vad är pmmd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    vad är pmmd?

    det är växtgödning det vet jag,men hur använder man det och vad står förkortningen för?
    Man blir aldrig fullärd ....
  • Chrilleus
    • November 2004
    • 224

    #2
    500l, 160l, 96l
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

    Kommentar

    • heljis

      • June 2003
      • 1150

      #3
      Poor Mans Dose Drops
      Martin Heljedal

      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

      Kommentar

      • dinajel
        • November 2004
        • 606

        #4
        Det står faktiskt för Poor Man's Dupla Drops, eller numera Poor Man's Dosage Drops, om jag inte fått helt fel information.
        Bilder på mina akvarier.

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Det står där att man ska göra ett vattenbyte på 50% först. Men om man som jag oftast delar upp detta på 2 tillfällen pr vecka, hur doserar jag då?
          Svea

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • Bellvik
            • August 2005
            • 2

            #6
            Använder man PMDD istället för bottenfoder eller skall mah ha båda???

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              PMDD innehåller bättre näringssammansättning än "bottenfodret" och växterna föredrar alltid att ta upp näringen med bladen - inklusive växter som förr ansågs vara bottenätare såsom Cryptocoryne och Echinodorus.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                I low tech burkar med mindre ljus och ingen co2 tillskått kan man köra med urlakad jordmån i bottnen då dom inte förbukar lika mycket näring. Akvarier som har mycket ljus och co2 behöver pmdd för att hålla uppe näringsnivåerna. Då dessa förbränns så snabt att bottengödning inte räcker till, och pga att den inte kan absorberas tillräckligt snabt av växterna..
                Edit: måste lära mig att skriva snabbare!

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  low tech burkar med mindre ljus och ingen co2 tillskått kan man köra med urlakad jordmån i bottnen då dom inte förbukar lika mycket näring.
                  .. urlakad jord har även två andra finesser som inte lerkulor/tabs/"bottenfoder" har som är viktiga om man enbart ska lita till fiskskit/fiskmat: En perfekt bakteriekultur som dels hjälper till att mineralisera de organiska näringsämnena till ickeorganiska sådana som växterna kan ta upp och dels har även urlakad jord god katjonutbytesförmåga som gärna suger till sig näring, men där det kan ske ett utbyte mellan rötterna-jorden.

                  Det är därför man t ex inte vill starta ett lowtechväxtakvarium med enbart inert grus och Cryptodünger/lerkulor/tabs nerstucket på måfå i gruset: Man vet inte vad man får, hur mycket man får och överskottet hinner inte bindas av växterna. Lite halvkass biologisk filtrering ovanpå det med ammoniumspikar och man har världens finaste algodling 8)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...