stoppa trådalger??!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sasen
    • March 2005
    • 14

    stoppa trådalger??!!

    hej.
    jag har problem med alger i mitt akvarium, det är som långa bruna trådar som växer på bakgrunden och även på rötterna. Ser ut som smala maskar och är verkligen inte vackra. Är det någon som vet vad man kan göra åt dessa?
    Vore väldigt tacksam för svar!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Vad tillsätter du för gödning? Mycket järn?
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • sasen
      • March 2005
      • 14

      #3
      hm

      gödning?
      jag kan ärligt talat inte så mycket om akvarier, så jag vet inte riktigt..
      vet du vad de kan bero på eller?, det är synd för jag tycker väldigt mycket om bakgrunden och nu är den typ helt förstörd av de långa trådarna. Jag har försökt skrubba bort dom, men det är väldigt svårt och de växer ut igen efter några veckor.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Trådalger är ett tecken på att ditt vatten i akvariet förmodligen innehåller mycket järn. Det har kommit ner där antingen via gödning eller om du har egen brunn med mycket järn i så du får ner det via vattenbyten.

        Generellt är alger ett tecken på obalans som uppkommer när den biologiska filtreringen inte fungerar som den ska, t ex om akvariet är nystartat eller om du tvättar rent filtret för ofta eller matar för mycket i förhållande till filtermassa osv.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • sasen
          • March 2005
          • 14

          #5
          okej. så du tror det är något med filtret?
          jag har haft akvariet länge..ca 3 år..så inte är det nystartat. men vissa perioder har det blivit lite misskött tyvärr...kan det vara så att jag gjort rent filtret för sällan? dessa alger har uppkommit nu det senaste halvåret..

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Nej jag tror det har något med järn att göra. Om du typ trycker ner lerkulor eller gjort något annat. Om vattnet förändrats, växtmängden osv.

            Du är lite hemlig med akvarieparametrarna så vi kan inte hjälpa dig så exakt.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              BRUNA trådar?

              Ser de ut så här?


              Eller påminner de mer om nån av de här?

              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • sasen
                • March 2005
                • 14

                #8
                jag kan så lite om akvarium, min pappa kan väl lite mer, men han vet inte heller orsaken till dessa alger.
                Det är som mörkbruna långa trådar, ser lite ut som smala maskar. inte vackra alls.
                Växterna vi har i akvariet växer väldigt fort.
                hur kommer det in järn i akvariet då? maten?
                vi har inte gjort något direkt annorlunda sen vi skaffade akvariet..inget drastiskt iaf....

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ursprungligen postat av sasen
                  hur kommer det in järn i akvariet då?
                  Kranvattnet, har ni egen brunn?
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • plizken
                    • April 2004
                    • 1293

                    #10
                    Det har diskuterats ett par gånger här på forumet huruvida det är möjligt att bekämpa trådalger (Staghorn) med väteperoxid. (H2O2)

                    Jag har använt det ett par gånger med varierande resultat. Senaste gången för två veckor sedan provade jag en liten mängd H2O2 med hög koncentration
                    istället för större mängd med lägre koncentration. 5ml 40% två dagar i rad till 250L vatten fungerade ypperligt i mitt kar. När jag skulle dosera den tredje dagen så fanns det inga alger kvar, dom var borta vilket aldrig har hänt mig tidigare.
                    Vanligtvis får man mekaniskt ta bort döda alger efter en sån behandling.

                    Var algerna kommer ifrån. Om jag säger så här, när jag vill ha staghorn i något av mina kar så göder jag med järnchelat och drar ner på belysningsstyrkan så det som Tropfrog och Defdac säger är fullkomligt sant.

                    Japp. jag odlar alger . Know your enemy.
                    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      40% H2O2 direkt ner i akvariet? Det låter lite läskigt. Det är inga fiskar i det då eller?
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • plizken
                        • April 2004
                        • 1293

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        40% H2O2 direkt ner i akvariet? Det låter lite läskigt. Det är inga fiskar i det då eller?
                        Jag använder en spruta och punktdocerar. Jodå det är fiskar i det därav bara 2ml per 100L .

                        Firrarna blir glada som sjutton och varje gång jag har provat så har jag fått lek i karet. Senast var det kakaduciklider.
                        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                        Kommentar

                        • plizken
                          • April 2004
                          • 1293

                          #13
                          Man kanske bör tillägga att Defdac har rätt i det han säger. Väteperoxid i dom koncentrationerna är en enormt kraftig oxidant och bör hanteras försiktigt.
                          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Haha och jag som tyckte att jag var tuff när jag använde Apotekets 3% väteperoxid direkt i akvariet 8)
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • plizken
                              • April 2004
                              • 1293

                              #15
                              Det jag tyckte var riktigt knepigt är att växterna tog mer skada av att behandlas med 3-5% under 4-5 dagar än kanonstark lösning i två dagar.

                              Azur nämnde något om att den "peroxidas" (Tror jag det hette) som växterna hade kunde ta slut om man behandlade för länge så jag har provat lite olika varianter.

                              Växterna jag har i karet är:
                              javamossa
                              Windelöv
                              H. Polysperma
                              H. difformis
                              Myriophyllum. A

                              Alla klarade sig oskadda konstigt nog.
                              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...