Växter och sjukdomar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • onlyme

    Växter och sjukdomar

    Tjillevippen
    Vet inte hur jag ska ställa denna fråga men gör ett försök....

    Jag har haft "massdöd" i ett av mina akvarium(mina gyppysar koolade vippen) och har nu gjort en omstart på akvariumet.

    Det jag undrar är : tar växterna och suger upp det som har orsakat massdöd hos mina fiskar och kan ge problem i senare skede?, eller kan man med gott samvete plantera dem tillbaka?

    Trist och behöva slänga fina växter och hoppas att någon kunnig person kan ge mig svar
  • PatrikMalmo

    #2
    Svårt att ge ett enkelt svar - om Guppyna dog av ammonium/ammoniak eller nitrit så är det bra att ha växterna i karet. Om det var någon sjukdom kan en del saker sitta kvar på växterna. Bottenlagret är "ännu värre" - där kan det finnas kvar mycket olika saker som ger tillbaks sjukdomen. Så länge man inte vet vad fiskarna dog av finns det alltså risker.

    Hilsen,

    P

    Kommentar

    • onlyme

      #3
      Jag har haft bra värden i mitt akvarium hela tiden. Tror att det var en fisk som såg frisk ut när jag köpte honom som smittade ned alla.
      Med bottenlagret antar jag att du menar sanden.. Den har jag sköjlt otaliga ggr med så hett vatten som har gått att ha och skrubbat akvariumet och rengjort filter osv..

      Någon annan som vet? Jättetacksam för svar då man är nybörjare inom akvariumvärlden.
      Tack för svaret Patrik

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Med bottenlagret antar jag att du menar sanden.. Den har jag sköjlt otaliga ggr med så hett vatten som har gått att ha och skrubbat akvariumet och rengjort filter osv..
        Jag vet inte om du hört talas om något som kallas "inkörningsperiod" när det gäller nystart av akvarier?

        Det som händer under inkörningsperioden är att man har några få fiskar man matar försiktigt som sakta kommer bygga upp bakterie/bacillfloran i bottnen och i filtret som är nödvändig för att fiskarnas skit ska kunna oskadliggöras.

        Den floran tar du bort med hett vatten.

        Den bruna geggan som bildas i filtret och i bottnen är akvariets guld. Det är där magin sitter. Sköljer du bort den får du dåliga vattenvärden, så kallad nitrit, som fiskarna kan dö av.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • onlyme

          #5
          Jag vet inte om du hört talas om något som kallas "inkörningsperiod" när det gäller nystart av akvarier?

          Det som händer under inkörningsperioden är att man har några få fiskar man matar försiktigt som sakta kommer bygga upp bakterie/bacillfloran i bottnen och i filtret som är nödvändig för att fiskarnas skit ska kunna oskadliggöras.

          Den floran tar du bort med hett vatten.

          Den bruna geggan som bildas i filtret och i bottnen är akvariets guld. Det är där magin sitter. Sköljer du bort den får du dåliga vattenvärden, så kallad nitrit, som fiskarna kan dö av.

          -- Tack för upplysningen om att det krävs en inkörningsperiod av ett akvarium, det är inte den frågan jag var ute med i detta fall! Jag frågade om växter och om de suger upp sjukdomar som man har haft i ett akvarium!
          Inte frågan om bakterieflora i sand och filter......

          Jag VET att det krävs ett par dagar efter omstart på ett akvarium innan man stopppar ner fiskar.. och därför går mitt akvarium tomt just nu efter omstarten..

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Det jag menade var att om du haft massdöd så kan det bero på att du är för frenetisk med att tvätta filter+botten. Nitrifikationen störs och nitriten tar kol på dina firrar en masse.

            Alltså inte pga någon sjukdom, utan pga för stor renlighet med död botten och död filtermassa i filtret.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • onlyme

              #7
              Ursäkta, men du verkar ha missförstått min fråga ifrån hela början.

              Jag förstår precis hur man sköter ett akvarium, att bakterier och filter och sand är viktiga för fiskarnas välmående och balans.

              Däremot har jag inte kommit så långt i min akvaristiska bana att jag vet hur sjukdomar sprider sig bland fiskar.
              Eftersom jag hade sjukdom i mitt kar, har jag tömt hela akvariumet, flyttat fiskar till ett temporärt ställe, skrubbat akvarium, rengjort filter och sand. Har startat upp det i tisdag och det går tomt nu för att få upp bakteriefloran som behövs.

              MEN! Det jag undrar över är om man kan sätta tillbaka de växter man hade i akvariumet innan omstarten och om då sjukdomen skulle kunna finnas i växterna och kan återkomma och skapa problem i framtiden.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Här är en Foxyme istället för onlyme som fått hjälp med samma sak:
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • vance
                  • December 2004
                  • 872

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Här är en Foxyme istället för onlyme som fått hjälp med samma sak:
                  http://www.djurportalen.nu/forum.php...mindex=1#55897
                  HAHA!
                  Jävla koll du har på hela akvariesverige defdac
                  Bara döda fiskar simmar med strömmen

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    I'm everywhere *mohahaha*
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • onlyme

                      #11
                      Nu kom du verkligen ifrån ämnet Defdac..

                      Meningen med att lära sig saker och ting är att fråga om man inte vet och vad är då för fel att fråga samma fråga men på ett annat forum?

                      Lite omoget att hänga upp mig som du gjorde här just nu.. Det är väl mitt val att göra som jag gjorde med min fråga?
                      Sen om man inte frågar, får man inget veta!
                      Senast redigerad av Gäst; 06 August 2005, 23:39.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Nejdå. Jag crosspostar själv ganska ofta så man får många olika svar. Men då brukar jag ju även skicka med länkar till andra svar på varje forum så fler än du kan berika sin kunskap.

                        Men det är ju fixat nu =)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...