Flytväxter i Sthlm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    Flytväxter i Sthlm?

    Jag har nu varit i 4-5 butiker i Sthlm och letat efter flytväxter vilket de inte har, så nu undrar jag om någon har ett tips om var man kan hitta såna i den här stan? Vad rekommenderar ni för sort och varför?
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Akvarielagret i Bromma och Djur och sånt i Tyresö brukar ha flytväxter.

    Jag rekommenderar limnobium laevigatum. Den är vacker och lätt att kontrollera. Växer även fort oavsett gödning. Behöver inte köpa överdrivet många.

    Avråder miniandmat och andmat. Är mer ett ogräs än en växt och du blir aldrig av med den.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • gosatta
      • December 2002
      • 2669

      #3
      Själv gillar jag andmaten men smaken är som baken.

      om du vill ha pistia kan du vänta tills våren kommer så kan man plocka det själv i tex. bergianska trädgården.
      /Mats Åhrman
      http://www.gosatta.org
      http://www.stockholmsciklidklubb.com
      http://www.ciklid.se

      Kommentar

      • mckvinnan
        • December 2004
        • 760

        #4
        När jag var på Akvarielagret tyckte jag inte att de hade några flytväxter men det kan ju hända att jag inte kände igen några. Tyresö ligger mig närmare till hands rent geografiskt - ska skriva upp namnen ni gav mig och bege mig dit. Tack för all hjälp!
        Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #5
          Jag vet inte om de limnobium inne just nu men de hade senast jag var därför för någon vecka sedan. Ring innan du åker dit så slipper du resa i onödan. Men butiken är i varje fall klart värd att besöka.
          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          • peppito
            • December 2003
            • 1612

            #6
            Ursprungligen postat av gosatta
            Själv gillar jag andmaten men smaken är som baken.
            Det beror endast på att jag inte vill ha kvar dem (främst miniandmaten) och försöker att ta bort dem, men det är alltid något litet blad som blir kvar och...
            "du ångrar bara det du inte gjorde"

            Kommentar

            • AnneC
              • March 2005
              • 2

              #7
              Jag har också letat efter flytväxter i Stockholm, utan resultat. I förra veckan var jag på Akvarielagret, men de hade inte heller några

              Kommentar

              • peppito
                • December 2003
                • 1612

                #8
                Då hade de kanske tagit bort dem. Förut hade de flera olika typer, men det var vid sommaren så det kanske var inför dammsäsongen.
                "du ångrar bara det du inte gjorde"

                Kommentar

                Arbetssätt...