra - dvs som du.
              Det är fortfarande lite oklart: doserar han det för att han vet att han behöver det, eller gör han det av bara gammal vana? Säger han någonting om det?

              Ursprungligen postat av BluesBoy
              Jag har under en längre period fulldoserat vid vattenbyte och skopat i ytterligare en dos mitt i veckan eftersom jag misstänkt legat på gränsen. Nu senast har jag testat att höja CO2:n ett snäpp och hoppat över extradoseringen. Nog tusan bubblar det rackarna gooosigt efter en vecka ändå Kör då sparsamt/måttligt med ljus.
              Mmm, det är det som jag tycker kan vara lite lurigt med EI: att gå på bubbel. Jag kan få bubblet även om det saknas någon ämne, hur konstigt det än verkar. Det ser inte ut som om syresvettningar uteblir vid någon brist, tvärtom: det bubblar på från växterna som vanligt vid bra CO2, men växterna kan likt förbaskat visa bristsymptom (i mitt fall var det vita skott från Sagittaria och Cardamine). Det kanske gäller bara vid mikrobrist, jag vet inte... Bubblet från växterna kan enligt min åsikt vara förrädiskt.
              Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #22
                Jag kan få bubblet även om det saknas någon ämne, hur konstigt det än verkar.
                Ok, men hur vet du att det saknas något ämne?
                men växterna kan likt förbaskat visa bristsymptom
                Stannar de även markant i tillväxt?
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • Z_Lawer
                  • September 2004
                  • 333

                  #23
                  Ursprungligen postat av BluesBoy
                  Jag kan få bubblet även om det saknas någon ämne, hur konstigt det än verkar.
                  Ok, men hur vet du att det saknas något ämne?
                  men växterna kan likt förbaskat visa bristsymptom
                  Stannar de även markant i tillväxt?
                  Jag såg det tydligt på växterna - exempelvis både hål i bladen (kalium-brist) och kritvita genomskinliga blad (för lite mikro). Det var absolut inte svårt att se, och krävde ingen fingertoppskänsla i och med att symptomen var så pass uttalade.

                  Det konstiga är att exempelvis Sagittarian och Cardamine fortsätter att växa, fast bladen blir mindre och mindre, men det kommer ständigt nya blad ändå, medan Cabomba verkade avstanna i tillväxten. Men växterna bubblar. Så har det varit hos mig i a f, vet inte om någon annan har liknande erfarenhet. Det vore bra om någon ville begränsa sin burk med något ämne för att dubbelkolla.
                  Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Den enda brist det fortsätter bubbla av är fosfat, vad jag hört på APD och de klassiska symptomen är att bladen blir mindre och mindre - växter som t ex R. wallichii ser ut som barbappa efter en period av dålig makro (fosfat) tillgång - dvs då det var dålig makrotillgång så har den markant kortare/mindre blad.

                    Oftast är det dock bara CO2 man slarvat med
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...