100 liters växtburk - help needed

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    100 liters växtburk - help needed

    Jag har precis startat upp ett 100 liters växtkar, och eftersom jag är van vid ett helt annat setup (bl a med mera ljus) så behöver jag hjälp. Belysningen är 2 st 18 w Aquarelle med Juwels reflektorer, avståndet från ljusrören till gruset ca 38 cm. CO2 med Eheims ytterfilter som reaktor, ca 2-3 bbs/s. Akvariet är mycket tätt planterat. Göder med pmdd (what else) enligt defdacs "supergödning", dock har jag blandat varje ämne i separata 0,5 liters flaskor (har alltså 6 flaskor totalt):

    5 g NutriSi/MikroMix (ca 1 tsk) eller 18 ml Mikro+
    0,78 g K2SO4 (dvs. ca 1/5 del av en tsk)
    1,74 g MgSO4 (dvs. ca 2/5 delar av en tsk)
    4,96 g CaCl2 (dvs. ca 1 tsk) (CaCl2 finns i torrbollen-refill på Clas Ohlsson)
    23,88 g KH2PO4 (ca 5 tsk)
    69,33 g KNO3 (ca 14 tsk)

    En fråga som jag har för tillfället är: med den belysningen jag har, skall jag dosera pmdd:n tills jag får massvis med pyttesmå syrebubblor i vattenkolumnen, eller räcker det med att det "blott" sitter bubblor på växterna?
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Göder med pmdd (what else) enligt defdacs "supergödning", dock har jag blandat varje ämne i separata 0,5 liters flaskor (har alltså 6 flaskor totalt):
    Klokt val. Jag börjar få mina dubier om min totalgödning. Jag kommer nog gå tillbaks till att enbart blanda Mikro+ och KH2PO4-lösningar och dosera KNO3, K2SO4, MgSO4 och CaCl2 torrt.

    skall jag dosera pmdd:n tills jag får massvis med pyttesmå syrebubblor i vattenkolumnen, eller räcker det med att det "blott" sitter bubblor på växterna?
    Det räcker absolut med att du börjar se "syresvettningar" under bladen. Det är dom jag själv går efter.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Z_Lawer
      • September 2004
      • 333

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Klokt val. Jag börjar få mina dubier om min totalgödning. Jag kommer nog gå tillbaks till att enbart blanda Mikro+ och KH2PO4-lösningar och dosera KNO3, K2SO4, MgSO4 och CaCl2 torrt.
      Menar du att det är fel på mängden (i gram/ppm el. dyl) eller är det fel på att blanda allting i en flaska?
      Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Inte fel på mängden utan på att blanda ihop allt i en flaska.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Det var nog att blanda allt i en flaska som ev. är olämpligt.

          Dina mängder funderar jag lite på:
          0,78 g K2SO4 (dvs. ca 1/5 del av en tsk)
          1,74 g MgSO4 (dvs. ca 2/5 delar av en tsk)
          4,96 g CaCl2 (dvs. ca 1 tsk) (CaCl2 finns i torrbollen-refill på Clas Ohlsson)
          Detta doserar du torrt direkt i karet eller?, med tanke på att du skrev 6 st flaskor?
          Hur mycket doserar du per 100l känns som du har ganska starka lösningar (eller räknade jag för snabbt nu?)
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Du har rätt heeke.. KNO3 och KH2PO4 är alldeles för starka.

            Det ska vara som vanligt 7 tsk KNO3 och 4-5 krm KH2PO4 om man ska dosera dom 10 ml / 100liter.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Undrar om dosen är 5ml / 100l

              då blir:

              KNO3 ~4.8ppm
              KH2PO4 ~1.7ppm (lite mycket ändå?)
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Dvs helt felskruvat, som min första gödning var.

                Det gäller att hänga med i svängarna och läsa kommentarerna noga


                "Jag har slängt ut den lösning jag gjorde enligt ovan och räknade om den så den ska innehålla 2 krm KH2PO4, 5.5 tsk KNO3, 7 krm NutrSi, 2 krm MgSO4 och 1 tsk CaCl2. "
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • small
                  • January 2003
                  • 470

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Det ska vara som vanligt 7 tsk KNO3 och 4-5 krm KH2PO4 om man ska dosera dom 10 ml / 100liter.
                  Detta känner jag igen (se ovan)



                  Ursprungligen postat av defdac
                  Dvs helt felskruvat, som min första gödning var.

                  Det gäller att hänga med i svängarna och läsa kommentarerna noga


                  "Jag har slängt ut den lösning jag gjorde enligt ovan och räknade om den så den ska innehålla 2 krm KH2PO4, 5.5 tsk KNO3, 7 krm NutrSi, 2 krm MgSO4 och 1 tsk CaCl2. "
                  Men nu blev jag förvirrad = hänger inte med i svängarna.
                  Eeeh,vad gäller?
                  Dum i huvudet i vanliga fall men skyller på att första whiskey´n börja verka,hiick!
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
                  Att måla är ingen konst.

                  Kommentar

                  • Z_Lawer
                    • September 2004
                    • 333

                    #10
                    Ursprungligen postat av heeke
                    Det var nog att blanda allt i en flaska som ev. är olämpligt.

                    Dina mängder funderar jag lite på:
                    0,78 g K2SO4 (dvs. ca 1/5 del av en tsk)
                    1,74 g MgSO4 (dvs. ca 2/5 delar av en tsk)
                    4,96 g CaCl2 (dvs. ca 1 tsk) (CaCl2 finns i torrbollen-refill på Clas Ohlsson)
                    Detta doserar du torrt direkt i karet eller?, med tanke på att du skrev 6 st flaskor?
                    Hur mycket doserar du per 100l känns som du har ganska starka lösningar (eller räknade jag för snabbt nu?)
                    Nej, jag har t ex 1/5 av en tsk K2SO4 i en 0,5 liters flaska, varifrån jag tar 10 ml och doserar.
                    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                    Kommentar

                    • Z_Lawer
                      • September 2004
                      • 333

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Dvs helt felskruvat, som min första gödning var.

                      Det gäller att hänga med i svängarna och läsa kommentarerna noga


                      "Jag har slängt ut den lösning jag gjorde enligt ovan och räknade om den så den ska innehålla 2 krm KH2PO4, 5.5 tsk KNO3, 7 krm NutrSi, 2 krm MgSO4 och 1 tsk CaCl2. "
                      Jasså?? Damn damn damn! - Jag menar 2 krm KH2PO4 (ca 2 gram) mot tidigare rekommenderat ca 5 tsk (23,88)? Snacka om skillnad,, Jag undrar som Small - vad gäller?
                      Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Min AIE-lösning är ett rent experiment eftersom det är osäkert om t ex fosfatet binder upp med andra ämnen. Det är första gången någonsin jag testar att göra en dylik blandning bara för att det vore bekvämt *om* det fungerade.

                        I Z Lawers fall så är det ingen större fara på taket eftersom du gjort alla blandningarna i varsin flaska. Du kan antingen ta mindre av KNO3 och KH2PO4-lösningarna när du göder eller späda ut dom (lite rolig matte att se fram emot isåfall
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Dessutom är mina mängder framräknade med hjälp av den densitet jag räknat fram på de pulver jag själv använder (jag har t ex använt 5.5 tsk KNO3 istället för 7 tsk eftersom 1 tsk av mitt KNO3 inte väger 5 gram utan runt 6.5 gram). Nu tycker jag iofs inte man behöver vara *så* anal med mängderna, bara man har ca 10 ggr mer NO3 jämfört med PO4 och ca 4 ggr mer Ca jämfört med Mg.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Det är lite lätt att förlora sig i gram och ppm hit och dit när det egentligen inte betyder ett smack för växternas del - bara dom hela tiden har allt så tar dom det dom behöver.

                            Krisen kommer när något ämne blir för begränsande, dvs är man osäker så är det *betydligt* bättre att häva ner mer än för lite sålänge man häver ner allt.

                            Det är en insikt man får när man kört Estimative index ett tag, men det är svårt att skaka av sig sina gamla läror som gnager i bakhuvudet "ju renare desto bättre". Alger klarar rent kranvatten, det gör inte växterna.

                            De nivåer vi doserar är egentligen alldeles för blygsamma och det är det som skapar problemen. Man vill ligga på fisens mosse vad gäller näringsnivåerna och hovra mellan totalbegränsade växter och rekommende nivåer, när man egentligen borde hovra mellan rekommenderade nivåer och dubbla nivåerna.

                            Stabil tillgång för växterna innebär att algerna går tillbaks.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Z_Lawer
                              • September 2004
                              • 333

                              #15
                              Hehe, jag blev lite skraj där efter heekes uträkningar,, hmm, lite matte, min svaga sida, få se nu:

                              23,88 g KH2PO4 (ca 5 tsk) då mot 1 tsk nu, blir 1/5 del, dvs. jag behöver ta endast en femtedel av 10 ml av den nu-oj-så-starka lösningen (dvs. 2 ml).

                              69,33 g KNO3 (ca 14 tsk) då mot 7 tsk nu, blir hälften, varvid jag tar halva av 10 ml, vilket ger 5 ml.. Phew!

                              I och med att jag redan putsade i den überstarka lösningen igår, så gjorde jag ett AVB (AkutVattenByte) på 70 % nu meddetsamma, tillsatte inget av KH2PO4 eller KNO3, men väl en fulldospuls av allt annat - just in case. Bubbel utan dess like.

                              Det konstiga är att mina 5 små plantor av andmat fick 3 pyttesmå baby-plantor på ett dygn - jag tillskriver denna fenomen den "russian-vodka-gödning" a la defdac!
                              Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...