Bygga CO2 reaktor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #31
    Absolut. Jag pratade inte specifikt om bubbel utan när det börjar bli rejält vingligt/ohanterbart låga CO2-nivåer så alger går igång.
    Jaha, då är jag med.

    Oförändrad tillväxt tror jag inte du får under 30 ppm förutsatt ljusmättade växter
    Men vid vilken koncentration? *shrug* Vet inte ens hur man tillförlitligt skulle kunna kolla det.
    Njae, tillförlitligt vet jag inte :o
    men jag kör ett långtidstest ( http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=199 ) där jag höjer pH:t en tiondel ungefär var tredje dygn *förutsatt* de har stormtrivts sedan tidigare höjningen. Cirkulation, ljus, vb och övrig gödning är oförändrat - ändrar bara CO2 och ser till att nivån är konstant över dygnet.

    Målet är att hitta en (grov) brytpunkt för att senare lägga mig på. Därefter kommer jag minska mina mellanpulser som ett litet lustighetsexperiment

    Edit: Sänker -> höjer.
    Senast redigerad av BluesBoy; 14 October 2005, 08:12.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #32
      Som du ser i tabellerna är det rejäl utväxling på tillväxtakten om du tillsätter olika nivåer av CO2 oavsett ljusmängd.
      Skit, där föll det Bra info föressten, det förklarar en del av mina funderingar...
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #33
        Hovrar du på absoluta minimum vad gäller ljusmängd kan du påverka tillväxttakten med 4-6 ggr genom att lägga dig på runt 30 ppm jämfört med luftpump.
        Ja, fast jag pratar om CO2-nivåer mellan 5-30 - inte CO2 tomt. Där är det ju inte såååå stor skillnad vid svagt/måttligt ljus enl. tabell 1. Tycker det ser ut som någon procent per dag bara

        Tycker ändå att man skulle kunna hitta en optimal nivå CO2/ljus (för skoj skull) där man inte gasar så hårt med ljuset, växterna bubblar på fint (med reducerad tillväxttakt) och man slipper repa så mycket snabbväxare varje vecka
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Tycker ändå att man skulle kunna hitta en optimal nivå CO2/ljus (för skoj skull) där man inte gasar så hårt med ljuset, växterna bubblar på fint (med reducerad tillväxttakt) och man slipper repa så mycket snabbväxare varje vecka
          Tycker jag absolut du ska testa. Och visa. Med mycket bilder. 8)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #35
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Enligt den bild som Barr har så funkar växterna inom ett rätt stort spann av näringsnivåer. Så länge man är inom det spannet så torde ju karen funka. I de enklare karen mäter jag aldrig något, går helt på känsla. Och det funkar. Därmed inte sagt att jag gissar - jag har ju ett hum om vad jag tillsätter och varför.
            Ursprungligen postat av BluesBoy
            Imponerande, men hur fasiken får du ett hum om hur mycket som verkligen tas upp av växterna? Jag förutsätter att detta karet får sparsamt med vattenbyten och förmodar att det accumuleras en hel del. För mig ser det då ut som en hel del gissningar om man inte mäter - framför allt den inbördes "balansen"?!?
            Alltså, det behöver inte vara så svårt. Jag har alltid varit intresserad av BÅDE fiskar och växter. I de flesta normalbefiskade kar med halvtaskigt ljus så är det microämnena som begränsar. Sedan -85 någon gång har jag tillsatt microgödning i mina kar, för att få växterna att funka. I slutet av 80-talet fick jag av Åleds reda på det här med CO2. Efter det har jag provat massor med olika saker. Det som gällde då (när det inte fanns några rekommenderade metoder) var att kika på växterna.

            Samma sak med krukväxter. Det som gäller är att kika på dem. Ser de bra ut? Saknas något? Vad? Experimentera och testa. Funkar det så funkar det, som mitt ordspråk är.

            När jag började köra CO2 och gödning fanns inga rekommenderade nivåer av någonting. När PMDD kom blev det ett genombrott just pga att man skulle tillsätta macroämnen också. Det är först i efterhand som jag har förstått vad jag har gjort och hur mina växtkar funkat - men funkat har de gjort. Det är också därför som jag kan ge råd som att lite CO2 är bätte än inget - jag har testat. Tillsätt TMG i ditt vanliga sällskapskar om du vill att växterna ska funka - jag har testat. I de flesta fall så funkar det, även till dem jag gett råden till (alltså inte bara för mig).

            De kar jag har haft störst problem med, både i tidsåtgång och att ställa in gödningen är faktiskt EI-kar. Hittills har det enbart blivit tre stycken, varav ett "omedvetet" (innan jag fattade hur EI funkade - EI var inte "uppfunnet" då). Ett med för fett med ljus, vilket ledde till en jädra massa jobb - men visst, det växte satan och funkade till sist det med. I samma kar kör jag numera mindre ljus och mer CO2 - funkar ok, men är fortfarande för liten växtmassa och för mycket döda växtdelar (=ammonium) för att det ska ta riktig skruv. För att vara på säkra sidan när det gäller jobb har jag inrett det senaste karet med växter som inte kräver så mycket trimning, så det kräver lite tålamod för att få det i balans. Dessutom vill jag testa Barr´s råd att fokusera på växterna och inte på algerna - så det får ta den tid det tar att få det i ordning. Gör därmed ingenting åt algerna, mer än skrapar rutor. Algerna ska väck genom rätt gödning och balans i karet.

            Well. Jag har gröna fingrar när det gäller växter - de funkar helt enkelt. Mitt enklaste tips till alla är att kika på dem. Ser de bra ut? Om inte, gör något. EI är en attans bra metod och hyfsat enkel för de som har kommit en liten bit längre - men det går att köra växter mycket, mycket enklare (undantaget svårare arter). Vill man ha ett Amano-kar får man ändå vara beredd på att lägga ner lite mer energi på det än ett normalt sällskapskar.

            Hilsen,

            P
            Senast redigerad av Gäst; 14 October 2005, 18:50.

            Kommentar

            • urbanandersson
              • January 2003
              • 965

              #36
              Hej!

              Jag har själv testat en sån reaktor som beskrivs ovan i några månader.
              min ville flyta upp och jag tycker att sugproppar är trist så jag stoppade järnskrot i min för att tynga ner den. Somliga har biobollar, jag har järnskrot.

              Urban

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #37
                Ursprungligen postat av defdac
                Tycker ändå att man skulle kunna hitta en optimal nivå CO2/ljus (för skoj skull) där man inte gasar så hårt med ljuset, växterna bubblar på fint (med reducerad tillväxttakt) och man slipper repa så mycket snabbväxare varje vecka
                Tycker jag absolut du ska testa. Och visa. Med mycket bilder. 8)
                Lite kort testperiod kanske, men jag tycker mig se en klart hämmad tillväxt den här veckan när jag har stegat upp pH:t en tiondel per dygn. Jag har en hel del bubbel fortfarande vid 7,5 - mest från skador men pärlande blad förekommer också - så jag tror nog att man skulle kunna lägga sig under det rekommenderade med lätt gas på ljuset. Detta var som sagt bara ett test och jag kommer åter lägga mig på rekommenderad nivå igen för att få lite driv i växterna. En filmsnutt från veckan som gått:
                http://www.bluesboy.se/movies/fotosynexpr.wmv (Windows media 10.4 Mb)
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                Arbetssätt...