kalium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KåWe
    • December 2002
    • 83

    kalium

    hej

    har trolig kalium brist på mina cryptocoryner (kollade på hjortgatans zoo´s sida om brister osv)
    min bästa vän "Goblins- Ann" (som ju varit aktiv i detta forum på sistone vad gäller pmdd (?) gödning och mäskanläggningar) har två eller tre varianter på kaliumgödning hemma som jag skall få litet av, men jag undrar nu...vilken av av varainterna är bäst, eller VAD skall jag använda? hoppas ann ser denna tråd och kan flika in vad det är hon har därhemma!!

    har "sju kulor" i botten men använder fö ingen annan gödning. har inga siffror för vad mitt vatten, som kommer ur egen brunn, har för innehåll av ämnen. jag vet dock att järn och mangan halterna är "höga".
    växterna mår fö bra rent "amatör mässigt" om ni förstår vad jag menar...bubblor och sådant är överkurs i nuläget..heh

    /k
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Med bra mikronivåer (järn, mangan) gör att KNO3 och KH2PO4 kommer vara väldigt effektivt. Är du rädd för "övergödning" kan du enbart börja med K2SO4 och se vad som händer. Det är helt ofarligt att dosera för mycket av och det är ett av de viktigaste ämnena som med bra mikronivåer sannolikt kommer ge en fint klös i växterna.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • KåWe
      • December 2002
      • 83

      #3
      Tack!

      Ursprungligen postat av defdac
      Med bra mikronivåer (järn, mangan) gör att KNO3 och KH2PO4 kommer vara väldigt effektivt. Är du rädd för "övergödning" kan du enbart börja med K2SO4 och se vad som händer. Det är helt ofarligt att dosera för mycket av och det är ett av de viktigaste ämnena som med bra mikronivåer sannolikt kommer ge en fint klös i växterna.
      hejsan!!

      tusen tack för svaret! Jag kan genom annelie få tag på alla tre ämnena men jag börjar med K2SO4. följdfrågan lyder då.....hur mkt skall jag dosera till 63 liter?
      skall bli jättespännande!

      =D / k

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Tja ett par kryddmått K2SO4 i 60 liter ger vattnet runt 18 ppm K.

        Häll kryddmåtten i en flaska, häll i akvarievatten och skaka. Kan vara lite svårt att lösa upp så man får göra det några gånger. Om firrarna snappar upp några korn är det absolut ingen fara.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • KåWe
          • December 2002
          • 83

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Tja ett par kryddmått K2SO4 i 60 liter ger vattnet runt 18 ppm K.

          Häll kryddmåtten i en flaska, häll i akvarievatten och skaka. Kan vara lite svårt att lösa upp så man får göra det några gånger. Om firrarna snappar upp några korn är det absolut ingen fara.
          hej igen!

          tackar bockar och niger vackert!! =)

          /k

          Kommentar

          Arbetssätt...