PMDD utan CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magnuz
    • February 2005
    • 292

    PMDD utan CO2

    Ställde nedanstående frågor i en annan tråd, men kom på att det nog var smartare att göra en separat tråd istället:

    Nu har jag fått min leverans från Granholmarna: KNO3, KH2PO4 och NutriSi. Jag har läst många pmdd-trådar här så jag tror jag har hyfsad koll, men för säkerhets skull slänger jag iväg lite frågor, särskilt som jag till skillnad från många saknar CO2-gödning. Frågorna lyder:

    1. Bör jag dosera lika mycket som om jag hade CO2?
    2. Bör jag kanske ta det lite lugnt med fosfatet, för att undvika algexplosion i mitt relativt nyuppsatta akvarium (och eftersom mina växter främst visar tecken på kväve- och ev. kaliumbrist)?
    3. Bör jag minska dosen p.g.a. att jag inte har så många växter?
    4. Ska jag hysta i en dos redan nu, eller bör jag göra vattenbyte först (nitrathalten är låg, mellan 0 och 10 ppm)?
    5. Är det något annat jag bör tänka på?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    1) Utan CO2 doserar man normalt sett bara en fulldospuls för hela akvarievolymen efter ett vattenbyte (eftersom man inte kan se när näringen tar slut med minskat bubbel från växterna.
    2) Fosfat ger sällan någon allvarlig algexplosion förutsatt att allt finns. Fulldospulsen fosfat är redan snålt tilltagen. Dessutom ökar näringsupptaget hos växterna med bra tillgång av ickeorganiskt fosfat så jag vill nog svara nej på den frågan.
    3) Både ja och nej. Nivåerna efter en fulldospuls är ganska optimala för de få växter som du har. Dom kommer sannolikt stormtrivas. Eventuellt får du lite mer grönalger på ställen som inte är skuggade av växter. Hellre glada algfria växter och lite mer alger på stenar/inredning tycker jag personligen. Ett problem som inte går att komma runt. Bromsa hellre med ljusintensitet än med näringen.
    4) Dosera alltid efter vattenbytet eftersom eventuell skit som virvlar upp vid vattenbyte/rengörning kan binda upp näringen i en organisk form som inte blir tillgänglig för växterna.
    5) Få växter och mycket ljus är rejält problematiskt, speciellt utan CO2. Det är inte det enklaste du gett dig in på 8)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Magnuz
      • February 2005
      • 292

      #3
      Tack för snabbt svar. Förvirringen kvarstår dock till viss del... :-) Jag läste nämligen nyss en artikel på Hjortgatans av dig(?) där du skriver att man ofta kan skippa fosfaten om man har fiskar, att de rekommenderade gödningsnivåerna bara gäller om man har CO2 och att 7 tsk KNO3 utblandat i en halvliter vatten bör doseras 5ml/100l. Vad har jag missat?

      När det gäller ljusmängden är den inte så fasligt hög i mitt fall, bara ca 0,35 W/l. Jag vet heller inte riktigt vad som räknas som få eller många växter (dessutom har ju rimligen storleken och sorten betydelse) men jag har i alla fall: 5 Cabomba, 2 svärdsplantor, 6 Hetherantera, 2 Hydrocotyle och 7 Sagittaria. Alla utom Cabomba och svärdsplantor är hyfsat små. Allt detta i ett akvarium på 170 l.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det har hänt en hel del sedan jag skrev den artikeln. Generalfelet med den artikeln är att jag skriver att man ska skjuta på med så mycket ljus man har råd med. Bad mistake.

        Likaså hade jag inte koll på det här med organiskt (fiskskit) och ickeorganiskt fosfat (KH2PO4). Organiskt fosfat har växter svårt att använda och måste mineraliseras i en inkörd botten för att bli tillgängligt för växterna. De stora vattenbytena garanterar att denna organiska fosfatnivå hålls nere och tillsätter man ickeorganiskt fosfat i det läget brukar det bli en jäkla sprutt på växterna.

        Doseringarna på Hjortgatan är också gamla och inskruvade för exakt ett 50% vattenbyte där jag haft både hängslen och livrem, dvs pulsen är gjord för enbart det isatta vattnet. Så försiktig behöver man inte vara.

        Sålänge alla näringsämnen finns och man kör så vettig ljusmängd som du gör så ska det inte vara några problem sålänge man fulldospulsar efter varje vattenbyte.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Magnuz
          • February 2005
          • 292

          #5
          OK. Då kör jag i en fulldospuls på Lördag efter vattenbytet, så får vi se vad som händer. :-) Grönalger på annat än växter stör mig för övrigt inte så mycket, jag tycker snarare att det ser sunt och naturligt ut och jag har en känsla av att min Ancistrus håller med. :-) Till sist: 50%-iga vattenbyten varje vecka känns lite våldsamt, är risken stor att det går på tok om jag fortsätter byta 30%/vecka istället?

          Kommentar

          Arbetssätt...