Cyano igen Förbannat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rebecka
    • September 2003
    • 561

    #16
    Mina ancistrusar åt iaf när jag hade cyano =mörkgrönt "skinn" av alger som ligger på botten och på växterna. Jag vet vad cyano är ;P

    Men dom åt inte alls i samma utsträckning som sniglarna, som älskade cyanon. Ancistrusarna sökte lite annat smått och gott men nog gick det ner lite cyano också.
    http://underwatergarden.blogspot.com


    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

    Kommentar

    • dinajel
      • November 2004
      • 606

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Mer belysning = Större näringsupptag = Lägre kvävenivåer = Begränsade växter = Guldläge för Cyano.
      Ja, just det här med mer ljus verkar cyanon gilla (eftersom näringsupptaget ökar så enormt). Mitt vardagsrum blir extremt ljust på dagen även om inget direkt ljus faller på akvarierna.

      Jag fick faktiskt cyano på frontrutan på mitt växtkar. Trodde först att det var prickalger pga fosfatbrist, men det visade sig vara värre än så. Jag åkte nämligen bort över helgen och glömde dosera upp makron och mikron extra innan jag åkte. Doserade 20 ppm nitrat vid förra lördagens vattenbyte, men det räckte inte på långa vägar. Dessutom hade mäsken slutat bubbla när jag kom hem. Ingen bra kombination. Jätteljust, näringsbrist och dessutom plötsligt ingen CO2. Mycket cyano blev det. Rätt lätt att bli av med i ett växtkar dock, som sagt.

      (Ingen riktig poäng i det här inlägget kanske. Ville mest skriva ett "jag håller med Defdac, titta så det kan gå när man glömmer göda"-inlägg. )
      Bilder på mina akvarier.

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #18
        Tror jag har besegrat dom jäklarna.Inte ett spår av dom än...jag får ösa i duktigt med kno3.Det verkar gå åt som bara den.Gasade på till 20ppm i går.Nivåerna var på väg ner mot 5-10 lite svårt att läsa av.
        Fredrik

        Kommentar

        Arbetssätt...