Enkelt mäskrecept?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lynxx
    • October 2005
    • 130

    #46
    Ursprungligen postat av urbanandersson
    Hej!

    Jag läste nåt intresant i boken vin är fin hobby(gammal bok). Jäst svampar behöver syre för att föröka sig.

    Jag antar att det är därför man sätter förmäsk när man gör vin, för att få upp en lagom stor stamm av jästsvampar. När man sen brygger så finns ju bara co2.
    Detta borde vi mäskare kunna utveckla.

    Urban
    Kanske man kunne har en liten luftpump kopplat till mäsk-dunken så att både syra och co2 går upp i karet. Då får man väl nybildning av jästkulturen.
    Meningslöst att har en bubbelräknare då iofs. men man får mäta ph-värdet istället. Finns kanske nån som redan har testat?
    _______________________________________________

    Even a fish wouldn't get into trouble
    if it kept its mouth shut
    _______________________________________________
    //Lynxx

    Kommentar

    • gjordavljus
      • August 2004
      • 212

      #47
      Körde förr med 1,5L petflaska med mäsk. Det är fult och tar mycket plats så numera har jag bara långsam-medelsnabbtväxande växter som mossor, svärdsplantor, lotus osv.. Då går det inte åt så förtvivlat mycket co2. Nu har jag 50cl petflaska med 2dl socker och tre kryddmått torrjäst till 115L och göder sparsamt. Växer som ogräs... Det bubblar lugnt i ca 1 vecka och kostar typ ingenting. Jag har kopplat co2 :n till utblåset på en aqua-el fan 2. Säkert försvinner 90% på en gång men fördelarna överväger. Dels ligger slangen inte så långt från ytan och om den, mot förmodan, skulle gå sönder och bli hävert så försvinner bara några cm av akvariets volym. Dels blir det inte heller så många synliga slangar i akvariumet.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416

      Kommentar

      • Jodahl
        • March 2005
        • 298

        #48
        Ursprungligen postat av moggleif
        Jämför dessa recept

        Utan gelatin:
        9 dl vatten
        1 dl socker (10% socker ger 10% sprit, jästen klarar sig)
        1/2 tsk bikarbonat (Ph-reglering)
        1 tsk torrjäst
        1-2tsk protein (från vällingspulver eller torrmjölkspulver)

        Med gelatin:
        Gelatinmixen,
        1dl vatten
        3-4 dl socker
        2,5msk gelatin
        Häll sedan på,
        1dl vatten
        en påse torrjäst

        Alltså, i gelatinblandningen är det bara totalt 2dl vatten!!!! Varför så mycket mindre mängd vatten? Jag fattar allt om sockerpuddingen, att det blir tuffare för jästen. Däremot så tycker jag att det borde vara mer vatten i den blandningen också!

        Om inte, varför behövs inte lika mycket vatten bara för att man tillsätter sockret i en geléklump?
        Vad har du fått receptet ifrån? Har du testat det?
        När jag provade med gelatin hade jag samma mängd vätska som utan gelatin eftersom jag använde samma 1,5-litersflaska. Gelatin adderades sedan efter vätskemängden.

        /Johan
        220 liter växtsoppa.
        Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
        PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
        Aquarelle 0,3 W/liter

        Kommentar

        • ch1mpy
          • March 2004
          • 151

          #49
          Jag sitter i valet och kvalet om jag ska köra mäsk till mitt nya akvarium eller om jag ska köra low tech växtakvarium typ Walstad.

          Ni som kör mäsk hur introducerar ni koldioxiden till akvariet? Kör alla med reaktorer eller duger ex. en syresten eller alträ för ett mindre akvarium runt hundra liter.

          Kommentar

          • Jodahl
            • March 2005
            • 298

            #50
            Jag kör in slangen i mitt innerfilter så sköter impellern om resten. Vet inte om nån kör mäsk-CO2 med syresten, men jag tror det blir för mycket mottryck med en sådan.

            /J
            220 liter växtsoppa.
            Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
            PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
            Aquarelle 0,3 W/liter

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #51
              Ursprungligen postat av Jodahl
              Vet inte om nån kör mäsk-CO2 med syresten, men jag tror det blir för mycket mottryck med en sådan.
              har gjort de och funkar ypperligt.
              hade en sån där blå syresten, dom är så porösa så de blir inget tryck bara mindre bubblor.
              tyvärr tål dom inte co2 så bra, pulvriserades i näven när ja tog upp den.

              kört med alträbit också och funkat helt ok.

              däremot finns de vissa där de kan bli tryck.
              läste om en diffusor häromdan där trycket skulle va runt 2bar och det passar inte så bra med mäsk.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              Arbetssätt...