Rätt mängd CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AH
    • March 2004
    • 29

    Rätt mängd CO2

    Hej, önskar svar på en fråga angående CO2.
    Jag har mätt mitt KH och skall nu mäta mitt pH för att med hjälp av tabellen (från BAK hemsida) kontrollera att jag kör i lämplig mängd CO2.

    Frågan som då uppkommer i mitt huvud är: När skall jag mäta pH, tidigt på morgonen, då fotosyntesen ännu inte är påbörjad, eller åtminstone låg (alltså innan jag startar min tillförsel av CO2), mitt in på mina ljusa timmar, då vattnet bör vara som mest "CO2 mättat" eller sent på kvällen då ljuset är släkt och fotosyntesen bör ha avstannat?

    Jag utgår ifrån att mitt KH är i princip oförändrat under dygnet, skulle detta vara fel så är jag tacksam för upplysningar även om detta / AH
    AH
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    Ditt KH ändras inte om du inte tillsätter något "konstigt".

    För att få en uppfattning om hur du ligger på kartan bör du nog kolla vid ett par tillfälle under dagen, detta för att se att du inte har för låg eller för hög nivå under dagen.
    Man bör ju inte ligga för lågt någon gång under dagen, men inte heller hamna på toxiska nivåer.
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Växterna vill ha den rekomenderade mängen CO2 under hela dygnet (iallafall medans de fotosyntetiserar). Du bör med andra ord helst hålla pH konstant över dygnet genom att tillsätta olika mycket CO2 under dygnets ljusa resp mörka timmar.

      EDIT:
      Nu var det någon som hann före igen!
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        Samma tid .

        Det är ju väldigt svårt att utan co2 controller hålla co2 nivån helt konstant under dygnet, det är ju bäst, men det viktigaste är nog ändå att du inte får för stora svängningar på nivån / pH't.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          Ursprungligen postat av NE
          Samma tid .

          Det är ju väldigt svårt att utan co2 controller hålla co2 nivån helt konstant under dygnet, det är ju bäst, men det viktigaste är nog ändå att du inte får för stora svängningar på nivån / pH't.
          Jag provade detta med ganska bra resultat: http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=66255
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #6
            BluesBoy: Jag funderade faktiskt på att skriva om det, men det förutsätter att man har möjlighet att elektriskt kunna reglera av och på för att få ett vettigt handhavande.
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • AH
              • March 2004
              • 29

              #7
              Hej, tack för tips om en "fattigmanna controler.." har funderat mycket på hur fiskarna egentligen mår av CO2 tillförseln då den den går rusar igång lite innan ljuset och sedan lite innan mörkret blir noll direkt. Låter som de skulle ha eb bättre möjlighet till aklimatisering om nivån är gämnare under dygnet. Frågan är ju bara om jag kommer ösa i en massa CO" som jag inte kommer ha nytta av, bara för att en controler håller pH nivån jämn, så behöver det ju inte betyda att det är optimalt för växterna!

              Tack för era svar
              AH

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                #8
                Co2 nivån är direkt relaterad till pH't, altså om pH't är stabilt är co2 nivån stabil (optimalt för växterna är 15-30ppm co2).

                Co2 nivån är inget problem för fiskarna så länge akvariet i övrigt fungerar bra, vid 100-150 ppm kan du börja oroa dig eller om fiskarna börjar gå mycket vid ytan och snappa luft.
                En ökad co2 nivå minskar inte syrenivån utan oftast tvärt om, när co2 nivån ar bra kommer växterna att skapa väldiga mängder med syre i vattnet.
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                Arbetssätt...