Svärdsplantor som blir "genomskinliga"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LillaLinan
    • March 2005
    • 32

    Svärdsplantor som blir "genomskinliga"

    Någon som vet varför mina svärdsplantor efter en tid ser ut som gallerblad? Behöver de annorlunda ljus, någon extra näring eller trivs de inte med 25-26 grader i vattnet? Jag har fått för mig att de ska vara tåliga, så något fel måste det vara.
    Jag har ljuset tänt 12 timmar, byter 1/3 av vattnet varannan vecka och ger ingen extra näring till växterna.
    Om man nu "måste" köpa växtnäring, vilken bör man då använda?

    Kan ni även rekommendera någon tålig, låg växt som gärna breder ut sig längs bottnen?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Finns det något som kanske äter på dom? Ser det ut som gnagmärken?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Ursprungligen postat av LillaLinan
      Kan ni även rekommendera någon tålig, låg växt som gärna breder ut sig längs bottnen?
      Anubias kanske...(?)
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • mckvinnan
        • December 2004
        • 760

        #4
        Om man har ancistrusar eller någon annan mal så är det mycket möjligt att de äter upp dem och då blir det bara bladnerver kvar. Mina svärdsplantor fungerade som sallad åt mina L-077or. Ge malarna zuccini, frysta ärtor mm så äter de hellre det än dina växter.
        Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

        Kommentar

        • LillaLinan
          • March 2005
          • 32

          #5
          Jag har aldrig sett någon fisk äta på växterna, men visst kan det hända när jag inte ser. Tycker däremot inte det ser så ut, ser mer ut som de nästan fräts sönder.
          Jag fixade fram en bild. Såhär ser det ut..

          Kommentar

          • mckvinnan
            • December 2004
            • 760

            #6
            Visst är det de "söta" malarna som ställt till det för dig. Just svärdsplantor älskar de att äta om de inte får fodertillskott. Har man snäckor som äter så blir det hål istället (har det oxå i ena karet *suckar*). Varför du inte sett det är för att de oftast är nattaktiva. Prova med att lägga ned 1cm tjock skiva av zuccini/squash med en sked igenom (för att den inte ska flyta upp) så kommer du att få ha växterna kvar i större grad.
            Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

            Kommentar

            • LillaLinan
              • March 2005
              • 32

              #7
              Jag har ju några malar och de får sådana vegetariska "sugtabletter" men de nöjer sig alltså inte bara med dem? ;-)
              Vad är det bästa extratillskottet för mina kära malar då?

              Har ni några tips på stora, fina växter som står emot malarna lite bättre?

              Kommentar

              • LillaLinan
                • March 2005
                • 32

                #8
                Ursprungligen postat av petnym
                Anubias kanske...(?)
                Tack för tipset. Kollade upp dem här på zoopet och såg att de växer väldigt sakta. Finns det andra sorter som breder ut sig lite snabbare så man kan få som en liten "växtmatta"? Gärna ganska lättskött då jag är nybörjare inom detta. ;-)

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av LillaLinan
                  Ursprungligen postat av petnym
                  Anubias kanske...(?)
                  Tack för tipset. Kollade upp dem här på zoopet och såg att de växer väldigt sakta. Finns det andra sorter som breder ut sig lite snabbare så man kan få som en liten "växtmatta"? Gärna ganska lättskött då jag är nybörjare inom detta. ;-)
                  Ja, det finns andra "bottentäckare" men de har helt andra (=högre) krav på ljus, näring, CO2 etc. Men du kan ju alltid prova.

                  Här är exempel på arter:
                  Diverse Cryptocoryne
                  Echinodorus tenellus
                  E acicularis (Nålgräs)
                  Javamossa
                  Hemiantus Callitricoides
                  Liliaeopsis brasiliensis
                  Marsilia hirsuta
                  Sagittaria subulata
                  Riccia fluitans
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • LillaLinan
                    • March 2005
                    • 32

                    #10
                    Tack så mycket :-)
                    Jag har flera gånger funderat på javamossa, men vet inte riktigt hur man får den att hålla sig på bottnen utan rot eller likande att sätta fast den vid. Kan man gräva ner den?

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      har javamossa som är "fastsatt" på en halv kruka.

                      tog fiskelina och tryckte igenom bollen av javamossa och försiktigt knöt den vid krukan VÄLDIGT löst.
                      funkar helt ok för mej.

                      kan också fixa en kokosnöt med punkfrisyr
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • jesper_b
                        • June 2006
                        • 1201

                        #12
                        Det här hittade jag om Hemianthus callitrichoides på www.aquaplant.nl
                        Så dom ska ju inte vara så svåra att få fart på i ett vanligt akvarium utan CO2.

                        Har presis köpt växten och den är jätte fin, göder endast med PMDD.
                        Ska presis börja göda upp dom lite i en burk då mina gurami tyckte dom var jätte goda att äta. men innan växten blev mat var dom järre fina..

                        Amount of
                        light needed
                        Little


                        Growth speed
                        Moderate

                        Origin
                        Cuba


                        Ease of use
                        High


                        Temperature
                        18 till 28 degrees Celsius

                        Hight
                        3 till 5 cm
                        Senast redigerad av jesper_b; 06 September 2006, 15:46.
                        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                        Mina Malar:
                        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                        Kommentar

                        Arbetssätt...