Växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cyroz
    • August 2002
    • 160

    Växter

    Hej,,
    har skaffat ett nytt akvarium ,,
    har varit igån i cirka 3 veckor nu..
    men har problem med mina växter...
    jag har ett par plantor med krusbladig vattenkalla...
    dom var väldigt fina i starten av akvariumet...
    men nu har de blvigt alldes gula (iaf vissa av dem) och en del ser sönder tuggade ut...
    men jag har blå ciklid, diskus , flaggckilid, och sajica ciklider,,,
    och ingen av dessa fiskar ha inte tuggat på växterna då jag sett det,,
    flaggen har gjort det enstaka ggr men dom knappast gjort sån stor skada...
    har ett gäng skruvvalisenerior oxåå och dom är lika fina som början det är bara,,
    de kursbladiga vattenkallorna som inte mår bra..
    vad ska jag göra????

    mvh

    Andreas Olsson
    Andreas Olsson
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Cryptocoryne crispatula brukar leva i ganska grunda vatten där det finns väldigt mycket ljus.

    Hur mycket ljus, och hur stort akvarium, har du?

    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • whisse
      • July 2002
      • 312

      #3
      Hade åxå problem med en växt som fick gula blad, men den piggnade till lite när jag tillsatte näringstabletter...

      Kommentar

      • cyroz
        • August 2002
        • 160

        #4
        akvariumet är på cirka 350 l
        ljuset är starkt..
        det är inget täckglas på..
        var inte det till..så...
        lysrören är inbyggda i själva locket till möbelakvariumet...
        jaja,,
        men dom är väldigt starka iaf,,
        två lysrör är det..

        Andreas Olsson
        Andreas Olsson

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          2 lysrör innebär max 2x40 watt på 340 liter, vilket inte kan klassas som speciellt starkt i sammanhang där växtarter vill ha mycket ljus.

          Din ljusmängd är i växtsammanhang långt under medel och du kan således ha växter som har väldigt lågt till lågt ljusbehov. Med bra reflektorer kan du nog ha växter som har medelstort ljusbehov.

          Eftersom din vallisneria växer som sjutton så antar jag att den ligger på ytan? Förmodligen skuggar den alla andra växter som är under den?
          Även om Cryptocoryner normalt sett *klarar av* lågt ljus så innebär det inte att dom *föredrar det*. Crispatula (balansaea) är en typisk växt som växer nära vattenytan och får där stora mängder ljus.
          I din burk gissar jag att dom för det första aldrig kan få speciellt starkt ljus med tanke på hur få lysrör du har och för det andra så skymmer förmodligen din Vallisneria alla crispatula och för det tredje så drar förmodligen Vallisnerian ut varenda gnutta näring ur vattnet och substratet eftersom den växer snabbt.
          Din stackars crispatula anfalls från alla håll

          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • cyroz
            • August 2002
            • 160

            #6
            hmm..
            det låter ju inte bra..men valiseneriorna har inte blivit så stora så att de skymmer för någon annan växt,,, men fort växer det ...
            men har du något förslag på vad jag ska göra åt detta problem då?
            går det att göra något?
            vill inte att de ska dö kostade nämligen 75 kr st och är väldigt fina !

            mvh

            Andreas Olsson
            Andreas Olsson

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Okej. Så du har alltså bara haft växterna i max 3 veckor? Sorry. Missade det. Då kan det vara acklimatiseringproblem som brukar kallas Cryptocorynesjuka. I värsta fall kan alla blad vittra sönder innan den börjar skjuta nya blad.
              Åtgärd: Vänta på att plantan ska återhämta sig.

              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • cyroz
                • August 2002
                • 160

                #8
                okej,,
                men då är det väl bara att vänta då!

                du verkar ju kunna en delö om växter defdac
                så jag undra om du har beställt växterpå postorder nångång?
                jag funderapå att göra det men det låter lite osäkert att skcika växter som är så pass ömtåliga o känsliga att skicka dem med post lr?

                mvh

                Andreas Olsson
                Andreas Olsson

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ja jag har beställt på postorder och det fungerar bra. Tänk på att zooaffärerna själva får växterna via "post", så det är inget konstigt/nytt fenomen att skicka dom via posten.


                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • cyroz
                    • August 2002
                    • 160

                    #10
                    jo kom på det efter jag skrev det
                    men då är det ingen fara så..

                    ja tack för alla svaren...

                    mvh

                    Andreas Olsson
                    Andreas Olsson

                    Kommentar

                    • Oscar Cederqvist
                      • November 2002
                      • 6546

                      #11
                      Hade samma problem och trodde att de gick en säker död tillmötes men de hämtade sig efter en månad.

                      MSP
                      Oscar Cederqvist

                      Kommentar

                      • PeterW
                        • August 2002
                        • 630

                        #12
                        defdac har du använt metallhalogen?

                        .-.-.-.-.-Peter...
                        .-.-.-.-.-Peter...

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                          defdac har du använt metallhalogen?
                          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                          Mej tyvärr. Dels är armaturerna ofta dyra och dels motsätter sig chefen att ha en 250 watts blåslampa hänga dinglande i vardags/tv-rummet
                          Hade jag tillgång till snickeriverkstad hade jag nog iofs skissat på en hög armatur där man skulle kunna bygga in MH, men så är tyvärr inte fallet heller.
                          Jag får gå och sukta efter MH tills det blir källare. =)

                          Men det är klart. Vissa fördelar har ju faktiskt lysrör: Man kan kombinera färger i nästintill oändlighet och man kan ha en platt armatur som inte avger speciellt mycket värme.


                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • PeterW
                            • August 2002
                            • 630

                            #14
                            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Vissa fördelar har ju faktiskt lysrör: Man kan kombinera färger i nästintill oändlighet och man kan ha en platt armatur som inte avger speciellt mycket värme.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                            När du säger kombinera färger, vad menar du exakt?

                            Menar du deras spektra eller?

                            Funderar på att få tag på beg. lysrörsarmaturer.. så för 50 spänn styck nånstans!
                            I sådana fall blir det 4 st rör till mitt 300 liters

                            .-.-.-.-.-Peter...
                            .-.-.-.-.-Peter...

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                              När du säger kombinera färger, vad menar du exakt?
                              Menar du deras spektra eller?
                              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                              Jupp färg och spektra. Kallt för att få växterna att växa på bredden och varmt för höjden.
                              Jag har nyligen även satt mina GroLux längst bak som ger ett väldigt rödaktigt varmt sken och har på dom en timme längre på kvällen för att simulera solnedgång. Kan se ut såhär, även om webcam:ens färgåtergivning inte är att leka med:
                              http://194.236.255.117/lkpakvarie/defdac/movies/dawn.rm


                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...