Seachem Excel, bluff eller magi ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #16
    Ursprungligen postat av oveb
    Kanske kan jag komma med lite info om någon vecka med lite tur !
    Vore riktigt intressant och höra hur det gått. Håller tummarna för att det funkar riktigt bra. Själv är jag inte sugen på att hålla på med mäsk. Och inte heller ha en co2-anläggning.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #17
      hm...
      vad kostar det, hur mycket går det åt per liter för att vara effektivt osv...???

      oveb: sett några framsteg?
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #18
        Ursprungligen postat av malawi´n
        hm...
        vad kostar det, hur mycket går det åt per liter för att vara effektivt osv...???

        oveb: sett några framsteg?
        Nej, men det är nog liiiiiite tidigt ännu
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #19
          Ska bli riktigt intressant att se hur det går . Håller du bloggen uppdaterad?
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #20
            Alltid

            Måste erkänna att jag tippat i ganska så rejält av det i växtkaret åxå...

            Det stod nått om det kunde reducera järn och eftersom det klump med förstenat trä jag petade ner häromdagen verkar innehålla en del av denna trådalgsgödning så verkade det kul att prova
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #21
              Idag så kan jag bara konstatera att algerna i diskusbaljan är på kraftig tillbakagång efter att ha kört med Seachem Excel i snart en vecka.

              Jag hade BBA (tror jag det är) på både svärdplantan och på vallisnerian och nu återstår bara lite döda/förkrympta.

              Har även lite prickalger men de tycker jag nästan är snygga så dom irriterar mig inte.

              Återkommer med mer rapporter framöver.
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • Segelflyg är också kul
                • January 2004
                • 55

                #22
                Jag har kört i snart två månader, gjort slut på första flaskan och köpt två nya. Det förefaller som att i mitt kar (105 l, 2*18W och rätt mycket snabbväxande) så förslår inte de rekommenderade 2 ml /100 l och dag, utan snarare det dubbla behövs för att man ska se effekt. (Tillverkaren skriver också att man kan behöva öka dosen efterhand i akvarier med mycket växter). Men nog tycker jag att växterna se gröna och friska ut...

                Kommentar

                • Segelflyg är också kul
                  • January 2004
                  • 55

                  #23
                  Lite mer om dosering...på flaskan står att man inte ska överdosera, så jag ställde frågan till Seachem om vilka doser man vågade sig på och fick följande svar:

                  "The suggested dose of Flourish Excel can always be altered to suit
                  your needs. For example, I personally found that dosing in excess of
                  5x the suggested dose gave great results with no harm to my fish in
                  one of my planted aquariums. I do not recommend using this elevated
                  dose unless you have slowly worked your way up to it......possibly by
                  increasing the recommended dose by 10% - 20% every few weeks and
                  experiencing the given results.

                  Best Regards,
                  Seachem Technical Support,rb~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
                  Seachem Laboratories, Inc."

                  Bara att testa upp till 10 ml/100 l och dag alltså.

                  Kommentar

                  • me_trixie
                    • December 2004
                    • 350

                    #24
                    Och var kan man köpa detta undermedel om man nu inte är i närheten av Akvarielagret?

                    Kommentar

                    • kentk
                      • January 2004
                      • 865

                      #25
                      aquaristic.net

                      Nästan halva priset mot akvarielagret, fast dyr frakt...
                      Vision 180L

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Exakt, är det verkligen bara Akvarielagret som inte är decennier efter i utvecklingen och som har Seachemprodukter?

                        - Arken Zoo har iofs järngödning även om dom inte vet vad Tropica Mastergrow är *sarkasm*
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Segelflyg är också kul
                          • January 2004
                          • 55

                          #27
                          Ja, inte är det billigt att få det skickat från Akvarielagret heller. De skickar mot Postens portotabell, så två 250ml kostar ca 280:- allt som allt.
                          Motsvarande på Aquaristic blir 16€ för flaskorna och 19€ i frakt, dvs ca 322 SEK.
                          Men köper man större mängder blir det ju billigare...
                          Tittar man på Seachem's hemsida så är det bara Akvarielagret som är angivna som återförsäljare i Svedala.
                          Tror jag ska tipsa Patrik på PWSS...

                          Kommentar

                          • oveb
                            • January 2004
                            • 2577

                            #28
                            Ursprungligen postat av Segelflyg är också kul
                            Tror jag ska tipsa Patrik på PWSS...
                            Behövs inte...
                            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                            Kommentar

                            • Segelflyg är också kul
                              • January 2004
                              • 55

                              #29
                              Ursprungligen postat av oveb
                              Ursprungligen postat av Segelflyg är också kul
                              Tror jag ska tipsa Patrik på PWSS...
                              Behövs inte...
                              Aj då - redan gjort. Men det skadar ju inte att flera stöter på...

                              Kommentar

                              • me_trixie
                                • December 2004
                                • 350

                                #30
                                Ursprungligen postat av Segelflyg är också kul
                                Ja, inte är det billigt att få det skickat från Akvarielagret heller. De skickar mot Postens portotabell, så två 250ml kostar ca 280:- allt som allt.
                                Motsvarande på Aquaristic blir 16€ för flaskorna och 19€ i frakt, dvs ca 322 SEK.
                                Men köper man större mängder blir det ju billigare...
                                Minimiorderbelopp 19€ till och med...
                                Nån som fattat skillnaden på artikel 132 och 133? Dom heter samma men kostar väldigt olika?

                                Seachem Flourish Excel 500 ml Item number: 321.132 12.98 €
                                Seachem Flourish Excel 500 ml Item number: 321.133 44.98 €

                                OK själva produkten är billigare där man kan ju slå sig ihop. Man tycks ju kunna köpa hur mycket som helst till samma fraktbelopp. Billigast blir det om man är geografiskt nära annars tillkommer ju posten i alla fall... Just jag bor i Lund (Skåne för den som inte vet )

                                Kommentar

                                Arbetssätt...