Växter dör och alger frodas.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • valle__
    • February 2005
    • 16

    Växter dör och alger frodas.

    Hej

    Jag och min flickvän har ett stort problem, vi köper växter men de tynar bort, det vill säga man ser hela nätverket. Vi har även problem med trådalger som frodas på glaset. och på en del växter.
    Någon idé på vad det är som fattas?



    Fakta: 112L akvarie innehållande platy,tetra,ancistrus,algätare,praktbotia.
    Har inte koll på våra vattenvärden, dock har vi lagt i rostiga spik för järn och tillsatt gödning (tropica master grow), temperaturen är 27grader och akvariet har varit igång ca ett halvår och vi gör regelbundna vattenbyten ca 30% en gång i veckan.
    Akvariebilder: http://web.telia.com/~u44114141/
  • averater
    • March 2004
    • 381

    #2
    ta bort spiken, dom gör ingen nytta, tmg (tropica master grow) innehåller tillräckligt med järn.

    den sorts gödning ni behöver är i stället två ämnen som heter KNO3 (kalium och kväve) och KH2PO4 (fosfor).

    algerna på rutan går inte att göra något åt utom att antingen skrapa eller skaffa algätare (vilket ni iof redan har).

    algerna på växterna kommer försvinna om ni får växterna att trivas.

    hur länge har ni på vad för sorts belysning och hur mycket belysning?
    två lysrör tända max 10-12 timmar borde kunna vara lagom till erat kar. (det har jag i mitt lika stora)

    kno3 och kh2po4 kan köpas av en granholm:


    när ni ändå köper kno3 och kh2po4 rekommenderar jag att ni också köper nutrisi (som tmg fast billigare), och eventuellt MgSO4 och K2SO4 (fast de två sista behöver ni troligen inte). detta rekommenderar jag då ämnena är väldigt billiga medan frakten är det dyra.

    samtliga dessa ämnena är helt ofarliga i lagom doser.
    sök på forumet om hur ni blandar till dom, för det har jag inte i huvet. (dom kommer som pulver som ska blanas med vatten)
    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Den övre vänstra bilden visar hur det kan se ut efter att en hungrig Ancistrus varit framme.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Bacopan visar tydlig makrobrist och hygrophilian (?) likaså.
        Ciklidgräset är ingen vattenväxt och förväntas inte överleva i vatten.
        Svärdsplantan ser onekligen ut som om den är äten på.

        Makronivåerna kan du få upp antingen genom pmdd som averater föreslår eller så kan du helt enkelt minska på vattenbytena. Prova att under en längre tid byta endast var 2a-3e vecka, och då endast det som krävs för att suga ut eventuellt löst skit i karet. Om du inte ser något att suga så finns det heller ingen anledning att byta vatten (så länge växterna är så lessna). Du kan också under samma tid öka matningen avsevärt för att hjälpa processen på vägen (obs att det då krävs ett ordentligt filter).
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • valle__
          • February 2005
          • 16

          #5
          Vi har tänt 12 timmar om dygnet.
          Ska prova att mata något mer samt att ta ut spiken och inte göra vattenbyte lika ofta.
          Om det inte funkar kanske vi får prova med lite tillsatsämnen.
          Men tror ni det kan funka utan?

          Kommentar

          • Pannecke
            • January 2005
            • 1325

            #6
            Nej, du skall inte prova med att mata mer och det kommer förmodligen inte fixa sig utan gödning, det finns inga näringsämnen i kranvatten och växterna behöver mycket av dem. Spiken bör du ta ur och så tycker jag som de andra, börja med pmdd, du skall inte känna att det är svårt. Jag hadde nå´t liknande med mina svärdplantor, det blev hål i bladen utan att några fiskar åt på dem. Sen tycker jag att du kanske skulle ösa på med lite flera växter, jag hade också lite växter i början och fick ingen ordning på dem, Blev lite annat när jag fick in lite mer grönt. Vänta dock med röda växter tills du ser att de gröna trivs bra i karet.
            Senast redigerad av Pannecke; 28 February 2005, 22:17.
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Ursprungligen postat av valle__
              Men tror ni det kan funka utan?
              Utan vad? Spik? Rost är inte tillgängligt för växterna.

              (Rost är av formen Fe+++ och växterna kan bara ta upp formen Fe++. Rosten måste därför reduceras av speciella baciller i bottnen och dessa processer är starkt beroende av miljön i bottnen och andra reducerings och mineraliseringsprocesser http://www.ep.liu.se/exjobb/ituf/200...001/exjobb.pdf vilket gör att spik inte är någon bra tillsats, och knappast det dina växter behöver om dom påvisar små hål - det är kaliumbrist som avhjälps av mer kalium t ex från KNO3 eller K2SO4)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                (trådalger är tecken på för mycket järn dessutom)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • PL
                  • March 2003
                  • 33

                  #9
                  Ursprungligen postat av averater
                  Massa text.....

                  kno3 och kh2po4 kan köpas av en granholm:


                  Massa text....
                  Är det bara jag som inte får upp den sidan, fungerar inte hemifrån ?
                  Fungerar på jobbet men därifrån kan jag inte beställa
                  (då han använder en 100år gammal lösning för att skicka formuläret )

                  Kommentar

                  • mohlin
                    • January 2004
                    • 1487

                    #10
                    Jag kunde heller inte skicka formuläret, så jag bara skickade en vanlig mejl med beställningen.

                    Kommentar

                    • valle__
                      • February 2005
                      • 16

                      #11
                      Med slutsats av vad folk skrivit så ska jag ta ut spiken.
                      Köpa kväve/kalium och fosfor och tillsätta dessa, står det på förpackning hur mycket man ska tillsätta?

                      tack så mycket för alla svar

                      Kommentar

                      • Maria - Sjöjungfru

                        • January 2004
                        • 4236

                        #12
                        Kör mitt favoritcitat från defdac även här:


                        Du behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".

                        Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

                        Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

                        Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

                        När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".

                        Ingen kemi, bara tre väldigt ofarliga och väldigt billiga pulver.
                        Maria - Sjöjungfru

                        Kommentar

                        • peejjoo
                          • February 2005
                          • 3

                          #13
                          Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
                          Kör mitt favoritcitat från defdac även här:


                          Du behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".

                          Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

                          Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

                          Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

                          När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".

                          Ingen kemi, bara tre väldigt ofarliga och väldigt billiga pulver.
                          Kanske en dum fråga från en "halvnybörjare" ? men, doseringen av nisse pelle och miriam är ju 10ml/100 liter. Är det till den totala vattenmängden i karet eller är det i förhållande till mängden vatten man byter??
                          Tacksam för svar.

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Normalt sett så går näringen åt snabbt när all näring finns på plats eftersom växten inte är begränsat av något och därmed kan suga in näring effektivt. Dessutom blir allt stabilare om näringen aldrig tar slut så att dosera enbart för det isatta vattnet är aningens snålt.

                            Men har man inte CO2 och vill börja försiktigt kan man ju göra så.

                            Hellre för mycket av *allt* än förlite av något enstaka ämne. Göder man mer än man behöver brukar det därför ofta gå bättre än om man ligger på fisens mosse.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • peejjoo
                              • February 2005
                              • 3

                              #15
                              Är det ingen risk att alger tar överhand om man överdoserar gödningen? jag skall börja med co2 inom kort, har tub men ingen magnetventil.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...