nålgräs?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    nålgräs?

    Hejsan!

    har en liten fråga, har tittat på massa bilder där folk har "nålgräs" på botten. jag är grymt suger på att hitta något som kanske någon gång i framtiden täcker det mesta av botten. vilken affär jag än är på så säger dom att dom inte vet vad nålgräs är, någon som har latinskt namn på det? =)

    hur mycket nålgräs kan man behöva för att täcka en yta av 60*30 (cm)? kommer det att breda ut sig över hela botten till slut eller går det att göra en "naturlig" avgränsning? behöver det mycket ljus (mitt är lite kass för tillfället +karet är 50cm högt)? osv osv...all info är mycket välkommen =)

    // SeanChai
    Min Zon

  • Peter_F
    • October 2003
    • 693

    #2
    Eleocharis acicularis har jag bestämt för mig att det heter. Kolla på Tropica

    mvh
    Peter
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Ursprungligen postat av SeanChai
      Hejsan!

      har en liten fråga, har tittat på massa bilder där folk har "nålgräs" på botten. jag är grymt suger på att hitta något som kanske någon gång i framtiden täcker det mesta av botten. vilken affär jag än är på så säger dom att dom inte vet vad nålgräs är, någon som har latinskt namn på det? =)

      hur mycket nålgräs kan man behöva för att täcka en yta av 60*30 (cm)? kommer det att breda ut sig över hela botten till slut eller går det att göra en "naturlig" avgränsning? behöver det mycket ljus (mitt är lite kass för tillfället +karet är 50cm högt)? osv osv...all info är mycket välkommen =)

      // SeanChai
      Fyll i din profil var du bor så kanske någon kan tipsa var du kan hitta det !

      Akvarielagret i Stockholm har nästan alltid snygga plantor inne ! Man köper en planta och plockar ner den i smådelar. Planterar dom på den yta man tänkt sig ha matta på och göder med nått bra. Först så händer nästan inget, sedan inget, sedan efter två månader så inser man att mattan är tät och fin ! Lite förenklat dock
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • aliback
        • April 2005
        • 163

        #4
        Hej, kallas också nålsäv i virtuella floran. Jag såg den på ett garden center som dammväxt men jag avstod då det såg besvärligt ut att få bort jorden. Det vetenskapliga namnet stämde som Peter hade för sig.
        MVH
        Annelie
        MVH
        Annelie

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          Man köper en planta och plockar ner den i smådelar. Planterar dom på den yta man tänkt sig ha matta på och göder med nått bra. Först så händer nästan inget, sedan inget, sedan efter två månader så inser man att mattan är tät och fin !
          Jag har också avundats dessa mattor men de kräver en hel del ljus eller?
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Nej förvånansvärt lite faktiskt (om man kör med bra CO2-halt osv). Skugga gillar dom iofs inte.

            Nålgräs bör man trimma så ofta som möjligt. Varje trimmning tar gräset en jäkla fart.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • dinajel
              • November 2004
              • 606

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Nålgräs bör man trimma så ofta som möjligt. Varje trimmning tar gräset en jäkla fart.
              Jag har aldrig haft nålgräs, men har varit rätt sugen på att prova. Problemet är att mitt kar bara är 88 liter, så vad som i större akvarium skulle bli en marktäckare blir i mitt akvarium en ganska hög växt.

              Iallafall. Hur trimmar man nålgräs? Kan man bara klippa av det högst upp, precis som man skulle klippa en vanlig gräsmatta? (Okej, man klipper inte gräsmattor med sax, men ni fattar...) Jag kan tänka mej att det är grymt svårt att göra på det andra sättet, dvs. ta bort de längsta stråna från botten, eller klippa av dom och plantera om toppen. Så kan man väl inte göra?

              Om man kan klippa av dom högst upp bara så kanske det kan funka i mitt kar ändå.
              Bilder på mina akvarier.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Som en vanlig gräsmatta. En del lämnar 1 cm stumpar kvar jag brukar fimpa dom på mitten ungefär med en sax.

                Väldigt jobbigt att stå och håva allt gräs sen.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • dinajel
                  • November 2004
                  • 606

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Som en vanlig gräsmatta. En del lämnar 1 cm stumpar kvar jag brukar fimpa dom på mitten ungefär med en sax.

                  Väldigt jobbigt att stå och håva allt gräs sen.
                  Okej. Tackar för det. Då kanske det blir lite nålgräs inom en rätt snar framtid. Mina 70x35 cm bottenyta lämnar rackarns lite plats att aquascapa med när man är en newbie som jag, men man lär sig mer för varje gång man gör om i karet.
                  Bilder på mina akvarier.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Mina 70x35 cm bottenyta lämnar rackarns lite plats att aquascapa med
                    Utnyttja det du har istället till sin bästa fördel istället för att hänga upp dig på det du inte har.

                    Ett aquascape blir inte snyggt per automatik bara för att man har en bottentäckare. Man kan lura en del med en schysst matta, men inte dom designkräsna 8)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • SeanChai
                      • May 2005
                      • 498

                      #11
                      peter : tackar, då vet jag iaf namnet som jag ska kolla nästa gång jag åker till zooaffären. kan vara en fördel =)


                      oveb : hara bara inte orkat fylla i allt. har varit på akvarielagret ett par gånger, när jag frågade dom efter "nålgräs" hade dom ingen aning om vad jag menade. om du har lite fint nålgräs till övers så säg till mig innan nu kastar det =)



                      defdac skrev :"Nej förvånansvärt lite faktiskt (om man kör med bra CO2-halt osv). Skugga gillar dom iofs inte.

                      Nålgräs bör man trimma så ofta som möjligt. Varje trimmning tar gräset en jäkla fart."

                      defdac : som jag sa, jag har bara ett 36w till mitt 180l, tror du det kommer att fungerar att få lite tillväxt på nålgräset? ...eer, CO2-halt? är inte det sån där bubbel som alla har ner i karen? går det att fixa på något annat sätt utan att lägga massa pengar på det? dom kanske trivs bra om man kör pmdd (tänkte beställa hem det idag)?

                      igen, tack för alla svar... ni är ena hyvens grabbar!! =)

                      // SeanChai
                      Min Zon

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Utan CO2 blir det tålamodsprövande.

                        Jag har planterat några tuvor nålgräs i en Walstad-lowtechare (jordbotten, inga vattenbyten, 15w/60liter, ingen CO2, lite KNO3/KH2PO4 ibland) och det kommer väl typ ett nytt strå i veckan på en utlöpare som börjat växa.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • SeanChai
                          • May 2005
                          • 498

                          #13
                          defdac : ouch, det låter som om det kan ta lite tid att täcka hela botten alltså. du råkar inte ha någon aning om ca hur mycket nålgräs man får om man köpter det i butik, markytan det tar upp alltså (dvs om man köper en planta eller om man köpter det i knippen eller hur dom nu har det). man kan ju alltid fuska och köpa ganska mycket på en gång =)


                          // SeanChai
                          Min Zon

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Det är lite svårt att svara på. Tropicakrukorna har en omkrets motsvarande en toarulles, vilket alltså är ganska blygsamt för de 40-50:- dom kostar. Men normalt sett så bryter man isär i små tuvor som är stora som pennor och planterar glest så varje tuva får rejält med ljus och börjar sprida sig snabbt.

                            Det kommer således se ganska glest ut hur du än gör är jag rädd.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • SeanChai
                              • May 2005
                              • 498

                              #15
                              ok. jaja, hade iaf planer på att ha igång akvariumet en längre tid så det kommer nog med lite tur att bli en fin matte i slutändan =)


                              tack för svaren

                              // SeanChai
                              Min Zon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...