Hårda gröna prickar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boerboel
    • September 2002
    • 473

    Hårda gröna prickar

    Vad är det algerna heter nu igen?

    I vilket fall som helst så har jag dem nu på min ruta, och även lite på en del svärdsplantor, och undrar om det går att bli av med dem?

    Funderar även på någon sugmal, vilken sort bör jag satsa på, om jag vill ha kvar mina svärdsplantor?
    Har 4 ottosar, men det är ju alldeles för lite för ett 375... Så någon liten större mal skulle kanske vara att satsa på?

    Eller bör jag helt enkelt vänta tills jag satt igång mitt co2-system (måste få tag på en tub), och se om det kanske försvinner då?

    Förresten har jag kört 50%-metoden nu i tre veckor, om jag inte missminner mig, och gjorde ett litet järntest. Dagen efter (igår) hade jag absolut 0 med järn. Undrar nu om jag borde sätta i mer efter vattenbytena, eller kan jag sätta i mer någon dag till under veckan?

    Tacksam för svar!!



    //Helena
    //Helena
  • Michael Legnér
    • January 2002
    • 467

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Vad är det algerna heter nu igen?

    I vilket fall som helst så har jag dem nu på min ruta, och även lite på en del svärdsplantor, och undrar om det går att bli av med dem?
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Tror inte det. Varken mina siamensis eller mängder med L-malar äter dem. De är nog alldeles för "tunna" och hårda. Men eftersom de är så gröna tror jag de är ett tecken på bra vatten.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Funderar även på någon sugmal, vilken sort bör jag satsa på, om jag vill ha kvar mina svärdsplantor?
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Med CO2, mycket ljus och näring tror jag inte det blir något problem. Jag har då inte märkt att någon av de malar jag har (se länken nedan) skulle påverka mina Echinodorus eller andra växter för den delen.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Har 4 ottosar, men det är ju alldeles för lite för ett 375... Så någon liten större mal skulle kanske vara att satsa på?
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Jag har tio ottosar i ena akvariet och tre-fyra stycken i andra. Det är malakvariet som har många av dem.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Eller bör jag helt enkelt vänta tills jag satt igång mitt co2-system (måste få tag på en tub), och se om det kanske försvinner då?
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Det försvinner säkerligen inte. Men det är bara algskrapan som kommer fixa det där. Alger är naturligt.

    Ring Linköpings Brandservice angående en tub. De fixade en åt mig.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Förresten har jag kört 50%-metoden nu i tre veckor, om jag inte missminner mig, och gjorde ett litet järntest. Dagen efter (igår) hade jag absolut 0 med järn. Undrar nu om jag borde sätta i mer efter vattenbytena, eller kan jag sätta i mer någon dag till under veckan?
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Har du i kalk?


    /Micke

    Mina akvarium...(websiten uppdaterad 4/12)
    /Micke
    Mitt akvarium

    Kommentar

    • Micke J
      • August 2002
      • 277

      #3
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Vad är det algerna heter nu igen?

      I vilket fall som helst så har jag dem nu på min ruta, och även lite på en del svärdsplantor, och undrar om det går att bli av med dem?
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
      Är det bara på svärdplantorna dessa sitter?
      Har du andra växter i karet där det inte syns något på?

      Mvh.
      Micke J

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Gröna prick-alger är "the final frontier" i växtakvarium. Dvs den sista alg man konfronteras med i välbeväxta växtakvarium.

        När min förra design fungerade som bäst (med 50%-metoden) så hade jag bara lite prickalger på framrutan och på en del Amazonsvärdsplantsblad. Jag brydde mig dock inte speciellt mycket då dom var lätta att få bort från rutan (well "lätta" m a p mängden och tillgängligheten - dom sitter ju dock som berg) och om det blev för mycket på något blad så slet jag fram saxen och klippte av det - ofta med 2-3 nya skott som följd.

        Jag har numera exakt samma problem med järnhalten som dig Boerboel. 0 ppm efter ett par dagar. Jag har därför börjat tillsätta mer Micro och KNO3 varannan dag så att järnhalten iaf hålls på minst 0.05 ppm.

        Att tillsätta CaCO3 (kalk) verkar vara en riktigt dålig idé om man ska köra vattengödningsmetoden. Gissa varför man kalkar övergödda sjöar? Jag har försökt få tag på lite mer ingående information om detta fenomen och t ex fosfat, magnesium och järn binds till ett salt och sedimenteras enligt denna formeln:
        2PO4(3+) + 3Ca(2+) (eller Mg(2+), Fe(2+) etc) -----&gt; Ca3(PO4)2

        (källa: http://ic.ucsc.edu/~wxcheng/envs161/Final_rev02_spring.htm)

        R.Be: Om du läser det här får du gärna ge din syn på detta "fenomen". Är det så att det är en riktigt kass idé att "kalka" om man ska köra med vattengödning?



        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Boerboel
          • September 2002
          • 473

          #5
          Jag har en mal som äter gröna prick-alger. Men problemet är att han även käkar upp svärdsplantorna när algerna är slut, och har svårt att äta mal-tabletter.
          Tyvärr vet jag inte vilken sort det är. Jag studerade den när han åt de hårda algerna, och det gick väldigt snabbt måste jag säga , någon som vill låna honom på uthyrning för en billig summa?

          Prickarna går förresten rätt enkelt att ta bort från rutan med en sådan där vit svamp med skaft (en sorts algskraoa som jag köpte på Hjortgatan för en billig penning, den heter något i stil med "mini-reach").


          Nej, jag tillsätter inte kalk.

          Micke J; De sitter på framrutan och på svärdplantorna.

          Micke L; Jag skall få köpa en full barndsläckare av Tomas, men han har inte hört av sig än, så jag väntar =)...



          //Helena
          //Helena

          Kommentar

          Arbetssätt...