Seachem Excel, bluff eller magi ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kentk
    • January 2004
    • 865

    #31
    Segelflyg, notera att hos akvarielageret är det 250ml flaskor.

    Hos Aquaristic får du 500ml för ca 120 kr, dvs dubbelt upp för ungefär samma peng !
    Vision 180L

    Kommentar

    • Segelflyg är också kul
      • January 2004
      • 55

      #32
      Ursprungligen postat av kentk
      Segelflyg, notera att hos akvarielageret är det 250ml flaskor.

      Hos Aquaristic får du 500ml för ca 120 kr, dvs dubbelt upp för ungefär samma peng !
      Jo, det är ju rätt sjukt att det ska vara sådan priskillnad så att det kan löna sig att själv plocka några enstaka, ynka flaskor ända från Tyskland...

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #33
        Ursprungligen postat av Segelflyg är också kul
        Ursprungligen postat av kentk
        Segelflyg, notera att hos akvarielageret är det 250ml flaskor.

        Hos Aquaristic får du 500ml för ca 120 kr, dvs dubbelt upp för ungefär samma peng !
        Jo, det är ju rätt sjukt att det ska vara sådan priskillnad så att det kan löna sig att själv plocka några enstaka, ynka flaskor ända från Tyskland...
        Egentligen borde man ordna massiva samköp eftersom priset för frakten är detsamma ända upp till 30kg !
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #34
          OK själva produkten är billigare där man kan ju slå sig ihop. Man tycks ju kunna köpa hur mycket som helst till samma fraktbelopp. Billigast blir det om man är geografiskt nära annars tillkommer ju posten i alla fall... Just jag bor i Lund (Skåne för den som inte vet )
          Det spelar ingen roll vart i Sverige du bor. Posten har samma taxor i vilket fall. När du betalar fraktkostnaden för paket till Sverige hos aquaristic så betalar du också posten för leverans på valfri destination i hela Sverige. Inga extra avgifter tillkommer för folk som bor långt norrut.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • me_trixie
            • December 2004
            • 350

            #35
            Ursprungligen postat av Tropfrog
            OK själva produkten är billigare där man kan ju slå sig ihop. Man tycks ju kunna köpa hur mycket som helst till samma fraktbelopp. Billigast blir det om man är geografiskt nära annars tillkommer ju posten i alla fall... Just jag bor i Lund (Skåne för den som inte vet )
            Det spelar ingen roll vart i Sverige du bor. Posten har samma taxor i vilket fall. När du betalar fraktkostnaden för paket till Sverige hos aquaristic så betalar du också posten för leverans på valfri destination i hela Sverige. Inga extra avgifter tillkommer för folk som bor långt norrut.
            MVH
            Magnus
            Menade inte så. Om man gör ett massköp tillsammans med andra så måste det ju distribueras vidare från den som tar emot det. Då blir det post om man inte bor runt hörnet. Men jag ser att jag uttryckt mig slarvigt

            Kommentar

            • harbard
              • July 2002
              • 1085

              #36
              Från Flourish Excel™ Support: http://www.seachem.com/support/FAQs/...Excel_faq.html
              "Q...When I first dosed my tank with all the Flourish products I was experienceing quite a bit of hair alage. (125gal plants/fish) Within three days the hair alage had turned a reddish orange and about four days after that it had completely disappeared.
              A The experience you had was due to using the Flourish Excel. We found that to be an added perk of the product. We do not recommend to overdose the product but you can adjust the amount dosed and frequency of dosing based on your personal results.
              Q Q: Is Flourish Excel a replacement for CO2 in a planted aquarium?
              A: Yes and no. It provides the same benefit as CO2, i.e. it provides the plants with a source of carbon for growth just as CO2 provides them with carbon. However CO2 by itself will give you quantitatively more growth than Excel by itself, although Excel does provide a substantial amount in comparison. If CO2 is a 10, Excel is a 6-7. Using both together provides additional benefit. One of the advantages of the Excel is no up front equipment costs and complexity of valves, hoses and regulators, etc."
              <<<(^:>*
              Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
              Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

              Kommentar

              • LN
                • November 2004
                • 1478

                #37
                oveb kan du inte skriva ytterliggare några rader om dina erfarenheter av excel nu när det gått några veckor till.
                Är själv totalt rädd för att hälla i några medel i mitt diskuskar utan att ha lyssnat på halva befolkningen först.
                Hur mår dina diskusar nu?
                Hur mycket doserar du nu?
                Har du hittat nått negativt?
                Alltså om excel är lika positivt som det låter i denna tråd då är det ett måste även hos mig
                Larry
                Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #38
                  Ursprungligen postat av Larry Nilsson
                  oveb kan du inte skriva ytterliggare några rader om dina erfarenheter av excel nu när det gått några veckor till.
                  Är själv totalt rädd för att hälla i några medel i mitt diskuskar utan att ha lyssnat på halva befolkningen först.
                  Hur mår dina diskusar nu?
                  Hur mycket doserar du nu?
                  Har du hittat nått negativt?
                  Alltså om excel är lika positivt som det låter i denna tråd då är det ett måste även hos mig
                  Firrarna mår som förut tror jag, inte bättre eller sämre. Jag har inte provat att stoppa in någon bra bubblare ännu så något facit har jag väl egentligen inte.

                  Jag doserar dubbel rekommenderad dos.

                  En "nackdel" skulle kunna vara att precis som i co2-baljor så syns bristerna tidigare. Har fått en del prickalger pga fosfatbrist men det ser jag nog mest som ett hälsotecken.

                  Om man förväntar sig att det skall vara någon "algdödare" så kommer man nog att bli besviken ! Jag kan återkomma i tåten när jag planterat någon lite besvärligare växt. Har lite E.Stellata som jag tänkt utsätta för lite Excel...
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • LN
                    • November 2004
                    • 1478

                    #39
                    Ok
                    Larry
                    Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                    http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #40
                      Lite spännande nyheter om Seachem Excel:
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Annaica
                        • February 2006
                        • 1177

                        #41
                        verkar nästan farligt att använda det där ^^
                        Räkbiten


                        Kommentar

                        Arbetssätt...