Gröna alger...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Signe
    • January 2005
    • 141

    Gröna alger...?

    Hej....
    Jag känner mig ganska så ny när det gäller akvarium, så ni kanske tycker jag kommer med en dum fråga..hm...men, jag har haft igång mitt 240 liters akvarium nu i ca 3 veckor, först en vecka utan fiskar och nu simmar mina fina firrar för fullt!!!

    Men jag har nu upptäckt att det redan är gröna alger på glaset, ser ju inte så fint ut. Sen är det även på min stora rot, men det känns helt ok...Men ska det bli på glaset så här fort? är det något jag kan ha i vattnet?

    Hoppas ni förstår vad jag menar..och jag blir så jätte glad för alla svar jag får!!

    Jag har fått så mycke hjälp här på Zoopet, jätte bra!!

    mvh Nina
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    #2
    Hej och välkommen.

    Ingen fråga är dum och vi har alla varit gröna i detta ämne.
    Att det bildas lite alger i karet är inte ovanligt, om det bara är gröna alger är det ingen fara, det är tecken på välmående, dock bör du kanske köpa några algätare, typ pansarmal eller så. Det är bara att ta det lungt.
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

    Kommentar

    • Magnuz
      • February 2005
      • 292

      #3
      Alger utvecklas fort. Det bästa sättet att slippa överdriven algväxt är nog att ha många välmående växter. Sedan kan man förstås ha algätande fiskar också. Att det gärna dyker upp alger i ett nystartat akvarium kan bero på att nedbrytningsbakterierna inte hunnit etablera sig tillräckligt i akvariet ännu. Avfall från fiskarna och överbliven mat innehåller kväve i form av ammonium som i ett väl inkört akvarium snabbt bryts ned av bakterier via nitrit till nitrat som fungerar som gödning för många växter. Algerna (i motsats till de högre växterna) kan ta upp ammonium direkt och gynnas därför i ett nystartat akvarium som inte innehåller tillräckligt mycket nyttiga bakterier. Det finns anledning att se upp med detta, ett av nedbrytningsstadierna - nitrit - är nämligen giftigt för fiskarna, därför är det extra viktigt att mata försiktigt de första veckorna. Onormalt kraftig algtillväxt kan alltså bero på att man matar lite för mycket.

      Kommentar

      • Magnuz
        • February 2005
        • 292

        #4
        Till Pannecke: pansarmalar äter mig veterligen inte alger, det finns det däremot många andra malar som gör, t.ex. olika Ancistrus-arter. Man bör dock fråga i zooaffären (eller kolla i fiskarkivet) hur stor den art man tänker köpa blir, somliga algätande malar blir nämligen mycket stora.

        Kommentar

        • Signe
          • January 2005
          • 141

          #5
          Tack snälla ni..!!

          Ni är så goa som svarar så fort! Jag antar att jag inte behöver vara så orolig...kan nog gissa att jag matar för mycke, vet inte. Hur mycke och hur många gånger om dan ska man mata dessa hungriga varelser...."Det är ju så roligt att sitta och titta när dom äter!"
          Jag sitter och njuter framför mitt akvarium när alla äter...

          När jag matar ser jag till att dom äter upp allt....men, det kanske blir för mycke i alla fall, tycker det är svårt att veta.

          Tipsa mig!!

          mvh Nina

          Kommentar

          • Z_Lawer
            • September 2004
            • 333

            #6
            Ancistrusar är tröga algätare. Otocinclus eller siamesiska algätare är lite bättre, kanske lite amanoräkor. Pansarmalar käkar inte alger. Mata en gång om dagen, och liten mängd - det räcker. Dina fiskar har begränsat med simutrymme, och har därför inte samma kaloribehov som vilda fiskar som ständigt är på jakt efter den ganska sparsamma maten. Dina fiskar är alltså "soffpotatisar" som behöver lite mat.
            Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

            Kommentar

            • Magnuz
              • February 2005
              • 292

              #7
              Man brukar säga att man ska mata en till två gånger om dagen och bara så mycket som fiskarna kan äta upp inom två minuter. I ett nystartat akvarium är det klokt att mata mycket mindre än så. Risken att förstöra vattnet med för mycket mat är otroligt mycket större än risken att fiskarna ska svälta.

              Kommentar

              • Signe
                • January 2005
                • 141

                #8
                Tack ska ni ha...

                Jag har 5 st amanoräkor, men väldigt små.....och jag har knappt sett dom sen jag fick hem dom..måste vara bra på att gömma sig!!

                Men kanske ska jag även ha en algätare? jag fick ju tips om siamesisk algätare, eller otocinclus..vad tror ni?

                Jag vill så gärna ha svar...

                mvh Nina

                Kommentar

                • Z_Lawer
                  • September 2004
                  • 333

                  #9
                  SAE (siamesiska algätare) är enligt min erfarenhet väldigt känsliga jäklar, som dessutom kan käka på väldigt finbladiga växter. Satsa på otocinclus tycker jag - för ditt kar är det kanske lagom med 5-6 st.
                  Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...