vågar jag fortsätta med co2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 60liter
    • November 2004
    • 33

    vågar jag fortsätta med co2?

    Jag har kört med co2 i 2 veckor och mina fiskar har mått fint, då har PH:t legat på runt 8. i dessa 2 veckor har det bara gått en slang ut i akvariet, och det har nog inte funkat något vidare eftersom bubblorna varit stora..
    Men idag gjorde jag en ny sats mäsk, och kopplade denna till pumpen så det kryllar av små co2-bubblor i hela akvariet nu.
    jag mätte ph:t nån timme efter jag kopplade in co2:n idag och då låg det på 7.0. det har altså sjunkt ganska kraftigt rättså snabbt.

    Jag har bland annat 4 fjärilsciklider i akvariet och de har blivit väldigt dåliga nu idag.. de andas häftigt med gälarna också ligger dom i grottor och bakom pumpen och rör sig väldigt lite. i akvariet har jag även 2 ancistrus som har lagt rom som hanen vaktar nu..

    Hur ska jag göra? vågar jag fortsätta med co2:n eller ska jag koppla bort den o strunta i fiskarna?

    Mvh Fredrik
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Ditt första försök med enbart slang innebar att du inte fick ner någon CO2 i karet (eller rättare sagt det försvann direkt).
    Nu när du får en pH-sänkning har du lyckats lösa upp en del CO2 i vattnet. Ett ganska litet kar kan vara lite riskabelt.

    Vore jag dig skulle jag avbryta och inte börja igen förrens du kan bestämma (mäta) hur mycket CO2 du får ner. Ett bra pH-test och ett vanligt kH-test gör det möjligt att bestämma hur mycket CO2 det finns genom att slå upp värdena i en CO2-tabell.

    Vill du inte hålla på och mäta kan du köra den riskabla vägen.
    Prova succesivt att köra längre och längre perioder under dygnet tills firrarna strejkar då vet du hur mycket du måste köra i just ditt kar. Minska sedan något.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • Goblins
      • February 2003
      • 117

      #3
      Jag har vart med om samma sak, fast jag har 240 l. Avbryt och invänta normalt fiskbeteende. Jag skulle vänta tills imorn... Prova sedan med att sätta in co2 igen, men rikta pumpen så det blir ytrörelse. Då förlorar du en hel del bubblor, men de behöver du i ditt läge. Om ytan rör sig, så kommer det ned syre också. Se hur firrarna reagerar. Du får sitta hemma och glo på karet alltså.

      MEN jag är också ny, så Bluesboy vet nog en del mer än mig.
      /Annelie - Uppsala

      240 liter

      Kommentar

      • Magnuz
        • February 2005
        • 292

        #4
        Stäng framförallt av CO2-tillförseln på natten, eftersom även växterna avger CO2 då.

        Kommentar

        • Goblins
          • February 2003
          • 117

          #5
          Precis! Det glömde jag skriva! Härligt med ett forum, så mkt kunskap det finns här!
          /Annelie - Uppsala

          240 liter

          Kommentar

          Arbetssätt...