alger!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeni
    • December 2004
    • 141

    alger!!

    har fått 2 sorters alger...inte snyggt alls

    den ena är svagt brun och och har angripit växter sten och glasetbrun och den andra är skarpt grön och har än så länge bara kommit på endel stenar.
    så jag kollade lite på internet och hittade en sida med alger och hur man tar bort dom

    enligt den sidan skulle den bruna vara kiselalg och det ända jag behöver göra är att öka styrkan på belysningen....
    nu kommer det intressanta... efter som den grön algen inte ser kletig ut så borde det inte vara blågrön alg utan den liknar mer beskrivningen av grönalg fast väldigt GRÖN.... grönalgen uppkommer nör man haft för mycket belysning... vilket får mig att fundera på om det värkligen är den jag fått..

    jag kan ju inte ha både för dålig och för bra belysning på samma gång... eller?

    mina lysrör är Aquaglo och Sunglo
    karet är på 250 liter och jag har ett aquael innerfilter med en effekt på 1100l/h liter och ett eheimytter på 390l/h
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Alger är väldigt okinkiga med belysning. Dom tar mer än gärna vilket skitljus som helst. Har du ljus har du alger.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Zeni
      • December 2004
      • 141

      #3
      menar du att jag ska ta bort lyset och köra utan??? för så som du skriver så är det så jag tolkar det.... och det är de dummaste jag hört (inget illa menat).... olika alger har ju olika förutsättningar för att existera... och visst de växer väll alltid "alger" om man har ljus men nått måste göra att förhållandena är gynsamma för just de algerna jag beskrev för att de de ska blomma ut.... och det är där min fråga kommer in.... efter som jag har mycket brun alger antar jag att jag har för svagt ljus....
      som jag ska rätta till med reflektorer...

      men hur går det då ihop om jag har grönalger med..... vilka trivs om det är starkbelysning

      skulle jag ha både för svagt och för starkt ljus?

      om jag släcker lyset nu ändras ju förutsättningarna till det bättre för den ena algen som kommer att ta över...."har du ljus har du alger"... jo visst men har du inget ljus får du med alger.... så har har iallafall jag fattat det....

      finns det någon annan alg som är skarptgrön? varför kommer den? och hur blir jag av med dem?

      att jag har kiselalg är jag ganske säker på för den har "bettet" sig precis som det är sagt att den ska göra och liknar beskrivningen väldigt bra

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ursprungligen postat av Zeni
        menar du att jag ska ta bort lyset och köra utan???
        Om du inte vill ha alger och inte har några några växter så ska du köra med så lite ljus som möjilgt och ha akvariet övertäckt resten av tiden du inte tittar på det.

        olika alger har ju olika förutsättningar för att existera... och visst de växer väll alltid "alger" om man har ljus men nått måste göra att förhållandena är gynsamma för just de algerna jag beskrev för att de de ska blomma ut....
        För att dom ska börja blomma krävs bara ostabila kväveförhållanden vad gäller ammonium - som det blir om du tex använder krukväxtgödning eller har dåligt biologiskt filter. Ostabila vattenförhållanden är det alger diggar.

        Men visst kan man med lite gödseltricks få fram vissa typer av alger. Mycket järn = trådalger, totalbegränsande kvävenivåer = Cyanobakterier, väldigt höga fosfatnivåer = Kiselalger, väldigt låga fosfatnivåer = prickalger osv.

        Men att trigga rätt sort tror jag ingen kommer kunna svara på hur du ska göra 8)

        efter som jag har mycket brun alger antar jag att jag har för svagt ljus....
        som jag ska rätta till med reflektorer...
        Nej det låter mer som du just startat akvariet och det är ostabila förhållanden.

        men hur går det då ihop om jag har grönalger med..... vilka trivs om det är starkbelysning
        Du stirrar dig blind på belysningen som inte är någon faktor du behöver räkna med. Finns det ljus finns det alger.

        jo visst men har du inget ljus får du med alger.... så har har iallafall jag fattat det....
        Det är fel.

        finns det någon annan alg som är skarptgrön? varför kommer den? och hur blir jag av med dem?
        Om du har både kiselalger och cyanobakterier låter det som du har ganska höga fosfatnivåer men väldigt låga kvävenivåer.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Zeni
          • December 2004
          • 141

          #5
          tack!!
          det var mer ett sådan svar jag behöved än en två rader lån en som ingen fattar som inte är haj på det här med alger.... harbara läst lite i någon grön bok som jag ikke kan namnet på

          hade ett tag höga halter av nitrit kan det ha något att göra med det?
          ska jag vänta ut det och se om det minskar?.... har trots allt några påsar jag köpte för att sänka nitrithalten som ska hålla borta alger också...
          eller ska jag göra nått annat typ sänka antalet timmar som ljuset är på... det är på 12h nu och jag tänker mest på fisken....


          malawikar men växter som är relavtivt nystartat (varit igång i nästan 5 veckor)

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Höga halter nitrit visar att du inte fått igång den biologiska filtreringen ännu, eller att du gör rent ditt filter för hårt. Med sådana ostabila förhållanden brukar det krypa fram en hel del alger. Det blir bättre med tiden när akvariet är mer inkört.

            Att bränna på med ljuset i 12 timmar i en Malawiburk är lite som att elda för kråkorna, men det beror lite på hur mycket du vill fokusera på växterna.

            Akvarier med få växter som vill ha mycket ljus och som kryddas med mycket fiskskit/fiskmat kommer alltid vara problematiska ur algsynpunkt. Det jag tycker man ska göra i det läget är att trots det göda på så mycket och elda på med så mycket ljus att alla växterna blir helt algfria. På köpet kommer burken bli väldigt algbeväxt där det inte finns växter, vilket brukar uppskattas av Malawifirrarna. Jag har dock ingen erfarenhet av det.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Zeni
              • December 2004
              • 141

              #7
              ok!

              Jag har lite vallisneria och några javaormbunkar.... jag tänker vänta en vecka eller två med att göra nått... har beställt reflektorer så jag får experimentera mig fram till vad som är bäst sedan .... om jag ska minska ljustiden hur många timmar ? ska jag börja med att ta ner tiden 2h och se vad som händer?

              Men just javaormbunkarna är väldigt bruna och fula ner till nu.. en del blad tynar bort jag skulle väldigt gärna vilja se dem krya...

              De gamla bladen på vallisnerian är också angripna men de nya skotten som kommer ser fina ut och vallisnerian brukar väl gå ner sig i början?

              det jag stör mig mäst på är fakstiskt den gröan algen.... har liksom bara kommit på endel stenar och ser skitful ut.... medan den bruna å andra siden är "snyggare"...i början var den dock också tråkig då den kom som glesa små prickar men nu är det mer algmatta över den på stenarna och och man blir inte direkt hispig på den...

              vad ska man göda med då? du sa nått om låg kvävehalt... så jag tänker kanske KNO3 eller nått sånt.... tmg?

              Kommentar

              • Zeni
                • December 2004
                • 141

                #8
                fiskarna verkar trivas dock

                Kommentar

                Arbetssätt...