Alla dessa alger!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    Alla dessa alger!!!

    Jag har alltid gjort helrensningar i mina kar men nu har jag prövat att bara göra delvattenbyten och det fungerar jätte bra i karet på 64L. Nästan inga alger.
    Men i karet på 54L är det hopplöst massor med alger..
    Idag tog jag ur allt, skurade upp stenar med tvål för att få bort algerna och nu tänker jag börja om från början med det, och gör delvattenbyten i det.
    Men hur ska man bli av med alla alger??? Jag har ganska mycket växter i det och det är inte överbefolkat, just nu bor där: 3kamphonor, 4 guppyhanar och 2 kopparbarbar. Ljuset är också bra.

    Har köpt ett medel som ska ta död på alger som jag ska testa, någon som har testat detta tidigare?
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Av dina bilder på Zoonen att döma så har inte 54-litraren någon ljusramp?

    Algmedel tar död på både växter och alger, även om algmedlet tar lite hårdare på algerna så jag personligen tycker inte det är någon bra idé om du även vill ha friska växter kvar.

    Absolut renlighet är det alger trivs med men som växter hatar. Du behöver få fjutt på växterna och då kan mindre renlighet paradoxalt nog göra växterna gladare och därmed algfriare. Glada växter får du med stabila förhållanden, t ex mindre frekventa vattenbyten och ett stabilt ingeggat filter samt 10 timmars bra ljus. När filtret är riktigt brunt och kleggigt fungerar det bäst, men det är inte bra om det tappar i genomflödeskapacitet.

    Rota inte runt i bottnen för mycket utan låt fiskskiten göra nytta så växterna blir gladare.

    Eftersom jag känner på mig att du ändå kommer göra delvattenbyten så gör dom försiktigt utan att rota omkring i bottnen och gör absolut inte rent filtret för ofta.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Maethor
      • December 2004
      • 675

      #3
      Nej karet har ljusramp, det är ett helt täckt akvarium. Just det karet har ag inga bilder på som jag har hunnit lägga ut.

      Nej gruset har jag inte rotat runt i, det enda var att jag fyllde på med nytt grus i går eftersom det var för lite tidigare.

      Filtret jag har nu är aldeles för litet, och det vet jag men jag lyckas inte få tag på något större. Dessutom så vill man ju bara ha ett större filter och inte en större pump. Det finns inte så mycket att välja på här uppe. Eftersom det är så litet så blir det försämrat utblås ganska snabbt, men jag brukar göra så att jag sköljer igenom "svampen" i det för att få bort lite grann men det mesta blir ändå kvar i filtret, det är ju ialla fall bättre än att rengöra hela.

      Vad är ett bra filter till ett 54L? Just nu har jag en "Projekt Brio 2".
      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
      105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
      54L: ca 15 kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L (marin): 3kamphanar
      6x2L: Kamphanar

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

      Kommentar

      • Johan73
        • December 2003
        • 483

        #4
        Jag kör med Aquael1 i mina små akvarier. Funkar bra tycker jag. Du kan kika på www.pwss.nu där har de det mesta och kan skicka det till dig med post.

        Lycka till!
        /J

        Kommentar

        • small
          • January 2003
          • 470

          #5
          Ursprungligen postat av Maethor
          Eftersom det är så litet så blir det försämrat utblås ganska snabbt, men jag brukar göra så att jag sköljer igenom "svampen" i det för att få bort lite grann men det mesta blir ändå kvar i filtret, det är ju ialla fall bättre än att rengöra hela.
          Beror på HUR Du sköljer igenom svampen.Bäst är om Du vid vattenbytena spar vatten i en hink som Du kan krama ur "svampen" i.Risken om man sköljer under vattenkranen är att vattnet har fel tempratur,och då dör bakterierna.Så även om det mesta blir kvar i i filtret så kan allt vara dött och därmed inte göra någon nytta.

          LYCKA TILL!
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
          Att måla är ingen konst.

          Kommentar

          • Maethor
            • December 2004
            • 675

            #6
            Jo så kan man ju göra! Tack för förslaget
            annars så har jag varit väldigt noga med att ha ungefär samma temp på vattnet när jag sköljer genom filtret som det är i akvariet, men detta var ju enklare. Varför har jag inte tänkt på det själv? Jaja nu vet jag ju det
            112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
            105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
            54L: ca 15 kamphanar
            90L: 3kamphanar
            90L: 3kamphanar
            90L (marin): 3kamphanar
            6x2L: Kamphanar

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

            Kommentar

            Arbetssätt...