Växterna trivs inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gorgo
    • February 2002
    • 10

    Växterna trivs inte

    När jag köper nya växter som ex Osiris då blir det undan för undan hål i bladen, och det är inte fiskarna som biter på dom. Vad är det för fel? När det gäller vattenpest så dör den sakta, och Cabomba blir gulaktig för att sakta dö.

    Jag brukar för det mesta byta 1/3 vatten per vecka och lägger i Ektozon salt. Har nu minskat cirkulationen på vattenytan för att se om det hjälper.

    Akvariet är på ung 410 liter. Två ljusramper, där det ena är köpt till akvariet och är på 2x40 W och den andra rampen är till ett 100 liters akvarium på 2x30 W. Jag läste att man skulle ha ung 1 watt per 2 liter, så det innebär att jag har för lite watt. Hur viktigt är detta?

    Fick lite algbildning men det har jag fått bukt med när jag började använda algo stop.

    MVH
    Lars
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    0,3 watt/liter är inte katastrofdåligt ljus. Cabomban kan dock må bra av lite mer.

    Om vattenpesten dör så kan du nog vara ganska säker på att du har någon form av näringsbrist, för den trivs även med förhållande vis lite ljus. Hål i bladen är väldigt karektäristiskt för kalium- och magnesiumbrist. Mitt råd blir nog att köpa växtgödning.

    När jag själv använt algborttagningsmedel så har mina växter slutat att växa, så om du vill få sprutt på växterna bör du nog inte använda algostop. Mår växterna bra brukar algerna må dåligt.

    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Thorlake
      • January 2002
      • 191

      #3
      Vet inte om jag är helt ute å snurrar men jag har för mig att PH också kan ha en del med hur växterna trivs.
      Ex. Växter som normalt växer i surt och mjukt vatten trivs inte så bra i basiskt och hårt vatten.
      Kanske värt att kika på?


      Kommentar

      • gorgo
        • February 2002
        • 10

        #4
        Tack för era tips.

        Ska kolla upp det där med PH.

        När det gäller växtnäring är det något märke som är att föredra?

        När det gäller vattenpesten så var det så att allt var ok, sedan började det lägga sig avfall på botten runt växterna och till slut var det bara att kasta dom. Är det vanligt om man har näringsbrist i akvariet?

        MVH
        Lars

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          >När det gäller växtnäring är det något märke som är att föredra?
          Tropica Master Grow brukar rekommenderas.

          >Är det vanligt om man har näringsbrist i akvariet?
          Jag vet inte om det blev syftningsfel, men din fråga var om det är vanligt att det blir en massa avfall runt växterna när man har näringsbrist? Tja. Döda blad kommer falla av och lägga sig lite överallt i form av "avfall" - bl a runt växterna. Det är nog större sannolikhet att det är avföring från fiskar och överbliven mat.

          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Hawk
            • March 2002
            • 2

            #6
            det låter som järn brist så ta ett medel med mycke järn
            prova även att krossa en ler kruka till pulver i en mortel blanda med vatten och lägg leran under växterna.
            denna kombinationen +50w per 100 liter funkar alltid...

            Kommentar

            Arbetssätt...