Fråga om näringsämnet miriam.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    Fråga om näringsämnet miriam.

    Jag undrar om näringämnet "miriam" är endast micro+ eller man ska ha både nutrisi micro, magnesiumsulfat och kaliumsulfat?
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Citerar defdac ur tidigare tråd:

    Du behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".

    Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

    Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

    Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

    När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".

    Ingen kemi, bara tre väldigt ofarliga och väldigt billiga pulver.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • averater
      • March 2004
      • 381

      #3
      nutrisi/micro+ är exakt samma sak som tmg fast utan Mg, SO4 och K.

      vill du göra tmg av nurisi/micro+ måste du därför ha i lite magnesiumsulfat och kaliumsufat.

      men kalium får man ändå från kno3, sulfat brukar finnas tillräckligt i kranvattnet.
      magnesium och calcium beror på ditt vattens hårdhet, hårt vatten=tillräckligt. mjukt vatten=behövs kanske mer MG och Ca. (magnesium och calcium MgSO4/CaCl2)
      Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Och för att förtydliga...
        Man ska INTE ha både NutriSI och Micro+, utan man väljer EN av dom.
        NutriSI är i pulverform och Micro+ är flytande om jag inte minns fel.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Jag ska inte tillsätta KNO3 för jag har höga nitratvärden redan i kranvattnet ca 11-23. Då ska jag nog ha dessa två extra microämnen. Jag har mjukt vatten. Jag har läst att man ska ha 7krm nutrisi, 2 krm MgSO4 och 2 krm K2SO4 till 5 dl vatten och dosera 1ml/l vatten. Skulle jag behöva ha mer pga mitt mjuka vatten? ph6 och kh2 ca. Sedam pratade AVERATER om calcium(klorid?)Cacl2 hjälp är det en ny beståndsdel av miriam?? Varför används inte TMG? är det bara för att det är dyrt? Eller är det inte tillräckligt bra som rätt blandning av dessa pulver?
          Jag tycker att det är bra med namn på dessa olika näringämnen så det är lättare att förstå. PELLE har jag börjat att tillsätta och NISSE har jag i kranen så det är bara MIRIAM jag ska ha ordning på sedan hoppas jag att det ska växa och knaka i mina akvarium.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Är du säker på att du har så högt nitratvärde direkt i kranen? Smidigt isåfall 8) Men jag har för mig att de flesta vattenverk kämpar hårt för att få ner nitrathalter för det anses kunna orsaka förtidig spädbarnsdöd.

            Anledningen att man kör NutriSi/Mikro+ är kostnaden.

            Smart att tillsätta Pelle om du har hög nitrathalt. Brukar få upp Nisseupptaget rejält 8)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Jag har läst att man ska ha 7krm nutrisi, 2 krm MgSO4 och 2 krm K2SO4 till 5 dl vatten och dosera 1ml/l vatten.
              Dosen ska vara 10ml/100l eller 1ml/10l (det är ju samma sak)
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • averater
                • March 2004
                • 381

                #8
                jag har också ganska höga nitratvärden (fast pga fiskarna) och tillsätter kno3 för att få i k'et (kalium). 11-23ppm nitrat är inte farligt högt. så länge du är under 50 så finns det ingen risk för fiskarna. det börjar bli giftigt först vid ca 100 ppm och då måste det vara så högt under ganska lång tid...
                CaCl2 är vägsalt eller torrsalt? (det som finns i torrbollen, som man kan köpa på clas ohlsson). många har problem med calciumbrist, och då kan calcium behövas.
                Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  barn under 1 år får inte dricka vårt vatten. Vi har egen brunn. Vårt vatten är tjänligt med anmärkning pga nitrat halten. Nästan alla gamla gårdar har denna anmärkning pga gamla gödselhögar utan platta under och grävda brunnar. Gödslen är sedan länge borta men nitraten kvar i jag vet ej hur länge...
                  så pelle hjälper växterna att ta upp nisse? Så bra! Jag tillsätter Pelle för att bli av med mina prickalger efter tips här på zoopet. Växterna tycker jag har fått lite tillväxt också. Så jag tänkte få mer sprutt om jag tillsatte miriam också. Jag har kh 2 och ph6,5 och vad jag förstår så har jag bra co2 halt borde det inte bubbla från växterna? Det gör det bara vid vattenbyten. Eller det kanske börjar när jag får rätt på näringen?
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • averater
                    • March 2004
                    • 381

                    #10
                    att ph't är så lågt kan bero på andra syror än kolsyra.
                    tillsätter ni co2?
                    ett enkelt test man kan göra ät att ta ett glas med vatten och låta det stå i nått dygn, efter det har all co2 försvunnit (även det som finns i kranvattnet) då kan man räkna ut hur mycket koldioxid man har i akvarievattnet. detta sätt är bra för folk som har konstiga bufferämnen och mycket organiska eller andra syror i vattnet.

                    låter iaf som om ni verkligen inte behöver nisse. men kalium är inte fy skam som då bättre tillsätts med k2so4, eftersom ni inte tillsätter någon kno3 finns det risk att ni har låga kaliumhalter, fast kaliumbrist är äldigt lätt att se (knappnålssmå hål i gamla blad).

                    gör som ni vill, man kan beställa flera gånger det man behöver... (ska beställa k2so4 nu eftersom kno3 har för lite k)
                    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                    Kommentar

                    • solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

                      #11
                      Hur kan man se på glaset efter några dagar vilken co2 halt man har?
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

                      Kommentar

                      • averater
                        • March 2004
                        • 381

                        #12
                        mäta ph't.

                        detta borde funka:
                        kolla i tabell vad KH't är när ph=(vad du nu har) och co2=0,6ppm
                        kolla i tabellen för det kh'd kollade fram och det ph't du har i karet hur mycket co2 du faktiskt har.

                        kolla:
                        Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                        Kommentar

                        • solbacka
                          • January 2004
                          • 3952

                          #13
                          Jag ska kolla detta. På mitt riktiga vattenprov från kranvattnet (inskickat till kommunen) hade jag kh 1,5-2 och ph 6-6,5. Jag tycker inte det ändrar sig så mycket när det är i akvariet. Nu har jag ingen kh mätare bara innan när jag mätte med teststicka. Nu mäter jag bara nitrit och ph. Med seratest.
                          Varför känns det som folk i allmänhet tycker att lågt ph är dåligt. Jag har inga malawiciklider. Eller är det något som är allvarligt fel? Har man dessa nivåer som jag har har någon sagt på zoopet att jag har gratis co2.
                          350l Diskus 275l SA växt
                          100l tanganynika
                          Min dagbok Mina bilder
                          Min alldeles egna zoon

                          Kommentar

                          Arbetssätt...