Kan man ha för mycket w/liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredde_
    • December 2004
    • 253

    Kan man ha för mycket w/liter?

    Jag vet inte riktigt om det passar in här men eftersom det har lite med växter att göra så..

    Ska beställa lite saker för att bygga en heltäckande lysramp och tänkte då från början köra med 4 rör men funderar nu på om det är bättre att ha i lite till när jag ändå håller på?

    Rören kommer vara på 36w/st och karet är på 250L

    4 rör = 0,576 w/l
    5 rör = 0,72 w/l
    6 rör = 0,864 w/l

    Vad är bäst?
    530 liter grönsaker
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Det beror väl på vilka växter du har, och hur du i övrigt kommer att se till deras välbefinnande. Defdac har lärt mig att först skall man ha CO2, sedan skall man ha mer CO2, och därefter gärna med CO2. Sedan brukar ljuset och annan näring vara bromsklossar. Om du inte ha CO2 och att du dessutom göder med PMDD eller motsvarande så kommer du med sex lysrör att på tre dagar få en algsoppa utan dess like. Så fort en begränsande faktor slagit till bromsen för en växt, så blir det som är överskjutande av andra faktorer bums "mums-fillibabba-näring" till algerna.

    Kommentar

    • Fredde_
      • December 2004
      • 253

      #3
      Jag kör med både Co2 och PMDD, för tillfället lite sviktande nivåer med co2 men jag väntar på en ny regulator och nålventil som borde dyka upp någon gång i veckan, om allt har gått rätt till så borde det även dyka ner ett uv-c filter i brevlådan inom en snar framtid

      Säg att jag har 0,8w/l finns det något som kan gå riktigt snett då?
      Jag antar att jag måste börja göda mkt oftare mot vad jag gör nu, så om jag skulle missa en gödning skulle det alltså resultera i en algexplosion på några dager?
      530 liter grönsaker

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Skulle gissa följande:

        4 rör är toklätt. Jag har samma styrka i mitt diskuskar utan co2 och skrapar aldrig en alg. Där kan jag missa en gödning utan katastrofer som följd.

        8 rör börjar strula till det, missad gödning gör någon sorts alg jätteglad

        6 rör bör ligga någonstans däremellan, säkert ett vettigt alternativ tills du vill börja med bottentäckare typ Glosso el andra ljuskrävande växter (läs röda)

        Det finns faktiskt nackdelar med FÖR mycket ljus åxå, hos mig så kryper vissa sorter som inte borde det och som sagt så händer det saker när man klantar till det:

        Lite av mina tavlor med 1W MH/liter:

        För lite NO3 -> Dålig tillväxt, inget bubbel och Cyano !
        För lite PO4 -> Prickalger i mängder , massor på bara en dag !
        För mycket Micro -> Trådalger så det står härliga till
        För mycket PO4 -> Gröna alger i mängder, fluffiga eländiga fuzziga alger
        Ojämn CO2 -> Alla problem man kan tänka sig och några till !

        Som Tropfrog beskrev det tidigare, skitsvårt att hålla sig på banan med mycket ljus.
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • Fredde_
          • December 2004
          • 253

          #5
          Jag skulle ju egentligen redan nu vilja plantera lite bottentäckande växter men jag kanske ska börja 6 rör och se vad som händer, det går ju alltid att köpa till några hållare om man skulle vilja ha flera sen..

          Tänkte köra med philips aquarell, ska alla rör vara samma eller är det bättre att köra något rör med ett annat ljusspektra?
          530 liter grönsaker

          Kommentar

          Arbetssätt...