Lämna CO2 och pmdd i 2 veckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vance
    • December 2004
    • 872

    Lämna CO2 och pmdd i 2 veckor?

    Visste inte riktigt hur jag skulle formulera frågen, men men...
    Vad jag undrar är om jag kan lämna ett kar med co2 och pmdd utan någon skötsel? Bor 2 veckor hos pappa, två hos mamma osv...Så mamma matar och skulle kunna hälla i pmdd, men inte göra vattenbyte eller liknande.
    Jag skulle med andra ord kunna göra 3 50% byten varje månad, tror ni det skulle funka eller kommer jag bara få massa problem?

    När jag ändå är igång, kan man lämna det två veckor utan någon tillsyn, när man är bortrest på semester?
    Bara döda fiskar simmar med strömmen
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det går absolut att skruva in EI till 50% vattenbyte varannan vecka. Sålänge växterna bubblar bra och dom får en ny fulldospuls såfort bubblet avtar så kan man vara väldigt säker på att inget näringsämne går upp på för höga nivåer.

    Jag skulle nog även dra ner ljusmängden (dra ner på "gaspedalen") för annars kommer ju akvariet vara totalt igenväxt efter 2 veckor.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • vance
      • December 2004
      • 872

      #3
      Vad menar du med EI?
      Ok, så du menar att om jag sänker antalet ljusa timmar när jag åker och säger till mamma att hon ska hälla i en fulldos när det slutar bubbla så skulle det funka?
      Och semestern?
      Tack för svaren

      Kanske ska lägga till att jag inte siktar på ett utpräglat växtkar utan snarare ett sällskapskar med schyssta växter...
      Senast redigerad av vance; 06 August 2005, 16:14. Anledning: tillägg
      Bara döda fiskar simmar med strömmen

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Nej jag menar inte ändra antalet ljustimmar, om det inte är så att du kör 12 timmars ljus. Då kan du sänka till 10 timmar och eventuellt försöka skruva ur något rör om du har flera rör.

        EI är förkortning för "Estimative index" som är sättet du kör ditt växtakvarium på: Ett stort vattenbyte varje vecka (i ditt fall varannan vecka) med nya friska näringsnivåer av allt efter vattenbytet - samt fulldospulser såfort växternas lutar bubbla.

        och säger till mamma att hon ska hälla i en fulldos när det slutar bubbla så skulle det funka?
        Nu måste jag ju erkänna att jag själv har ganska svårt att avgöra när det blir minskat bubbel i akvariet, trots att jag kört den här metoden väldigt länge =) Jag kör typ fulldospulser varannan/varje dag oavsett bubbel.

        Det beror lite på hur du doserat tidigare? Håll kvar samma dosering och sänk ljuset enligt ovan är mitt förslag.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • vance
          • December 2004
          • 872

          #5
          Jag har inte doserat tidigare, är på väg att önska mig co2 anläggning i födelsedagspresent och vill försäkra mig om att det får den effekt jag vill, även om jaf är borta två veckor...
          Men som jag la till ovan så siktar jag inte på ett utpräglat växtkar utan snarare på att växterna ska vara riktigt snygga...Va skillnaden nu blir..
          När man läser din och andra växtexperters bloggar så står det ju att ni häller i nästan varje dag, och att växterna typ dör om de inte får all näring under ett par dagar...
          Senast redigerad av vance; 06 August 2005, 16:57.
          Bara döda fiskar simmar med strömmen

          Kommentar

          • vance
            • December 2004
            • 872

            #6
            OCh en fråga till, kan man köra åp med co2 i det kommunala vattnet i GBG eller är KH för lågt? Har försökt hitta det men hittar inget klart svar...
            Bara döda fiskar simmar med strömmen

            Kommentar

            Arbetssätt...