Cyano igen Förbannat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    Cyano igen Förbannat

    Hallå

    Cyanon jag fått vill inte försvinna.Igår jagade jag den med slamsugaren men idag är skiten tillbaka.Förmodligen har jag haft lite höga fosfat halter.Rev upp alla växter slamsög hela botten så högarna med fiskskit försvann.Bytte 50% av vattnet.Körde fulldos med KNO3 och kh2po4.Idag kollade jag nitrat halten igen.Kanske 10PPM.Nu har jag öst på så den är uppe i 20Ppm.Hur mycket vågar man dra på?.Jag har inte hällt i något mer kh2so4.Jag har nyligen satt igång en enkel mäsk anläggning.Hur ska jag göra.Jaga skiten med sugklocka varje dag och ösa på med kno3 eller???
    Fredrik
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Precis!! Håll rent i karet, byt mycket vatten och tillsätt kno3. Jag skulle inte vara rädd för nivåer under 50ppm om det bara finns "vanlig" fisk i karet. Om det simmar känsligare fiskar i karet så kör max 20 ppm.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Jag har inte hällt i något mer kh2so4
      Om du menar KH2PO4 så är det väldigt bra om du slutar dosera den. Många med mycket växter märker stor förbättring (mindre Cyanobakterier) om man enbart kör KNO3+mikrogödning och skippar KH2PO4.
      10 ppm nitrat-doser från KNO3 låter perfekt.

      Om du skippar fosfatet och håller uppe nitratnivåerna tror jag du kommer märka förbättring ganska snabbt även om slemmet kommer tillbaks snabbt såhär i början.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Om du inte orkar med "naturmetoden" så fungerar Fungistop otroligt bra...
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ja jag tömde faktiskt en 30 ml Fungistop i burken för ett tag sen. Det underlättar enormt.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • gjordavljus
            • August 2004
            • 212

            #6
            Jag är ju ingen växtexpert som tex defdac förstås. Men mina tankar går kanske främst till att cyano är tecken på dålig balans i karet och då tänker jag mig att det knappast blir bättre av att "röra om" och rycka upp växter. Jag skulle nog istället fundera på om jag har ett för litet eller för ineffektivt filter, sluta slamsuga och vara sparsam med vattenbytena om jag har växter, ge balanserad gödning och balanserad matning och ev tillsätta co2.. Det verkar för mig vara en bättre och mer långsiktig lösning... Eller har jag fel?
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416

            Kommentar

            • fredrikakesson
              • November 2003
              • 1363

              #7
              Hej

              För litet filter är nog inte orsaken.Anledningen till röjningen är att jag läste att cyano triggas av för höga fosfat halter i förhållande till Nitrat.För att kanske få ner fosfathalten så sög jag upp alla fiskskit.Nu har jag inte grävt runt i gruset mer är på dom ställen plantorna satt och bara sugit upp det som låg ovanpå gruset.Vad menas med "vanliga" fiskar.Det som simmar i karet är scalare,fjärilsciklid,kakadua,ancistrus och några neoner.
              Fredrik

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Enligt Barr brukar Cyano blomma upp om man har väldigt låga kvävehalter och det kommer en ammoniumspik pga kasst filter/hungriga växter/störning av bottnen, men det verkar även som Cyano är bra på att använda DOC som kolkälla - så slamsugning är faktiskt väldigt bra för att få bort allt slam under förutsättning att man inte stökar omkring så mycket att nitrifikationen störs i bottnen och man även håller nitrathalten hög och fin med KNO3.

                Jag skulle nog istället fundera på om jag har ett för litet eller för ineffektivt filter, sluta slamsuga och vara sparsam med vattenbytena om jag har växter, ge balanserad gödning och balanserad matning och ev tillsätta co2.. Det verkar för mig vara en bättre och mer långsiktig lösning... Eller har jag fel?
                Det är helt rätt, utom kanske att man gärna ska få bort det mesta av slammet både från växter och botten. Bra biologisk filtrering från ett stort fint filter + försiktig matning innebär ammoniumstabilitet och välbalanserad gödning (runt 10 ggr mer N än P) innebär fina kvävenivåer som kommer gynna andra härligare alger.

                CO2 är bra sålänge man kan tillgodose det 10 ggr högre näringsbehovet med en välbalanserad gödning med rejält med nitrat. Ju hungrigare växter som inte är begränsade, desto mer ammonium suger dom upp.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • fredrikakesson
                  • November 2003
                  • 1363

                  #9
                  Så summa sumarum så gjorde jag inte fel eller???.Filtret är ett aningen överdimentionerat eheim ytterfilter med makaroner och filtermatta.Jag låter fiskarna svälta några dagar.Ja jag kanske har matat lite mycket men det beror på att jag ville få scalarerna att växa ordentligt.Nu är dom troligtvis fullvuxna och då kan man lugna sig med matningen.Ska jag jaga cyanon med sugen eller ska jag göra en mörkläggning i några dagar?

                  Edit:Nu har jag läst lite till.Jag har draperat in karet i flisfilt och handdukar.Tänkte låta det vara så till på tisdag.Kemikalier är sista utvägen men då ska det vara klägg i hela burken.Nu är det bara vid framrutan och en liiiiten fläck på botten i bakkant.Kan lysrören vara boven.Förut körde jag bara med ett aquarelle men nu på senare tid har jag ett till aquastar så båda är tända samtidigt.Aquastar röret är närmst framrutan....Belysningen är 2*30w och det är ett 275 liters som är 50 högt.
                  Fredrik
                  Senast redigerad av fredrikakesson; 06 August 2005, 14:22.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Mer belysning = Större näringsupptag = Lägre kvävenivåer = Begränsade växter = Guldläge för Cyano.

                    Men som du säger: "Jaga skiten med sugklocka varje dag och ösa på med kno3 eller???" är det jag själv gör när jag har Cyano. Typ några minuters slemjakt varje dag och bra nitrathalt utan fosfatdoseringar brukar ge resultat ganska snabbt.

                    Mörkläggning är ju dock extremt effektivt mot Cyano och kräver ju inget arbete.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • fredrikakesson
                      • November 2003
                      • 1363

                      #11
                      Som jag misstänkte..Fortsättning lär följa på tisdag....
                      Fredrik

                      Kommentar

                      • fredrikakesson
                        • November 2003
                        • 1363

                        #12
                        Lyfte på filtarna idag.Cyanon bort.Hoppas det förblir så!Men där cyanon låg var det mängder av fisk skit.Misstänker att en acistrus har ätit.Skumt med tanke på att dom brukar rata cyano
                        Fredrik

                        Kommentar

                        • Rebecka
                          • September 2003
                          • 561

                          #13
                          ancistrus äter cyano. Men sandsnäckor är många snäpp vassare mot den =)
                          Hade lite problem med cyano i ett lowtech växtkar för nått år sen. Började göda med Mycket KNo3, ingen microgödning åsså ner med ett gäng sandsnäckor. På några dagar var hela akvariet rent.
                          http://underwatergarden.blogspot.com


                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

                          Kommentar

                          • fredrikakesson
                            • November 2003
                            • 1363

                            #14
                            hmm.Undrar vems skit det var då tro.Det låg precis där grönfläckarna var förut
                            Fredrik

                            Kommentar

                            • janne dansk
                              • June 2004
                              • 1740

                              #15
                              [QUOTE=Rebecka]ancistrus äter cyano. der har du helt fel dom ätar inte cyano.eller vad för sort har du
                              mvh janne
                              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                              Kommentar

                              Arbetssätt...