hur ansar man växterna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterW
    • August 2002
    • 630

    hur ansar man växterna

    hur ansar man växterna?
    Är det bara att klippa av toppen eller måste man klippa snett eller något?

    avser
    h. polysperma
    valesneria

    Vad är det för flytväxt jag har, som är 1X1 cm stor och ser ut som en älgkrona eller renkrona?

    ser lite ut som ricca, men verkar sakna dom "runda bubblorna" ifall jag sett rätt

    .-.-.-.-.-Peter...
    .-.-.-.-.-Peter...
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Angående h polysperma kan jag inte svara på då min inte växer. Men vad gäller vallisneria så skall du aldrig ta av ett blad på mitten. Om det är något blad som ser visset ut eller växer för långt så måste du ta av den enda nere vi roten. I det senare fallet så är det kanske bättre att byta ut mot en mindre art. Givetvis så kan du ta bort skott som växer för långt utanför det tänkta spridningsområdet.
    Flytväxter vet jag inget om men detta var ju alltid något.
    MVH
    Magnus



    min zoon

    Kommentar

    • PeterW
      • August 2002
      • 630

      #3
      ooops... I min iver har jag huggit av alla 40 bladen på mina valesneria på mitten!

      vad händer nu då?

      .-.-.-.-.-Peter...
      .-.-.-.-.-Peter...

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej,
        I Zoopet avdelningnen för olika växtsläkten http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=V%E4xtsl%E4kten kan man läsa hur de olika släktena förökar sig.
        Hygrophilan kan du bara klippa av en bit och plantera ner.
        Vill man föröka vallisnerian så planterar man ner utlöparna. Om vallisnerian blir för lång kan man klippa av dem i lämplig höjd, men de blad man klippar av går självklart inte att plantera ner
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          ooops... I min iver har jag huggit av alla 40 bladen på mina valesneria på mitten!
          vad händer nu då?
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
          Det är nog lugnt tror jag. Om plantorna är friska så gissar jag att dom kommer börja spruta ut sidoskott som en besatta. Du får rapportera hur det går!

          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Min erfarenhet är att de avklippta bladen dör. Men det var ju långt innan jag kände till det här med co2 och riklig belysning. Om den växer bra så vill jag också gärna veta det i sådana fall så skall jag införskaffa några jag med
            Magnus

            min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...