Vad växer det igentligen i malawi sjön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    Vad växer det igentligen i malawi sjön?

    Utöver alger då...

    Jag har snurrat runt lite och man hittar allt från java plantor, till vallisneria och anubis av varierande slag...
    Det ända som faktiskt hör hemma där är väll anubisen, och inte alla arter av densamma?
    Om någon har en bra lista på vilka växter som faktiskt hör hemma, börjar det bli hög tid för mig och handla lite, då det inte finns tillräkligt med gömställen för yngel i baljan (bara delvis färdig inredd, ekonomi skäl) och jag har redan förlorat 2 kullar på det, med en tredje i munnen, så att säga...

    Tacksam.
    B!
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Det var en bra fråga du kom med där. Jag är inför planering av ett 540L Malawikar. Jag har inte tänkt så mycket på växter. Men, är det någon som vet om där växer någon Kraftig växt med långa, breda o kraftiga blad?
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • Mr B
      • September 2004
      • 1310

      #3
      Det där låter som nån anubias faktiskt... Man kan ju hoppas på massor med bra tips.
      B!

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Ursprungligen postat av Mr B
        Det där låter som nån anubias faktiskt... Man kan ju hoppas på massor med bra tips.
        B!
        Vi får hålla tummarna för att någon har lite bra koll på hur växtligheten där nere i Afrika
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • Peter Cederberg
          • December 2004
          • 96

          #5
          Det finns nån lök aktig grej som ska ha ph över 7 för att trivas! aha hitta lappen från tropica!
          crinum calamistratum ?
          Kan det va nåt? West africa gh 1-20 ph 5,5 - 8 Men i mitt kar me ph mellan 6 å 7 trivdes den inte... ser annars att bolbitis heudelotii e afrikansk även den.
          Pjc

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            #6
            Anubias barteri var. barteri
            Anubias barteri var. nana
            Aponogeton boivinianus
            Aponogeton madagascariensis
            Aponogeton ulvaceus
            Bolbitis heudelotii
            Crinum natans
            Nymphae lotus "green"
            Nymphae lotus "red"


            Hela gänget är afrikanska, frågan är bara växer de i just malavisjön (ok, ett par faller snabbt bort, madagaskar ändast typ, men de finns i listan i alla fall.)
            Synd o handla på sig en massa, bara för att komma på att "fanken, de platsar ju inte"

            B!

            Kommentar

            • Mr B
              • September 2004
              • 1310

              #7
              Vallisneria - delvis bekräftad - http://www.aquariummalawi.se/strand_och_bottentyper.asp
              Delvis, då det ju finns mer än en sorts Vallisnera ... Vet att jag såg nånting nånstans angående anubias med, men jag minns jäklar inte var... Om någon råkar ha nån koll på mer specifikt vad som växer i denna sjö, vore det väldigt intressant, då jag inte har nånting för yngel att gömma sig i och bakom / under i karet riktigt... och det går och tuggas på en ny omgång redan.. det är inte mer än en vecka sedan det sista ynglet försvan från den första kullen, de blev mat allihopa... och jag har inte riktigt nån balja att slänga över dem i (för att inte tillägga att jag vill ha ynglena gåendes i den stora baljan, för ett mer naturligt betende. det involverar då inte ett begär av att alla ska bli lunch.)

              B!

              Kommentar

              • ballan
                • February 2005
                • 9

                #8
                Detta ämne intresserar mig också men tycker det är svårt med växter till Malawi.
                Vallisneria funkar alltid men måste jagas med sax eftersom de lägger sig på ytan med sina långa blad. Crinum lök är något nytt för mig som funkar, växer bra, ska bara se till så inte löken är under sanden helt utan bara en 1/3 del räcker.
                Om man får tro böcker vilket man bör göra så är växter inget för Malawi utan endast sten, sten, grus och klippor. Men man vill ju ha lite växter.
                Sen beror det även på vilka Malawi grupper man kör med. En del äter allt i växtväg.

                //Ballan

                Kommentar

                • Mr B
                  • September 2004
                  • 1310

                  #9
                  Crinum lök ? de referenser jag hittar på den pekar mot thailand, inte malawi sjön. Vallisneria känns som om det kommer att trilla in lite blandat skruv och rak, för att få något av en "skog" där yngel kan gömma sig, är där tillräkligt mycket, klarar fiskarna inte äta upp det fort nog. *hoppas* Vem vet, det kanske blir bäst att dra igång en massa gödning och co2, i stället för att mata en massa...

                  Lite tråkigt att det ser ut att vara i stort sett omöjligt att sammanställa en bra lista på vad som är "rätt" i en malawi biotop.

                  Tack för hjälpen.
                  B!

                  Kommentar

                  • Mr B
                    • September 2004
                    • 1310

                    #10
                    enligt G.F.Turner, Dept of Biological Sciences, University of Hull, UK :
                    Ceratophyllum spp.
                    Vallisneria
                    Potamogeton spp.

                    Tyvärr inte mer "ingående" på exakt vilka former här iheller, men det tar sig lite.
                    B!

                    Kommentar

                    • harbard
                      • July 2002
                      • 1085

                      #11
                      Halvt off topic - en webbsida om vad som växer i Tanganyikasjön (på franska,men med vetenskapliga ("latinska") namn) kanske kan tjäna som inspiration: http://www.tanganyika-cichlids.com/phytocenose.htm
                      <<<(^:>*
                      Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                      Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                      Kommentar

                      • ballan
                        • February 2005
                        • 9

                        #12
                        Du har rätt Mr B, frågan var vilka växter som finns i Malawi sjön. Det är rätt att Crinum lök inte finns där i biotopen men det funkar bra i ett Malawi kar. Vallisneria är mer rätt men vissa arter gillar att gräva upp dem. Crinum liknar Vallisneria och gömmer man löken bakom någon sten eller rot så är det inte lika lätt för dom att gräva upp den eftersom den sjunker. Men visst en lista över Malawi biotop blir inte särskild lång...

                        Kommentar

                        • Mr B
                          • September 2004
                          • 1310

                          #13
                          Harbard, man kan ju hoppas de i alla fall är lite besläktade med växtligheten, och ha den i tankarna när man försöker verifiera existerande eller inte växter... nu ska jag bara lära mig franska.

                          Ballan, jag tackar för förslaget, och det var absolut ingen kritik.

                          Vad det gäller att det är lätt att gräva upp växterna, tänte jag plantera allting på/i rötter, om så sågade tunnare bitar, med borrade hål,för att få det att stanna på plats tills det rotat sig ordentligt, jag förväntar mig igentligen inga problem med det.
                          En massa pill blir det dock.
                          B!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...