Hur viktigt är det med värme för rötterna??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • buju
    • October 2002
    • 24

    Hur viktigt är det med värme för rötterna??

    Hejsan allihopa, jag håller på att köra igång ett biotopakvarium och har lite funderingar vad gäller växter. Det var många år sedan nu som jag håll på aktivt med akvarium och det har ju hänt en del sen dess. Jag läser så mycket jag kan om hur jag bäst får allt att fungera och när man läser om växter så finns det en hel del bör vara extra noga med för att få det att fungera bra.

    Hur viktigt är det med värme för växternas rötter?? Många använder värmekabel har jag läst och jag undrar om det är ett måste eller om man kan klara sig utan? Akvariet jag drar igång nu är på 375 liter och jag har tänkt att det ska vara relativt mycket växter i.

    Svara gärna och ge mig så mycket tips som möjligt så att jag kan få ett vackert akvarium med växter som trivs.

    Tack på förhand

    Pelle

  • j_som_i_jonas
    • November 2002
    • 106

    #2
    Hej,

    På Aquatic Plants Mailing-listan är det just nu en diskussion om detta ( http://fins.actwin.com/aquatic-plants/ ).

    Det finns absolut många som inte använder bottenvärme och som också lyckas få väldigt fina (växt)akvarium. Det är alltså ingen förutsättning på något sätt. Det finns argument som talar för att det skulle vara mest nytta med det när man använder grus/sand blandat med exempelvis lera och torv som bottensubstrat.

    Nyttan av bottenvärme är beroende på vilken temperatur du har inne. På sommaren har jag svårt att se att den skulle vara på alls mycket för mig i alla fall.

    Det står dock helt klart att om det är växterna du "prioriterar" så bör co2-gödning stå först på din lista, bottenvärme har definitivt mer subtil inverkan.

    med vänlig hälsning,

    jonas
    med vänliga hälsningar,

    jonas

    Kommentar

    • buju
      • October 2002
      • 24

      #3
      Ok, jag har i regel ganska varmt inne men nu när vintern närmar sig så kan temperaturen ibland skifta i lägenheten.

      Man vill ju gärna veta det mesta innan man lägger i sanden. Det är ju lite bökigt att lägga i värmekabel i efterhand.

      När man använder bottengödning, fördelar man den under sanden på hela bottenytan eller bara där man har tänkt ha växterna??

      Vilken bottengödning är bäst?? Om det nu finns något preparat som är bätre än andra?

      Pelle

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jäkligt bra sammanfattning Jonas. Jag håller med helt och fullt. Sätt Först koldioxid, sedan ljus och sist eventuellet bottenvärme.

        Jag har mina lysrörsreaktorer under ena halvan av akvariet som har rejäl värmeutveckling. Jag har även lera, torv och en gnutta blomjord underst i hela bottnen. Jag ser ingen skillnad i tillväxt på den delen som har bottenvärme. Detta tyder på att "rötterna" inte på något sätt föredrar varmare omgivning.

        Däremot så kan den subtila skillnaden som Jonas säger vara att man får en uppgående ström av näringsberikat uppvärmt vatten vilket med andra ord skapar en slags "automatisk" vattengödning. Detta borde med största sannolikhet vara mycket fördelaktigt för växterna eftersom dom då får näring både från rötter och blad. Jag föredrar dock att ha lite mer kontroll på vattengödningen och göra det manuellt så att jag kan garantera vissa, för växterna, livsviktiga nivåer (Fe, N, P, K).


        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • buju
          • October 2002
          • 24

          #5
          Ok, då är det alltså co2-gödning som jag i första hand bör inrikta mig på. Exakt vad innebär det och hur går man tillväga??

          mvh Pelle

          Kommentar

          • j_som_i_jonas
            • November 2002
            • 106

            #6
            Angående co2-gödning, lättast är nog att du börjar med att söka på exempelvis "co2" här på zoopet och läs det som redan finns skrivet om ämnet, många mer än dig har undrat samma sak Det kommer verka komplicerat och förvirrande till en början men ger sig ganska snart.

            Om du vill ha bilder på olika saker kan du kolla på t.ex. Duplas co2-utrustning (http://www.dupla.com/e008.htm). Det finns dock flera tillverkare och jag har ingen aning vad som kan vara det bästa köpet.

            Angående bottengödning, gissar på att du inte refererar till lera och torv utan annan sorts bottengödning. Sök efter "bottengödning" här på zoopet så bör du hitta en (ganska agiterad diskussion i frågan.


            med vänliga hälsningar,

            jonas
            med vänliga hälsningar,

            jonas

            Kommentar

            • buju
              • October 2002
              • 24

              #7
              Ok, kan någon hjälpa mig med ungefärliga prisuppgifter på vad det skulle kosta med komplett co2-utrustning för ett akvarium på 375 liter?


              mvh Pelle

              Kommentar

              • j_som_i_jonas
                • November 2002
                • 106

                #8
                Kolla t.ex. www.hjortgatanszoo.se , www.akvarielagret.se eller www.aquaristic.net . Det gör ingen direkt skillnad på priset om du har ett litet eller stort akvarium. Du får nog räkna med (minst?) 3000 för allt om du köper nytt från en affär i Sverige.


                Du behöver:
                tub
                regulator
                nålventil
                magnetventil
                backventil
                reaktor (går att tillverka själv)
                (liten pump för att driva reaktor)
                co2-långtidstest
                (ph-test)
                (kh-test)


                med vänliga hälsningar,

                jonas
                med vänliga hälsningar,

                jonas

                Kommentar

                Arbetssätt...