Växter+Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cyroz
    • August 2002
    • 160

    Växter+Alger

    jag har ett 150 l akvarium som är ganska mycket alger i, typ bruna o gröna alger,, men växter trivs skitbra ,,
    har cabomba, javaormbunke osv där i,,,
    men fundera på att flytta över nån av växterna till nåt av mina andra kar ,, men är det risk för att algerna följer med från växten
    och börja "blomma" i det andra karet då?

    mvh

    Andreas Olsson
    Andreas Olsson
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Japp. Sporer kommer oundvikligen med.

    Det går att undvika med blekmedelsmetoden då du badar alla växterna några minuter i en blekmedelslösning. Detta tär dock ganska kraftigt även på växterna, men är förmodligen det enda sättet du kommer kunna vara helt säker på att inte få med någon liten algspor.

    Fast det är märkligt att du har alger i ett akvarium där dina växter trivs. Hinner det sätta sig alger på växterna så trivs dom absolut inte så bra som dom borde göra - då finns det stort rum för förbättring. På en frisk och snabbt växande Javaormbunke så hinner/kan det inte sätta sig någon form av alger.


    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • cyroz
      • August 2002
      • 160

      #3
      jag vet,,, det är märkligt men det gör dom,,
      algerna är på rutorna och på stenarna,, men inte på växterna,, som stormtrivs,,

      mvh

      Andreas Olsson
      Andreas Olsson

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Ja, vissa har ju tur. På stenarna där jag vill ha lite algmatta rensar malarna kliniskt rent medan växterna är raka motsattsen.

        MSP
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        Arbetssätt...