Enkelt mäskrecept?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    Enkelt mäskrecept?

    Vet att jag kommer få Nutrafin CO2 i födelsedagspresent! Men istället för att köpa dyr påfyllning varje månad vill jag köra med mäsk. Jag vill ha den enklaste men även fungerande recept.

    (sökt i forumet utan resultat)
    Mvh Hanna
    Min Zoon
  • dinajel
    • November 2004
    • 606

    #2
    Ursprungligen postat av gladhertha
    Vet att jag kommer få Nutrafin CO2 i födelsedagspresent! Men istället för att köpa dyr påfyllning varje månad vill jag köra med mäsk. Jag vill ha den enklaste men även fungerande recept.

    (sökt i forumet utan resultat)
    Skumt. Jag får massor med resultat när jag söker. Nåväl. Det absolut enklaste sättet, antar jag, är det jag kör. Jag använder en 2-liters PET-flaska.

    1,5 liter vatten
    1,5 dl socker
    2 tsk torrjäst
    2 tsk torrmjölk (mat till jästen)
    1 krm bakpulver (höjer pH så inte jästen dör)

    Jag häller bara ner allting i den vattenfyllda flaskan och skakar om ett litet tag. Det börjar bubbla på nolltid.
    Bilder på mina akvarier.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Är det ljummet vatten dinajel? Hur länge bubblar det ungefär?
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • dinajel
        • November 2004
        • 606

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Är det ljummet vatten dinajel? Hur länge bubblar det ungefär?
        Mitt exceptionella ultrasensitiva pekfinger hävdar att vattentemperaturen är runt 40 grader när det rinner ur kranen. När jag gör påfyllningar i pet-flaskan så brukar jag dock inte byta vatten, utan bara hälla i lite mer socker, torrmjölk och kanske lite jäst och bakpulver också. Då är vattnet runt 25 grader antar jag. Och det bubblar ändå.

        Dock bubblar (och här pratar vi alltså om mäsken, inte växtbubbel - även om det naturligtvis hänger ihop) det inte mer än typ tre dagar. Man kan skaka lite på flaskan och då bubblar det ett tag till, men sen är det dags för påfyllning.

        Inte ett jättebra recept alltså, men onekligen enkelt. Och bra för mej som är toklat. Man behöver inte lägga ner mer tid än ett par minuter i veckan. Mer tid att surfa zoopet, steka fisk och ansa växter alltså.
        Bilder på mina akvarier.

        Kommentar

        • urbanandersson
          • January 2003
          • 965

          #5
          Hej!



          Urban

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            1,5 liter vatten
            1,5 dl socker
            2 tsk torrjäst
            2 tsk torrmjölk (mat till jästen)
            1 krm bakpulver (höjer pH så inte jästen dör)
            ....
            ....
            Dock bubblar (och här pratar vi alltså om mäsken, inte växtbubbel - även om det naturligtvis hänger ihop) det inte mer än typ tre dagar. Man kan skaka lite på flaskan och då bubblar det ett tag till, men sen är det dags för påfyllning.
            Jag förstår att det bubblar på en gång, men endast räcker i 3 dagar, när du har så mycket torrjäst.
            Jag kör kanske 1/2 tsk i min 5liters dunk med mäsk. Visst det tar ibland upp till 12 timmar innan man får upp "full fart" men å andra sidan bubblar det med i princip samma takt i 3 veckor. Bubbeltakten är kanske 1 bubbla var 2:a till var 3:e sekund (20-30 bubblor/min)
            För mig är det lagom, skulle man vilja ha mer får man väl sätta in en dunk till.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • dinajel
              • November 2004
              • 606

              #7
              Ursprungligen postat av heeke
              Jag förstår att det bubblar på en gång, men endast räcker i 3 dagar, när du har så mycket torrjäst.
              Aha. Nu förstår jag vad defdac kanske var ute efter också med sina frågor.

              Känner mej lite korkad. Det är klart att det räcker längre med mindre jäst. Ska prova det framöver.

              Det svåra blir väl att hitta exakt lagom mängd. Jag behöver komma ner i pH 6,3 ungefär för att få ner lagom med CO2 i burken. På morgonen/förmiddagen har jag cirka 6,8 - 6,9 (utan CO2 hela natten). Sen kör jag venturi-metoden, som funkar rätt bra. På kvällen innan lysrören släcks vid tiotiden är jag nere i 6,1 - 6,2 ungefär.

              En bubbla var annan var tredje sekund tror jag inte skulle funka för mej, men jag ska prova att halvera jästen och se hur mycket CO2 jag får ner i karet då.

              Tack för tipset!
              Bilder på mina akvarier.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Njae jag frågade mest för att jag själv inte är så bra på mäsk-CO2. Jag fick ofta ett jäkla bubbel ibörjan några dagar för att sedan avta helt, så det är alltid kul att höra vilka recept det finns.

                Enligt mig verkar heekes recept perfekt - bubbel väldigt länge utan tillsyn även om det inte bubblar så mycket. Då kan man ju bara fixa fler mäskflaskor om man vill ha mer bubbel lika länge.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • dinajel
                  • November 2004
                  • 606

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Njae jag frågade mest för att jag själv inte är så bra på mäsk-CO2.
                  Aha. Oj. Man liksom utgår från att du kan allt om allt vad gäller växter och gödning, så jag tänkte att det låg nåt mer underförstått i frågan.

                  Enligt mig verkar heekes recept perfekt - bubbel väldigt länge utan tillsyn även om det inte bubblar så mycket. Då kan man ju bara fixa fler mäskflaskor om man vill ha mer bubbel lika länge.
                  Ja, det verkar onekligen rätt bra. Om en sån bubbeltakt funkar för mej så är det helt klart värt att testa. Bara man kan fixa en trycksäker femlitersdunk nånstans...

                  "Riktig" CO2-anläggning är ju rätt frestande, men till mitt lilla 88-literskar så vet jag inte om jag vill lägga ut ett par tusen pix på CO2-utrustning.
                  Bilder på mina akvarier.

                  Kommentar

                  • small
                    • January 2003
                    • 470

                    #10
                    1L vatten (lite varmare än fingervarmt)
                    2dl strösocker
                    2tsk torrjäst
                    1krm bakpulver
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
                    Att måla är ingen konst.

                    Kommentar

                    • Jodahl
                      • March 2005
                      • 298

                      #11
                      Ursprungligen postat av small
                      1L vatten (lite varmare än fingervarmt)
                      2dl strösocker
                      2tsk torrjäst
                      1krm bakpulver
                      Funkar det? Läste i nån tråd att man inte ska ha mer än en del socker på 10 delar vatten för då får man för hög alkoholhalt, vilket dödar jästen.
                      220 liter växtsoppa.
                      Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                      PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                      Aquarelle 0,3 W/liter

                      Kommentar

                      • urbanandersson
                        • January 2003
                        • 965

                        #12
                        Hej!

                        Olika sorters jäst klarar olika alkoholmängder. Vinjäst är bäst och klarar 18%.

                        Smaka på mäsken när den är utjäst. är den söt så kan ni minska sockermängden.
                        (och jag behöver nog inte säga spotta!)

                        Urban

                        Kommentar

                        • dinajel
                          • November 2004
                          • 606

                          #13
                          Ursprungligen postat av urbanandersson
                          Smaka på mäsken när den är utjäst. är den söt så kan ni minska sockermängden. (och jag behöver nog inte säga spotta!)
                          Vad händer annars?
                          Bilder på mina akvarier.

                          Kommentar

                          • urbanandersson
                            • January 2003
                            • 965

                            #14
                            Hej!

                            Ursprungligen postat av dinajel
                            Ursprungligen postat av urbanandersson
                            Smaka på mäsken när den är utjäst. är den söt så kan ni minska sockermängden. (och jag behöver nog inte säga spotta!)
                            Vad händer annars?
                            Det är jätteäckligt. en gnutta alkohol blandat med jäst örk!

                            Urban

                            Kommentar

                            • dinajel
                              • November 2004
                              • 606

                              #15
                              Ursprungligen postat av urbanandersson
                              Det är jätteäckligt. en gnutta alkohol blandat med jäst örk!
                              Ja ja, men det är väl inget farligt i det? (Bortsett från att det kanske inte är så bra för magen att äta jäst...) Jag menar, det enda som det innehåller är väl etanol, vatten och jäst?

                              Jag testade nämligen igår om det smakade sött, men det smakade mest surt, så jag antar att sockret var helt slut. Och jag svalde testklunken och jag märkte ingenting. Dessutom ligger ju största delen av jästen på botten av flaskan.

                              Alltså: vad exakt innehåller mäsk när det jäst ett tag? Bildas det några andra skumma ämnen utöver CO2 och etanol?
                              Bilder på mina akvarier.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...