Bygga CO2 reaktor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • K_Lindfors
    • March 2005
    • 61

    Bygga CO2 reaktor

    Har kört med CO2 med mäsklösningen i några veckor, löst upp bubblorna via en syresten.
    Har nu märkt att mitt pH knappt sjunker något trots att jag bara har en hårdhet på 3,5 - 4,0 odH.

    Vet att den bästa lösningen är att skaffa en "CO2 trappa", dessa var dock så dyra på min lokala djuraffär att jag helst skulle vilja bygga en egen lösning.

    Skulle vilja ha tips på konstruktioner.

    Kan tillägga att jag inte kan leda in min CO2 i filtret.

    Tacksam för all hjälp.
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    En enkel lösning är en vattenpump och några meter slang.

    Sug in vatten+gas ifrån syrestenen i den ena änden av slangen och pumpa tillbaka det till akvariet i med den andra änden. Gasen kommer då att tillbringa ganska så lång tid i rörelse i slangen och därmed lösa sig !

    En låååååång reaktor m.a.o !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • K_Lindfors
      • March 2005
      • 61

      #3
      smart idé, tyvärr har jag inte tillgång till någon pump.

      går det inte att göra någon konstruktion med petflaska i vattnet eller leda upp gasen via långa sugrör precis som en trappa.
      Har funderat mycket utan att hitta en lösning.

      Kommentar

      • Mr B
        • September 2004
        • 1310

        #4
        2 tunna plexiglas skivor, och en näve "remsor" och gör din egen trappa?
        B!

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Jag leder in min Mäsk-CO2 i mitt inner filter, men eftersom gasen ändå inte löser sig helt gjorde jag en lösning med en 0.5l PET flaska och lite slang.

          Jag gjorde två hål i sidan (längs ner) på en 0.5 liters PET flaska. Flaskan vände jag upp och ner. i det ena hålet sitter det en slang som går till utblåset på mit inner filter. Denna slang går bara precis in i flaskan. I det andra hålet går en slang till toppen (som är nedåt) av flaskan (korken är på).

          Denna lösning gör att jag får en vattenström som går uppifrån och ner i en "virvlande" rörelse. Gasen som inte hinner lösa sig i filtret får god tid på sig att lösa sig i denna vatten virvel. Eventuell olöst gas sammlas naturligtvis högst upp, och läcker ut genom den "nästan" täta genomföringen flaska/slang.

          Eftersom jag inte har någonting i flaskan så minskar inte vattenflödet ut i karet (teoretiskt i alla fall)
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Varför använda co2 överhuvudtaget när man inte har någon pump? Det känns som en mycket konstig hygrid mellan high och lowtec. Jag har aldrig hört kombinationen innan, kan du berätta hur du tänkt?
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • K_Lindfors
              • March 2005
              • 61

              #7
              Alltså jag har ett innerfilter som består av pumphuvud och blå filtermatta, fast konstruktionen på detta gör att jag inte på något enkelt sätt kan leda in CO2 genom pumpen.

              Den där petflask idén lät interssant, men hur får du petflaskan att inte flyta upp till ytan? och hur pass tätt måste hålen och slangarna sitta på den?

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Vad jag menar är att alla effektiva reaktorer drivs av en pump, har man inte pump så har man sällan inte co2 heller. Led vattnet från pumpen in i en petflaska eller ett plexiglasrör och låt det virvla runt där tillsammans med co2 innan det lämnar i bottnen. Co2 kan inte ta sig ut efterssom dert strävar mot ytan.....Effektiv reaktor billigt, bekvämt och lätt.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Den där petflask idén lät interssant, men hur får du petflaskan att inte flyta upp till ytan? och hur pass tätt måste hålen och slangarna sitta på den?
                  Den flyter inte eftersom det är vatten i den.
                  Hålen gjorde jag med en kniv och tryckte igenom slangen.
                  Helt täta är inte hålen, så ibland bubblar det ut lite restgas som inte löst sig.
                  Jag hade kunnat klara mig med bara en slang och haft utbåset kenom flaskkorken, men eftersom det är den enda pumpen i karet så vill jag ha ett horisontalt utblås, inte allt för långt ner.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Balthazar
                    • March 2004
                    • 99

                    #10
                    Nu tar jag upp en gammal tråd här. Men jag tänkte bara höra om det är nån mer som tror på den reaktorn som beskrivs här uppe. Jag har byggt en sån ikväll. Kolla in länken så får ni se hur det blev. http://balthazar.blogg.se/111005172755_co2_reaktor.html
                    http://balthazar.blogg.se

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Hey den där var ju riktiglistig, antar att flaskan har korken påskruvad därnere så vattnet måste ta sig ut genom den extra slangen? Smartaste reaktorlösningen för ett innerfilter jag sett.

                      Du kan förbättra den genom leda en liten luftslang från toppen på reaktorflaskan tillbaks till insuget på filtret så kommer restgasen som kommer bildas inne i flaskan att pulvriseras och åka ut som mikrobubblor. Gillar du inte mikrobubblor i hela akvariet kan du istället göra ett pyttelitet raphål ganska högt upp flaskan så det aldrig kan bildas en alltför stor restgasbubbla - iofs kanske inte extraslangen sitter helt tätt däruppe och isåfall får du en naturlig rapning av gasen när bubblan blir för stor.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Hey den där var ju riktiglistig, antar att flaskan har korken påskruvad därnere så vattnet måste ta sig ut genom den extra slangen? Smartaste reaktorlösningen för ett innerfilter jag sett.
                        Måste vara eftersom den är gjord efter min beskrivning tidigare i tråden
                        (Korken sitter för övrigt på, iaf på "orginal" versionen"

                        Balthazar: Måste säga att du lyckats tyda min förklaring otroligt bra.
                        Den ser precis ut som den jag konstruerade.
                        Senast redigerad av heeke; 11 October 2005, 21:59.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • brams
                          • June 2003
                          • 891

                          #13
                          Fan, är det nått som jag gillar med den här sporten så är det reaktorer... =)
                          Fattar inte varför det är så kul att karva i flaskor och limma rör på varandra...
                          Jag vågar nog påstå att jag har testat dom flesta sorters reaktorer... både bra å dåliga... dom dåliga kan också vara bra! I alla fall om man kör med mäsk. då kan man kontrollera lösningen på ett enkelt sätt! =)
                          Jag tycker hlt klart som ovan nämt att en "pumpdriven" reaktor är den som löser bäst.
                          Liknande den som du har byggt. Du kan bygga en snyggare på ett ganska billigt å lätt sätt. Jag har under mina rastlösa timmar på jobbet upptäckat att en ´vattenflaska för gnagare kan bli betydligt intressantare om man vände på den! Det finn säkert en uppsjö av olika modeller men jag tror dom flesta ser ut som dem jag tänker på.
                          Borra ett hål å led in co2:n slit loss kulan som sitter där för att stoppa vattenflödet i vanliga fall. koppla utblåset till innerfiltret å vips!,,...
                          Lite svårt att förklara men... ska se om jag kan fixa en bild från den på jobbet imorgon.
                          Annars så skulle jag rekmmendera en koppreaktor. Det är en uppånedvänd kopp/behållare som fångar upp co2 bubblorna på vägen mot ytan. Rikta utblåset från pumpen mot koppens underkant så du får cirkulation i koppen..
                          har en bild på en sådan jag använde i ett mindre kar.
                          Lycka till!
                          Bifogade filer
                          C.Brams

                          Check out:
                          brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Hmm.. En koppreaktor måste väl ändå vara den absolut minst effektiva reaktorn? Jag har också testat alla möjliga och omöjliga designer och en trädiffusor är helt klart effektivare än en koppreaktor förmodligen eftersom gasen får så extremt mycket större yta exponerad mot vattnet.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo

                              #15
                              Tja, vi har ju diskuterat kopp-reaktorer förut... Trädiffusor tror jag slår koppreaktorn, men inte en vanlig syresten. En vanlig syresten får lite för stora bubblor som trots att de är många inte får så lång kontakt med vattnet då de går rakt upp i luften sedan. Koppreaktorn behåller ju gasen hela tiden.

                              Fördelen med koppreaktorn är också att man trots ojämn mäsk-jäsning alltid får ett konstant tillflöde av CO2 så man slipper svängningar i CO2-tillförseln. Borde gå att klura ut en verkligt slug reaktor för mäsk med en sådan princip.

                              Nåja - rekommenderar inte koppreaktor annat än till små kar i vilket fall. Annars ÄR det helt klart kul att trixa. Tycker också att reaktorn till innerfiltret ovan är slug. Favoriterna här är helt klart enkla, billiga och effektiva DIY-prylar.

                              Hilsen,

                              P

                              Kommentar

                              Arbetssätt...