CO2-reaktorbygge till 88-liters växtkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    • November 2004
    • 606

    CO2-reaktorbygge till 88-liters växtkar

    Hej alla.

    Jag har tröttnat lite på att lösa upp min mäsk-co2 via venturin på mitt Fluval 3+. Det funkar visserligen rätt bra, men man måste ha rätt bra tryck i mäsken (och i pumpen) för att det ska gå bra. Och det leder till att man måste göra ny mäsk rätt ofta. Därför hade jag tänkt försöka mej på ett reaktorbygge istället.

    Jag har surfat runt och kollat mycket på olika sajter och läst massa gamla zoopettrådar och tror jag har det mesta klart för mej men har några frågor så att jag får allt klart för mej och så att den blir anpassad till mitt 88-literskar.

    Pump. Jag funderar på en Aquaclear Powerhead 201 som gör cirka 400 l/h. Är det lagom eller för mycket till ett 88-liters akvarium. Kommer bottengruset rakt under reaktorn att flyga all världens väg?

    Filtermassan som man klämmer in i "reaktortuben", hur tät måste den vara för att inte co2-bubblorna ska flyga ut? Vad är normalt? Funkar blå filtermatta 10 ppi eller måste man ha tätare? Typ 30 ppi? Hur tjock är lagom? 5 cm?

    Lim. Jag måste troligen limma fast slamhäverttuben på powerheaden. Vad funkar att limma med? Nån sorts epoxy? Eller nåt universallim? Är det vattenfast sen? Gärna nåt man hittar på Clas Ohlson (som ligger två minuter från mitt jobb :-) ).

    En slamhävert (Hagen hade jag tänkt mig) är cirka 25-30 cm lång. Mitt akvarium är 35 cm högt. Jag måste alltså såga av den en bit så att den inte slår i botten. Vad är lagom längd att ha på själva "tubdelen" av reaktorn? Hur mycket utrymme är lagom mellan botten på tuben och gruset under? Eller måste man överhuvudtaget ha reaktorn riktad ner mot botten? Kan man ha den horisontellt istället eller blir effekten sämre?

    Syresten. Om man har en syresten i slutet av co2-slangen, behöver man ändå nån sorts filterbollar eller liknande för att slå sönder co2-bubblorna ytterligare?

    Eller är det bättre att ha filterbollar och slippa ha en syresten som far omkring i tuben och låter utav bara sjutton. Eller låter bollarna ändå mycket?

    På den här sajten http://www.qsl.net/w2wdx/aquaria/diyco2.html så rekommenderar dom att man har en hård stav ner i reaktorn så att inte syrestenen åker omkring. Det verkar lite krångligt att hitta en passande sån. Är det ett måste? Vad är era erfarenheter? Var hittar man en lämlig stav isåfall?

    Backventil. Är det livsnödvändigt? Jag kör idag venturimetoden utan backventil och jag har aldrig varit med om att vatten åker tillbaka ut ur karet. Var hittar jag backventiler för en billig penning? Jag har kollat på Clas Ohlsons hemsida och hittar märkligt nog ingen där.

    Hm. Blev lite många frågor där, men jag hoppas ni reaktorproffs kan hjälpa till.
    Bilder på mina akvarier.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det här låter onödigt krångligt.

    Gör ett lämpligt lagom stort hål i petflaskekork, kör ner en vanlig slang som går att trä på utblåset på pumpen du tänkt använda.

    Använd inte syresten och ingenting inne i reaktorkammaren - du vill att oupplöslig restgas lätt kan komma ut ur reaktorn.

    För att effektivare återanvända gasen så gör du en liten loopback, en luftslang som fäster en bit ifrån toppen som går in i insuget på pumpen. Restgas kommer då sugas ur och pulvriseras i pumpen och skjutas ut som mikrobubblor ur bottnen.

    Såhär:




    Den här reaktorkonstruktionen är kalas för dom som kör mäsk eftersom allt mer gas kommer åka ut ur reaktorn ju närmare mättnadsgrad man kommer, dvs en slags självreglerande reaktor. När mäsken är trött är den även väldigt bra på att återanvända så mycket gas som möjligt.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • investor
      • June 2005
      • 11

      #3
      Använd Akvariesilikon som du kan köpa på Clasohlson artnr: 34-4865 för att
      sammanfoga.
      450l Diskus
      100l Diskus

      Kommentar

      • Tangoman
        • March 2005
        • 177

        #4
        Var inne på Clas Ohlson i Gallerian i Stockholm och fick där veta att dom slutat med akvariesilikon.
        PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
        www.akvariefiskar.se

        Kommentar

        • dinajel
          • November 2004
          • 606

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Det här låter onödigt krångligt.
          Ja, nu när du säger det. Jag hade kollat in Tom Barrs idé också, men uppriktigt sagt inte riktigt fattat hur den funkade. Jag får känslan av att co2-bubblorna kommer att skjutas ut längst ner i röret (diffusorn?). Men idén är alltså att powerheaden är så svag att bubblorna inte åker ut nederst utan far runt inne i röret tills dom är upplösta?

          En annan fråga som uppstår är att på Barrs schematiska bild så ser det ut som att powerheadens utblås går åt sidan och inte rakt nedåt i röret. Ska det vara så? Bör man alltså låta slangen som kopplas från utblåset och in i röret böjas av så att det utblåsta vattnet träffar sidan på röret? Är det för att powerheaden är för kraftig och blåser ut bubblorna ur röret annars?

          Gör ett lämpligt lagom stort hål i petflaskekork, kör ner en vanlig slang som går att trä på utblåset på pumpen du tänkt använda.

          Använd inte syresten och ingenting inne i reaktorkammaren - du vill att oupplöslig restgas lätt kan komma ut ur reaktorn.
          Okej. Men är det inte det som det där "burp"-hålet är till för?

          För att effektivare återanvända gasen så gör du en liten loopback, en luftslang som fäster en bit ifrån toppen som går in i insuget på pumpen. Restgas kommer då sugas ur och pulvriseras i pumpen och skjutas ut som mikrobubblor ur bottnen.

          Den här reaktorkonstruktionen är kalas för dom som kör mäsk eftersom allt mer gas kommer åka ut ur reaktorn ju närmare mättnadsgrad man kommer, dvs en slags självreglerande reaktor. När mäsken är trött är den även väldigt bra på att återanvända så mycket gas som möjligt.
          Okej, jag tror dej på ditt ord. Tom Barr säger dessutom samma sak. Jag förstår inte riktigt hur det går till, men bara det funkar så är jag nöjd.

          Men för att sammanfatta. Min största oro är alltså om man måste låta utblåset riktas åt nåt annat håll eller om powerheaden bara kan dra på rakt neråt i tuben medan co2-bubblorna bubblar uppåt. Så att inte bubblorna bara far ut, utan blir kvar i tuben och löses upp där för att sen fara ut.

          Är 400 l/h för mycket blås och funkar det med en halvliters pet-flaska alltså?
          Bilder på mina akvarier.

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #6
            Ursprungligen postat av tangoman
            Var inne på Clas Ohlson i Gallerian i Stockholm och fick där veta att dom slutat med akvariesilikon.
            Ajdå. Vad dumt. Tur att jag har en tub hemma redan då.

            Dock undrar jag om silikon verkligen funkar på plast mot plast? Min erfarenhet är att det inte funkar så bra. Bättre med nån sorts superlim då eller?
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • investor
              • June 2005
              • 11

              #7
              Så! nu har jag byggt reaktorn enligt Tom Barr's skisser. Silikonet som jag tätat med fick torka över natten så i kväll ska jag sätta den på plats och testa om den fungerar som det är tänkt.
              450l Diskus
              100l Diskus

              Kommentar

              • dinajel
                • November 2004
                • 606

                #8
                Ursprungligen postat av investor
                Så! nu har jag byggt reaktorn enligt Tom Barr's skisser. Silikonet som jag tätat med fick torka över natten så i kväll ska jag sätta den på plats och testa om den fungerar som det är tänkt.
                Ta gärna kort och lägg upp, så att man får se hur den ser ut. Jag har själv inte börjat bygga ännu, för powerheaden var dyrare än jag tänkt mej, så jag ska införskaffa den på annat håll.

                Exakt hur gjorde du? Hur stort är ditt kar? Mått? Vilken powerhead använde du? Och använde du en 50-cl pet-flaska med avsågad botten? Och hur fungerar reaktorn? Löser den co2 jättebra?
                Bilder på mina akvarier.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ursprungligen postat av dinajel
                  Men idén är alltså att powerheaden är så svag att bubblorna inte åker ut nederst utan far runt inne i röret tills dom är upplösta?
                  Nej faktiskt tvärtom. Den fungerar som en slags självreglerande och självspridande diffusor. Det är *meningen* att den ska läcka ut mikrofina bubblor och som du ser på utblåset så är det riktat åt sidan så det kommer vara en ganska fin "virvelvind" inne i reaktorkammaren.

                  Är vattnet mättat så kommer den sprida mer restgas, är vattnet omättat så löses större del CO2 upp.

                  Är det för att powerheaden är för kraftig och blåser ut bubblorna ur röret annars?
                  Hela poängen med reaktorn är att restgas ska diffuseras ut automatiskt, byggs det upp extremt mycket restgas så att loopbacken+mikrobubbeldiffuseringen inte räcker till så når gasen raphålet och bubblar ut.


                  Använd inte syresten och ingenting inne i reaktorkammaren - du vill att oupplöslig restgas lätt kan komma ut ur reaktorn.
                  Okej. Men är det inte det som det där "burp"-hålet är till för?
                  Se svaret ovan (jag orkade inte få ihop svaret temporalt snyggt)

                  Men för att sammanfatta. Min största oro är alltså om man måste låta utblåset riktas åt nåt annat håll eller om powerheaden bara kan dra på rakt neråt i tuben medan co2-bubblorna bubblar uppåt. Så att inte bubblorna bara far ut, utan blir kvar i tuben och löses upp där för att sen fara ut.
                  Både ja och nej 8) När jag började bygga reaktorer så snöade jag in helt på att inte en endaste liten bubbla fick smita ut ur reaktorn eftersom jag tyckte det var bästa beviset på att all gas löstes upp.

                  Påsättochvis stämmer ju det, men när vattnet blir mer och mer syremättat kommer upplösningsgraden bli sämre och kavitationen i pumpen börja fälla ut syre som åker in i reaktorn som inte kan lösas upp - och då är det kanon om reaktorn är lite lagom "halvkass" och kan pulvrisera restgasen så den åker ut ur reaktorn istället för dämmer upp den helt.

                  Finessen med loopback+raphål är att restgasen inte bara är syre, den innehåller ju även lite CO2 så kan restgasen spridas ut i hela akvariet iform av mikrofina bubblor som lägger sig under växternas blad och deras stomata så är det betydligt bättre än att den bara rapas ut. Raphålet kommer bara användas i "nödfall".

                  Är 400 l/h för mycket blås och funkar det med en halvliters pet-flaska alltså?
                  Jag har alltid sagt 600l/h minst.
                  Barr använder en Rio 180 till den lilla som ni sett på bild, 120 g/h ~= 450 l/h och ska enligt honom räcka till ett 40-50 gal akvarium ~= 150-180 liter.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • dinajel
                    • November 2004
                    • 606

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Nej faktiskt tvärtom. Den fungerar som en slags självreglerande och självspridande diffusor. Det är *meningen* att den ska läcka ut mikrofina bubblor och som du ser på utblåset så är det riktat åt sidan så det kommer vara en ganska fin "virvelvind" inne i reaktorkammaren.

                    Är vattnet mättat så kommer den sprida mer restgas, är vattnet omättat så löses större del CO2 upp.
                    Ahaa. Nu börjar jag fatta hur det hänger ihop.

                    Hela poängen med reaktorn är att restgas ska diffuseras ut automatiskt, byggs det upp extremt mycket restgas så att loopbacken+mikrobubbeldiffuseringen inte räcker till så når gasen raphålet och bubblar ut.
                    Okej. Då gäller det bara att sätta loopbacken och raphålet på lagom avstånd från toppen. Vart nu det är.

                    Påsättochvis stämmer ju det, men när vattnet blir mer och mer syremättat kommer upplösningsgraden bli sämre och kavitationen i pumpen börja fälla ut syre som åker in i reaktorn som inte kan lösas upp - och då är det kanon om reaktorn är lite lagom "halvkass" och kan pulvrisera restgasen så den åker ut ur reaktorn istället för dämmer upp den helt.

                    Finessen med loopback+raphål är att restgasen inte bara är syre, den innehåller ju även lite CO2 så kan restgasen spridas ut i hela akvariet iform av mikrofina bubblor som lägger sig under växternas blad och deras stomata så är det betydligt bättre än att den bara rapas ut. Raphålet kommer bara användas i "nödfall".
                    Okej. Det är det här med syremättnaden som gör att co2 inte löses upp lika bra som jag inte riktigt fattat, men nu är jag lite mer med på vad som menas. Hela den här Barr-konstruktionen verkar ju faktiskt väldigt fiffig och väl anpassad till mäsk-co2.

                    Jag har alltid sagt 600l/h minst.
                    Barr använder en Rio 180 till den lilla som ni sett på bild, 120 g/h ~= 450 l/h och ska enligt honom räcka till ett 40-50 gal akvarium ~= 150-180 liter.
                    Okej. Då kanske en på 400l/h räcker till mitt lilla 88-liters ändå. Jag ska sätta mej och ringa runt till stans butiker och se vad priserna ligger på, så kanske jag får tag på en redan idag. (Globefish skulle ha 375(!) för en 201:a. Hjälp! Leasing 250 och pwss 190. Skumma prisskillnader...)

                    Tack för hjälpen!
                    Bilder på mina akvarier.

                    Kommentar

                    • investor
                      • June 2005
                      • 11

                      #11
                      Ursprungligen postat av dinajel
                      Exakt hur gjorde du? Hur stort är ditt kar? Mått? Vilken powerhead använde du? Och använde du en 50-cl pet-flaska med avsågad botten? Och hur fungerar reaktorn? Löser den co2 jättebra?
                      Så här gjorde jag http://www.aoinvest.se/images/akvarium/PICT0072.JPG
                      Jag köpte ett aquaclear 201 från akvarielagret för 250kr. Jag behöver inte något "burp" hål tror jag eftersom jag märkte att gasen passerar genom powerheaden när den är avslagen. Flaskan är en saftflaska på 50cl som jag tror är lite längre än vanliga petflaskor.

                      Resultatet blev jättebra även om den kanske inte är så snygg att titta på. Jag har gömt den så mycket det går. Mitt akvarium är på 450l och jag kör med två 5l dunkar med mäsk som jag skiftar var 10:e dag ungefär.

                      Så mycket bättre upplösning på gasen tror jag inte att man kan få och nu slipper jag ljudet av en tjutande alträbit som jag förut hade i innerfiltret.
                      450l Diskus
                      100l Diskus

                      Kommentar

                      • dinajel
                        • November 2004
                        • 606

                        #12
                        Ursprungligen postat av investor
                        Så här gjorde jag http://www.aoinvest.se/images/akvarium/PICT0072.JPG
                        Jag köpte ett aquaclear 201 från akvarielagret för 250kr. Jag behöver inte något "burp" hål tror jag eftersom jag märkte att gasen passerar genom powerheaden när den är avslagen. Flaskan är en saftflaska på 50cl som jag tror är lite längre än vanliga petflaskor.
                        Det där ser ju kalasbra ut! Fint med bilden också. Då har man nåt "riktigt" att utgå från.

                        Ett par frågor har jag dock. Jag köpte själv en aquaclear 201 igår (dock från alba zoo, jag orkade inte masa mej ut till västerort :-) så förutsättningarna är exakt lika.

                        Hur fick du flaskan/utblåset att gå rakt neråt? Sätter man sugpropparna på 201:an där dom ska sitta (med ställningen som medföljer) så är det svårt att rikta utblåset rakt neråt. Limmade du fast ställningen på ena sidan av powerheaden istället? Eller limmade du fast sugpropparna på flaskan sen istället? Det framgår inte riktigt av bilden.

                        Hur böjde du av strålen så att den träffar flaskans sida? Böjt slangen på nåt sätt? Eller nån annan svänganordning? Eller låter du utblåset blåsa rakt neråt?

                        Vad limmade du med? Silikon? Fäster det verkligen på plast mot plast?

                        Varför har du satt en slangbit över insuget till powerheaden?

                        Den hårda gröna pinnen som co2:n bubblar ur i botten av pet-flaskan, vad är det?

                        Jag hade nån plan att sätta loopbacken från mitten på pet-flaskan till venturihålet på powerheaden, men du har satt den vid insuget istället. Funderade du på att använda venturihålet? Funkar det bättre att använda insuget?

                        Många frågor där, men jag tänker att det kan bespara mej en del möda att få svar på dom frågor som dyker upp, när du har gjort exakt likadant som jag kommer att göra inom en snar framtid.
                        Bilder på mina akvarier.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Jag förstår överhuvudtaget inte varför ni limmar allt? Med alla gamla slangsnuttar av tusentals olika dimensioner kan man alltid göra en konverter som det bara är att trä på. Silikonslangen sitter kanon om man gör hålen aningens mindre.

                          Jag hade satt venturiloopbacken bara någon cm från utblåset, som den sitter på investors reaktor så måste halva reaktorkammern bli gasfylld för att restgasen ska börja återanvändas - och då virveleffekten sedan länge försvunnit - resultatet av investors design kommer vara en vattenstråle från pumpen igenom restgasen med extremt låg upplösning. BTDT.

                          Raphålet hade jag satt ett par cm under loopbacken, eftersom, som sagt, börjar gasbubblan växa och krypa neråt i reaktorn försvinner snabbt upplösningen. Då är det bättre att bara släppa ut den.

                          Loopbacken kommer dock tyvärr väsnas mer än en visslande alträbit gissar jag.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • investor
                            • June 2005
                            • 11

                            #14
                            Ursprungligen postat av dinajel

                            Hur fick du flaskan/utblåset att gå rakt neråt? Sätter man sugpropparna på 201:an där dom ska sitta (med ställningen som medföljer) så är det svårt att rikta utblåset rakt neråt. Limmade du fast ställningen på ena sidan av powerheaden istället? Eller limmade du fast sugpropparna på flaskan sen istället? Det framgår inte riktigt av bilden.
                            Jo, jag märkte också att det inte går att rikta utblåset rakt ner eftersom bajonettfästet lossnar då, så jag har vridit den lite. Jag använder sugpropparna som medföljde utan modifiering och jag fick utblåset att peka rakt ner ändå eftersom tyngden gör att den inte hänger riktigt rakt.

                            Hur böjde du av strålen så att den träffar flaskans sida? Böjt slangen på nåt sätt? Eller nån annan svänganordning? Eller låter du utblåset blåsa rakt neråt?
                            Den får blåsa rakt ned. Det fungerade bra för mig.


                            Vad limmade du med? Silikon? Fäster det verkligen på plast mot plast?
                            Jag tog akvariesilikon. Det skulle nog gå bra utan också eftersom det inte inte är något tryck.

                            Varför har du satt en slangbit över insuget till powerheaden?

                            Den hårda gröna pinnen som co2:n bubblar ur i botten av pet-flaskan, vad är det?

                            Jag hade nån plan att sätta loopbacken från mitten på pet-flaskan till venturihålet på powerheaden, men du har satt den vid insuget istället. Funderade du på att använda venturihålet? Funkar det bättre att använda insuget?
                            Det som är bra med att sätta loopbacken till insuget är att bubblorna slås sönder av impellern. Jag tryckte föresten in silikon i venturihålet så att det inte läcker där och för att ha något att fästa slangen i så tryckte jag dit en slangstump på insuget.

                            Den gröna pinnen är köpt hos akvarielagret och blev över i ett annat projekt, så nu kom den väl till pass, men det går säkert bra att trycka ner slangen en bit längre ner istället.
                            450l Diskus
                            100l Diskus

                            Kommentar

                            • dinajel
                              • November 2004
                              • 606

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Jag förstår överhuvudtaget inte varför ni limmar allt?
                              Haha. Jag hade inte tänkte limma speciellt mycket. Jag tänkte att man kanske behövde limma utblåset mot flaskan så att det sitter stabilt så att inte flaskan far omkring, vilket dock inte verkar behövas. Och möjligen om man behövde limma fast sugpropparna på en annan sida av powerheaden. I övrigt är det ju precis som du säger, att bara man gör ett lite mindre hål än slangen så sluter det ju tätt. Precis som alla hål och slangar i mäskflaskorna.

                              Jag hade satt venturiloopbacken bara någon cm från utblåset, som den sitter på investors reaktor så måste halva reaktorkammern bli gasfylld för att restgasen ska börja återanvändas - och då virveleffekten sedan länge försvunnit - resultatet av investors design kommer vara en vattenstråle från pumpen igenom restgasen med extremt låg upplösning.
                              Aha. Mycket bra att veta.

                              BTDT.
                              Back to drawing table? Eller nej. Haha. Been there, done that, såklart. Ibland är man seg.

                              Raphålet hade jag satt ett par cm under loopbacken, eftersom, som sagt, börjar gasbubblan växa och krypa neråt i reaktorn försvinner snabbt upplösningen. Då är det bättre att bara släppa ut den.
                              Okelidokeli. Med den här infon så kommer nog min design att bli i det närmaste perfekt!

                              Loopbacken kommer dock tyvärr väsnas mer än en visslande alträbit gissar jag.
                              Defdac, har du några åsikter om det är mycket bättre att göra som Investor och använda insuget till loopbacken, eller om man kan använda venturin (vilket skulle vara mycket enklare).
                              Bilder på mina akvarier.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...