mäsk på bottnen i flaskan...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fantasi
    • July 2004
    • 157

    mäsk på bottnen i flaskan...

    Har DIY Co2, i petflaskor och all gäst lägger sig på bottnen efter ett tag och det tar bara några dagar sen bubblar det inte mer. Vad gör jag åt detta? Har gjort enligt artikeln på akvarieguiden och där står det tt det ska hålla i två veckor, varför gör inte mitt det?
    Jag blandar och blandar innan jag häller ner blandningen i flaskan men ändå ligger det på bottnen dagen efter...

    mvh Camilla
    112L tanganyika,
    200L sydamerikanskt,
    30L yngelakvarium till Multisarna.
    http://www.thirdimension.se/blog/
  • kaihc
    • December 2004
    • 69

    #2
    Vilken temperatur håller mäsken? Om det är för varmt kan det faktisk jäsa klart snabbt, smaka om det är fortfarande är sött när det slutat bubbla. Om jäsningen startar varmt men flaskan t ex blir kall på natten kan jästcellerna gå in i en viloperiod och lägga ner CO2-produktionen. Har du ett ytterfilter kan du sätta flaskan bredvid filteret och svepa om en tunn kudde e.l. Det ger jämn temperatur som är det viktiga i sammanhanget.

    Starta inte jäsningen vid för höga temperaturer, prova 25 grader. Skaka in mycket syre före du stoppar ner jästen.

    Jäst tycker om att ligga på botten, du kommer alltid ha ett lager på botten oavsett hur aktiv jästen är. Titta heller på grumligheten.
    Mvh Kai

    Kommentar

    • small
      • January 2003
      • 470

      #3
      Blir lite avundsjuk på dom som har jäsning i två veckor.Byter själv 2ggr i veckan för att få en jämnare tillförsel av Co2.En bottensats kommer Du alltid att få.Jag spar alltid bottensatsen och blandar den nya satsen i den.Tycker att jäsningen kommer igång fortare då.Om det har någon betydelse,vet inte.
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
      Att måla är ingen konst.

      Kommentar

      • Balthazar
        • March 2004
        • 99

        #4
        Jag har också haft det problem att jäsningen avtar på bara några dagar. Men sen ett tag tillbaka kör jag med gelatin i mäsken och då håller den igång mycket längre. Uppemot två veckor faktiskt. Bara att slänga i en fyra fem teskedar gelatinpulver i vatten/sockret sen koka upp röran och låta den svalna. Ner i flaskan när den har svalnat skapligt och sen in i kylen över natten. Sen rör du ner 5-6kryddmått torrjäst i 1,5-2 deciliter skapligt varmt vatten. Sen ner med jästblandningen i flaskan med vatten. så blir det bra
        http://balthazar.blogg.se

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Jag kör så här: http://www.heeke.homeip.net/viewarticle.php?id=2
          Fungerar i bästa fall i ca 3 veckor.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • fantasi
            • July 2004
            • 157

            #6
            Tack för alla svaren!
            Har precis blandat en ny och ska testa så som kaihs sa, sist jag blandade trodde jag det berodde på att vattnet inte var tillräckligt varmt så det inte ville lösa sig då då tog jag jättevarmt vatten.. har tagit kallare nu, ska se om det går bättre.
            112L tanganyika,
            200L sydamerikanskt,
            30L yngelakvarium till Multisarna.
            http://www.thirdimension.se/blog/

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #7
              Har du tagit jättevarmt vatten kan jästen ha dött, helt enkelt. Färsk jäst ska ha ljummet vatten för att jäsa bäst, torrjäst ska ha lite varmare, ca 40 grader (initialt). Min dunk - 5 liter - står i ett fönster, ganska svalt och vattnet håller sådär 22-23 grader och det håller i 4 veckor utan problem. Jag har också lite bottensats när jag skiftar, men jag behåller den inte utan sköljer dunken mellan gångerna.
              Tänk också på att tillföra jästnärsalt (kan köpas i hemmabryggnings-affärer) det är jästens "mat".

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Tänk också på att tillföra jästnärsalt (kan köpas i hemmabryggnings-affärer) det är jästens "mat".
                Jag har skippat jäsnärsaltet ur "mitt" recept (http://www.heeke.homeip.net/viewarticle.php?id=2), och bytt ut torrmjölkspulver mot fullkornsvälling (1tsk per liter mäskvatten) och det fungerar bra.
                Det är protein man vill åt, därav vällingen.
                Varför just välling kanske ni undrar. Jo, för att det är lätttillgängligt med en "liten" i familjen.
                Starkvinsjäst för att den tål högre alkoholhalt, bikarbonat för att höja pH:t i mäsken.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #9
                  Välling...Jäkla blandningar vi fixar här, alkohol o välling.

                  Fungerar det är det ju utmärkt, jag visste inte VAD i det här saltet som var verksamt.

                  Kommentar

                  • Goblins
                    • February 2003
                    • 117

                    #10
                    Hej

                    Jag har kanonupplösning på min mäsk-co2. Mina firrar fick problem pga av för mkt koldioxid förut...

                    Jag kör på färsk jäst, den röda förpackningen för söta degar. I mäsk får jästen växa av socker, som i söta degar. Den bör lämpa sig bäst, den är gjord för att leva på socker! Sen vänder jag mina flaskor då och då, så att de som sjunkit kommer upp i vätskan igen. Och socker tror jag är den begränsande faktorn. Ha mkt socker i blandningen är mitt råd!

                    Sen kan man ju köra på fler flaskor om man är missnöjd... Jag kör på två stycken och har mkt jämn ström.
                    /Annelie - Uppsala

                    240 liter

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      jag visste inte VAD i det här saltet som var verksamt
                      Tror att det kan vara Amoniumsulfat.
                      Jäst gillar ammonium.

                      I mäsk får jästen växa av socker, som i söta degar. Den bör lämpa sig bäst, den är gjord för att leva på socker!
                      Jästen behöver protein för producera enzym som omvandlar socker till CO2 och alkohol, om dessa enzymer tar slut "svälter" jästen. Det fungerar under begränsad tid utan protein.
                      Jäst gillar inte när alkoholhalten blir högre än 10%, man kan, på ett ungefär, säga att 10% socker i "blandningen" kommer att resultera i 10% alkohol. Att tillföra mer socker har alltså ingen effekt. Starkvinsjäst tål högre alkoholhalt och är därför ett bra alternativ.


                      Jästen vill ha ett pH på över ca 4 för att må bra, därav bikarbonat.

                      Om man gör på detta sätt så lever fortfarande jästen efter att CO2 produktionen avtagit och man kan behålla bottensatsen av jäst och bara tillföra de andra ingredienserna.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...