Växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikatilda
    • March 2005
    • 3

    Växter

    Jag undrar om någon vet hur jag får bort bruna alger som lägger sig på bladen på mina växter.? Det ser ut som massor av bruna prickar......
    Behöver också lite tips om hur man bäst vårdar sina växter. Har ett akvarie på ca 125L
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Att ta bort alger från växter bruka vara det samma som att klippa bort bladet som är "angripet".
    Sen gäller det att inte få tillbaka algerna.
    Mitt tips är att du tittar igenom denna forum kategori. Du kommer att hitta hur mycket info som helst. Testa även sök funktionen.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • mikatilda
      • March 2005
      • 3

      #3
      Jag läser för fullt och ser att det finns hur mycket info som helst bl a om att tillsätta Co2.
      EFtersom jag är en nybörjare och glad amatör så undrar jag om man bör tillsätta CO2 för att få en bättring på mitt växtproblem. Jag använder bara gödning (Aqua-Plant) idag.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Det går att få fina växter utan CO2.
        Jag skulle istället strunta i den gödning du kör i dag och istället använda något som kallas för PMDD. Du får en betydligt bättre gödning till ett mycket lägre pris.
        Sök på: PMDD, KNO3, KH2PO4, NutriSI

        Vill man få riktig fart på växterna så är det CO2 som gäller, men det är lite pill med det.

        Spenderar du några dagar/vekor med att läsa/söka i detta forum så har du mycket goda förutsättningar att lyckas med växterna.
        Senast redigerad av heeke; 08 March 2005, 21:10.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #5
          Co2 kan vara en del av problemet. Växter behöver CO2. Du kan ju börja med att använda mäsk. Co2 kommer att göra att växterna växer bättre och "mår" bättre men då kommer det antagligen att saknas micro och eller macroämnen.

          Sök på trådar om CO2, mäsk och ppmd. Där finner du allt du behöver veta (nästan, men en bra början) om gödning. Där finner du även mer ingående information.
          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          • peppito
            • December 2003
            • 1612

            #6
            Heeke var tydligen både snabbare och mer utförlig i sitt svar
            "du ångrar bara det du inte gjorde"

            Kommentar

            Arbetssätt...