nålgräs?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    #31
    jag vet inte om man behöver bry sig men jag tycker att akvarielagrets växter är lite för bruna (oansade)..i värsta fall kan man ju göra det själv innan man sätter ner det =)


    var på zoot vid drottningatan, den med en stor mammuth utanför (kan inte stockholm alltför bra) och där såg det ut som om dom hade helt underbara växter, alla var utan bruna blad och såg snygga ut =)

    // SeanChai
    Min Zon

    Kommentar

    • dinajel
      • November 2004
      • 606

      #32
      Ursprungligen postat av SeanChai
      var på zoot vid drottningatan, den med en stor mammuth utanför (kan inte stockholm alltför bra) och där såg det ut som om dom hade helt underbara växter, alla var utan bruna blad och såg snygga ut =)
      Jag var faktiskt där igår också (Mammut zoo) och la märke till att dom faktiskt hade ovanligt mycket växter. Normalt har dom inte alls samma utbud. Det brukar vara rätt torftigt där. Att jämföra Lagrets växtutbud med Mammuts är som att jämföra [nånting väldigt stort och fint] med [nånting rätt litet och inte lika fint].

      Jag la också märke till att Mammut hade slöjstjärtar i rätt märkliga former, samt nånting som dom kallade för "kilfläcksrastetra", haha. (Det var uppenbarligen kilfläckstetra dom menade, och inte kilfläcksrasbora.)
      Bilder på mina akvarier.

      Kommentar

      • Zanders
        • December 2007
        • 177

        #33
        Ursprungligen postat av defdac
        Som en vanlig gräsmatta. En del lämnar 1 cm stumpar kvar jag brukar fimpa dom på mitten ungefär med en sax.

        Väldigt jobbigt att stå och håva allt gräs sen.
        Det är därför jag har investerat i ett yngelkar som samlar upp allt.
        Min blog : http://zanders.apics.se

        Kommentar

        • Solid
          • August 2007
          • 734

          #34
          Jag håller på att starta upp mitt kar på 200 L just nu. Jag funderar på att efter någon/några månader byta ut några låga växter jag har nu till Nålgräs (de har ju så tunna blad så de mår nog inte så bra av de alger jag får i uppstarten).

          Belysningen är väl "normal" 3 Sun-glow lysrör på 30 w vardera och jag använder Pmdd. Tyvärr tillsätts ingen CO2 i vattnet, endast Easycarbo.
          Någon som vet hur Nålgräs skulle kunna må under dessa förhållanden?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #35
            Ursprungligen postat av Zanders
            Det är därför jag har investerat i ett yngelkar som samlar upp allt.
            Hur hamnar de avklippta grästråna som fastnar i hela akvariet ner i ditt yngelkar menar du?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Zanders
              • December 2007
              • 177

              #36
              Ursprungligen postat av defdac
              Hur hamnar de avklippta grästråna som fastnar i hela akvariet ner i ditt yngelkar menar du?
              Dom cirkulerar i ytströmmen rätt in i den och stannar där. skulle det vara hjärnfysik ?
              Min blog : http://zanders.apics.se

              Kommentar

              • Pannecke
                • January 2005
                • 1325

                #37
                Ursprungligen postat av Solid
                Belysningen är väl "normal" 3 Sun-glow lysrör på 30 w vardera och jag använder Pmdd.
                Jag skulle testa att byta ut ett eller två rör till flora-glow eller aquarelle. Tror inte att sun-glow är optimerat för växter.... Hur ser ljuset ut? Är det gulaktigt?
                /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                Kommentar

                • Destroy
                  • October 2007
                  • 184

                  #38
                  Ursprungligen postat av SeanChai
                  jag vet inte om man behöver bry sig men jag tycker att akvarielagrets växter är lite för bruna (oansade)..i värsta fall kan man ju göra det själv innan man sätter ner det =)


                  var på zoot vid drottningatan, den med en stor mammuth utanför (kan inte stockholm alltför bra) och där såg det ut som om dom hade helt underbara växter, alla var utan bruna blad och såg snygga ut =)

                  // SeanChai

                  Jag gillar akvarielagret massor, men jag ska endå ta en titt vid detta mammut zoo :-)
                  Fish said to the Ocean:
                  'without fishes there is nothing in the Ocean.'
                  Ocean reply to the fish:
                  without you there is nothing in my life...

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #39
                    Ursprungligen postat av Zanders
                    Dom cirkulerar i ytströmmen rätt in i den och stannar där. skulle det vara hjärnfysik ?
                    Ok, dvs den tar inte de strån som fastnar i hela akvariet (under blad, längs ytkanten osv)..
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • M.W
                      • November 2002
                      • 393

                      #40
                      Hehe, städa efter att man klippt gräset är inte precis det roligaste jag vet

                      Sen så fastnar stråna överallt i håven.. och i gallerplantan.
                      If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                      Min blog
                      PlantSwap

                      Kommentar

                      • Zanders
                        • December 2007
                        • 177

                        #41
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Ok, dvs den tar inte de strån som fastnar i hela akvariet (under blad, längs ytkanten osv)..
                        Jag har ju inte lika höga växter som dig och inte samma problem det medför

                        Men jag tycker detta funkar bra, brukar lämna den i ett par timmar och faktiskt ligger det mesta där i när jag kommer tillbaka, visst det ligger en liten klump bakom min lilla interna pump som jag använder till co2 men det är inte mycket! Funkar kalas för mig iallfall

                        Kanske slutar och fungera sen när jag får bottentäckande och klipper extremt mycket.
                        Min blog : http://zanders.apics.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...