Co2 och PMDD, alger, vad fattas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredde_
    • December 2004
    • 253

    Co2 och PMDD, alger, vad fattas?

    Kör sedan ett par veckor tillbaka med Co2 och göder med PMDD (NutriSi, KNO3 och KH2PO4) Blandar allt i varsin 0,5L flaska och doserar 10ml/100l vatten.

    Torts detta så fortsätter algerna att frodas, dom växer främst på växterna men även lite på botten, stenar och glas.
    Det blir små gröna prickar på bladen och så växer det ut långa trådar från bladens kanter, tror att dom brukar kallas för staghorn på engelska sidor.
    Någon form utav brist har jag ju av något men frågar är då vad?
    530 liter grönsaker
  • Fredde_
    • December 2004
    • 253

    #2
    Har även lite funderingar på om jag bör öka ljusstyrkan, kör för närvarande med ett PowerGlo på 40w och ett som jag fick med till karet som det står Narva (daylight xxx) på, 36w vilket ger ca 0,3w/liter är det tillräckligt eller skulle det inte skada med en ramp till?

    Jag har kikat lite på Philips Aquarell men vet inte riktigt vart jag kan få tag på såna?
    530 liter grönsaker

    Kommentar

    • Dagge
      • December 2004
      • 188

      #3
      Staghorn beror inte på brist utan på att dina näringsnivåer har varit lite varierande. Plocka bort det du ser av Staghorn (eller skäggalger på sv) men du blir inte av med dom så snabbt.
      Med stabilare näringsnivåer kommer de försvinna mer och mer och till slut är de borta. Jag höll på att bekämpa mina skäggalger i 2-3 månader. Jag har lite kvar men det är en obetydlig mängd.

      Kolla min zoon och se vad 0,3 w/l kan göra på en månad.
      Skulle du hur som helst ha mer ljus kan jag rekommendera PWSS.
      P.W.S.S zoo, vi har tillbehör för era sötvattens och saltvattensfiskar. allt för att era älskade husdjur skall få det de behöver. tex era reptiler
      Senast redigerad av Dagge; 26 February 2005, 16:04.
      Dagge
      Ampblog

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Jag tror, precis som Dagge, att du skulle satsa på att få till en stabil miljö. Bra CO2, rimliga näringsnivåer och lite is i magen.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • Fredde_
          • December 2004
          • 253

          #5
          Jag reagerade mest på att det känns som det börjat växa mer alger än innan men samtidigt har jag fått en bättre tillväxt på övriga växter i karet, så det kanske är som ni säger att det tar ett tag innan allt stabiliserat sig
          530 liter grönsaker

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Växer det alger på snabbväxare trots bra CO2-halt och fulldoser PMDD såfort bubblet minskar så är det förmodligen CO2-halten som inte är bra

            Prickalger på Anubias eller andra slöväxare är problematiskt. Du kan finlira upp KH2PO4-doseringen och se om prickalgerna avtar.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Fredde_
              • December 2004
              • 253

              #7
              Har upptäckt att mitt co2 flöde kan variera ganska kraftigt pga ett mindre lyckat projekt "bygga nålventil"
              En riktig nålventil är iaf beställd och väntas dyka upp någon gång under nästa vecka.
              Förhoppningsvis blir det lite skillnad då..

              Lyset då? Är det i klenaste laget? Finns det något magiskt tal vad gäller w/liter
              530 liter grönsaker

              Kommentar

              • Z_Lawer
                • September 2004
                • 333

                #8
                För mig är det 0,5 w/l. Dessutom beror det på avståndet från lampan till gruset. Du kan byta ut dina rör mot Aquarelle.
                Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ja speciellt Narvan tror jag du vill byta ut mot typ Philips Aquarelle, Interpret Triton, Sylvania Aquastar eller Philips TLD 840 beroende lite på vad du gillar för färg.

                  Annars är inte 0,3 watt/liter några problem, om det inte är ett väldigt högt akvarium (>40 cm) och du vill trycka ner lågväxande svåra växter.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Fredde_
                    • December 2004
                    • 253

                    #10
                    Narvan hade jag faktiskt tänkt att byta när jag hittat en lämplig ersättare, har nu bestämt mig för att det får bli Philips Aquarelle. Ska se om jag kan hitta det i någon butik här i närheten för det känns lite löjligt att bara beställa ett lysrör och betla lika mkt till i frakt.

                    Som det ser ut nu så kommer jag nog att lägga till ett, kanske två lysrör eftersom det är tänkt att jag ska ha någon fin bottentäckande växt, ev. nålgräs, så fort jag fått ordning på allt annat. Vill ju inte att det ska börja växa en massa alger på dom med.
                    530 liter grönsaker

                    Kommentar

                    Arbetssätt...