Mäta CO2 med kasst pH-test

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Mäta CO2 med kasst pH-test

    Jag har aldrig testat Krauses metod tidigare, utan litat på att de pH-test jag har är hyffsat bra.

    Så jag blåste med sugrör i 5 minuter i ett litet glas med vatten (det är ju trots allt midsommarafton, och vad gör man inte för att leva upp till epitetet växtnörd och mätte pH:t:


    Det stämde ju perfekt. Testet visar den färg jag brukar se till att ha i akvariet, och då brukar det bubbla fint om växterna.

    Det roliga med det här är att man på detta sätt kan använda ett riktigt ruttet pH-test för att få se vad sitt ruttna pH-test ska visa när man har perfekt CO2-halt. Oavsett vad det visar så vet man då vilken färg man ska eftersträva med sin CO2-insprutning oavsett allt annat. Det fungerar t om om man kör med pH-altererande ämnen såsom torv osv.

    Edit: Glömde länken.
    http://www.defblog.se
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    tack för tipset bra å veta den dan man sätter igång med co2 gödning
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Hawkmoon
      • February 2005
      • 268

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Så jag blåste med sugrör i 5 minuter i ett litet glas med vatten (det är ju trots allt midsommarafton
      He he,,och hur påverkar alkohol PH värdet tro?
      190L Trigon SA Powered by Co2
      112L Snäcklekare
      Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

      Kommentar

      • PatrikMalmo

        #4
        Jupp, Krauses metod är rätt slug. Trivs ypperligt med den!!

        Hilsen,

        Patrik

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Detlef kommenterade det här testet på barrreport idag, och det är tydligen så att man får 60 ppm CO2 i glaset. Man får därför göra en urluftning och interpolera fram vilket pH som ger 30 ppm då det tydligen ska vara ett linjärt samband:



          Step 1: Take small water sample with some pH indicator. Stick a straw into the water and exhale through the straw into the water sample for two or three minutes. This sets the CO2 level at 60ppm.
          Take note of the pH reading.

          Step 2: Take another water sample with some pH indicator and run the hose from an air pump into the sampe for a few minutes. This sets the CO2 level at 0.5ppm. Take note of the pH reading.

          Step 3: Measure the pH of the tank water. The CO2 content is proportional to that reading. As an example, if you measure pH 6.0 with the first sample, and pH 8.0 with the second sample, a tank pH of 7 corresponds to 30ppm CO2, regardless of any buffers that might otherwise confuse a CO2 test or distort the charted values.


          Så får man ingen bubbel med 60 ppm är det osannolikt att det är CO2 som är felet.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #6
            Jag har sett att det florerar lite olika uppgifter. Jag roade mig med att göra om min mätning och plocka in resultatet i denna formel: http://www.thekrib.com/Plants/CO2/co2-meter.html

            Setpoint = X +.67*(Y-X).

            Så här ser min nya plott ut när jag utgår från sumpvatten som jag har luftat ur med tryckluft (kompressor): http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=384

            Hur mycket jag än tar i med sugröret tror jag mig bara få i 30 ppm.
            Det luriga här är när/om citat: ”CO2 is in equilibrium with
            the surrounding air (0.6ppm) “

            Jag får ett utgångsläge på pH 8,409 vilket motsvarar 0,955 ppm CO2 vid kH 8. Efter blåsövningen (5 minuter) hamnar jag på 6,894. En total pH-sänkning av 1,515.

            Vi slänger in mitt resultat i formeln ovan:
            Setpoint = 8,409 + 0,67 * (6,894 - 8,409)
            Setpoint = 7,39.

            Detta ligger i trakterna kring dåtidens rekommenderade CO2-halt: 10 ppm.

            Här pratar man om ett jämviktsläge på 0,6 ppm CO2. Enligt mina mätningar har jag ett jämviktsläge på 0,955 ppm CO2.

            Ok, vi kan bolla lite med två alternativ till felkällor:

            1. Mitt uppmätta pH är felaktigt. Vid kH 8 borde 0,6 ppm motsvara pH 8,6. Alltså visar min kontroller 0,2 för lite. Jaha, vad blir maxvärdet efter blås då? 6,894 + 0,2 = 7,09 => 19,5 ppm CO2.

            2. Mitt uppmätta kH är felaktigt. Vid 8,409 borde 0,6 ppm motsvara kH 5. Var hamnar jag då? 6,894 @ kH 5 => 19,14 ppm CO2.

            I skrivande stund kommer jag inte på något som skulle styrka att man hamnar på 60 ppm efter några minuters blås i testvattnet. Jag hamnar ganska nära 30 ppm hur jag än vrider och vänder på det.
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              När Ca/Mg-terrorn irriterade mig som mest funderade jag seriöst på att lämna in ett vattenprov till Lantbruksuniversitetet för analys.

              Kanske borde ta med ett co2-test där åxå ??

              Vad tror Ni går det att frakta ett prov med vatten och man stänger den under vatten och vrider på locket ordentlig ?

              Då borde väl inget kunna luftas ur ??
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #8
                Ursprungligen postat av oveb
                Vad tror Ni går det att frakta ett prov med vatten och man stänger den under vatten och vrider på locket ordentlig ?
                Jodå, det går bra. ALcontrol Laboratories i Linköping har testat mitt vatten och vattnet i flaskan de fick hade pH 8.3 vid ankomst

                Notera dock att brunnsvatten kan innehålla en hel del CO2 så vi vet inte med säkerhet om det var jämviktsläge (helt urluftat) vid mätningen i laboratoriet.

                Edit: Vid samma mätning hade jag HCO3 190 (kH: 190/17,8571=10,64)
                Vattnet hade alltså 1.6 ppm CO2 vid ankomst (@ 10 grader celcius).
                Senast redigerad av BluesBoy; 04 October 2005, 20:39.
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  oveb en del gaser kommer luftas ut om det inte är under tryck.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #10
                    Ursprungligen postat av Raven
                    oveb en del gaser kommer luftas ut om det inte är under tryck.
                    Det där förstår jag inte, vart skulle de ta vägen ??
                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      syns som bubblor i behållaren som försvinner ut i luften så fort flaskan öppnas och då försvinner en del co2 vilket skulle ge ett felaktigt resultat om man mäter co2.

                      Kanske borde ta med ett co2-test där åxå ??
                      eller har jag missuppfattat va du skrivit ?
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12
                        Ursprungligen postat av Raven
                        syns som bubblor i behållaren som försvinner ut i luften så fort flaskan öppnas och då försvinner en del co2 vilket skulle ge ett felaktigt resultat om man mäter co2.

                        eller har jag missuppfattat va du skrivit ?
                        Nejdå, jag trodde bara inte att den kunde "separera" i en tillsluten flaska.

                        Problemet jag har är bara att enligt controllern och hagens ph-test så har jag nu nära dödliga nivåer (110ppm+) av co2 och enligt Krause "bara" runt 50ppm... Inte så konstigt kanske att man blir nyfiken.

                        En annan lösning vore om man kunde köpa en referensvätska som håller ett exakt ph men ligger närmare det optimala än de kalibreringsvätskor man får med controllrar (4.0 och 7.0).

                        Jag är numera tämligen skeptisk till att proben/controllern jag har är helt linjär. Fast jag är ju inte säker som sagt... skulle gärna ha en tredje referens.
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Hm, en liten fundering, pH är ju allt annat än linjärt, det är ju logaritmiskt.
                          Kan då verkligen pH testet, eller pH proben vara linjär?

                          Step 1: Take small water sample with some pH indicator. Stick a straw into the water and exhale through the straw into the water sample for two or three minutes. This sets the CO2 level at 60ppm.
                          Take note of the pH reading.

                          Step 2: Take another water sample with some pH indicator and run the hose from an air pump into the sampe for a few minutes. This sets the CO2 level at 0.5ppm. Take note of the pH reading.

                          Step 3: Measure the pH of the tank water. The CO2 content is proportional to that reading. As an example, if you measure pH 6.0 with the first sample, and pH 8.0 with the second sample, a tank pH of 7 corresponds to 30ppm CO2, regardless of any buffers that might otherwise confuse a CO2 test or distort the charted values.
                          Kolla "CO2-tabellen" vid KH2.
                          pH 6.0 = 67ppm CO2
                          pH 7.0 = 6.7ppm CO2 (här stämmer ju inte teorin ovan)
                          pH 8.0 = 0.67ppm CO2
                          Man ser också tydligt att pH är logaritmiskt.
                          CO2 bildar ju kolsyra i kontakt med vatten.
                          Syra påverkar pH. (Igentligen väte atomer, men men)
                          För varje steg neråt på pH skalan blir vattnet 10ggr surare
                          ppm CO2 och mängden Kolsyra är direkt propotionerligt mot varandra.

                          Teori Busted!
                          Senast redigerad av heeke; 04 October 2005, 22:50.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • oveb
                            • January 2004
                            • 2577

                            #14
                            Heh, jag vet men själva meningen med att kalibrera på 2 punkter är ju att man skall kunna lita åtminstone på värdena däremellan.

                            Så visst måste proben/kontrollrarna vara "linjära" inom ett specifikt intervall. Med tre kalibreringsvätskor så skulle det dessutom kunna "bevisas". Jag har en vätska med ph14 åxå, skall testa den vid tillfälle men den känns lite offscale på nått sätt.

                            Har åxå för mig att toleransen på en probe "bara" är runt 0,1 vilket tillsammans med programvaran i en kontroller ställer till det ännu mer.
                            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Ursprungligen postat av oveb
                              Heh, jag vet men själva meningen med att kalibrera på 2 punkter är ju att man skall kunna lita åtminstone på värdena däremellan.

                              Så visst måste proben/kontrollrarna vara "linjära" inom ett specifikt intervall. Med tre kalibreringsvätskor så skulle det dessutom kunna "bevisas". Jag har en vätska med ph14 åxå, skall testa den vid tillfälle men den känns lite offscale på nått sätt.

                              Har åxå för mig att toleransen på en probe "bara" är runt 0,1 vilket tillsammans med programvaran i en kontroller ställer till det ännu mer.
                              Nä, bara för att man mäter två punkter behöver det väl inte vara linjärt?
                              Man får två punkter med "rätt" värde och vet att det är logaritmiskt där imellan, eller tänker jag fel?
                              Nu vet jag inte hur en pH-prob är konstruerad, men gissar att den har olika resistans vid olika pH värde, och då kan ju resistansen vara den dubbla vid det dubbla pH-värdet, men det påverkar ju bara hur controllern ska vara kunstruerad. Dvs proben ger en lijär representation av det logaritmiska pH värdet?! Detta förklarar kanske varför proben är mer exakt innom ett visst område.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...