Calcium Nitrate

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    Calcium Nitrate

    Hej
    E här ngn som har erfarenhet av Ca(NO3)2 och hur man skall dosera detta??
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Fertilator på APC verkar ha "Calcium nitrate"
    A forum community dedicated to aquatic plant owners and enthusiasts. Come join the discussion about collections, displays, tanks, styles, troubleshooting, reviews, accessories, classifieds, and more!

    (måste nog vara medlem tyvärr, men det är ett bra internationellt community)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      Det verkar som om man kan häva i en del av det om jag förstått den rätt, Det tradiga är att man får en utfällning ocm man blandar övriga ingredienser av det, jag har bara använt mig av lite ca 1tsk på 50cl, nu har jag inte receptet här.
      Mina växter har börjat att växa så in i bomben, om det beror på detta vet jag inte men enl http://www.aquaticplantcentral.com/f...ertilator.php? skulle jag kunna häva i iaf 5tsk och kanske ändå ligga på ett hyffsat värde. Men jag kan ju läsa av det fel.

      222liter akvarium ca 165liter vatten
      Många plantor från anubias, egeira, thai lotus(denna var bara "lök" förra veckan och e idag 10cm), cobomba, hygrofila av olika slag mm.

      CO2 halten i akvariet har valsat lite de senaste dagarna pga att min magnetventil fastnat men den ligger runt 20-28ppm lite över på på vissa tabeller men det går fint
      pH ligger runt 7.1-7.4

      Bubblar gör det mest 20min efter att lyset tänts jag kör 4st aquareele 30W 9600k (165liter vatten 7.3w( 222liter vatten 5.4w)

      Hade problem med trådalger och nog tofs alger klippte ner och och skaffade räkor och siamesis.

      Kör Botten filter så när jag göder med utfälld gödning ristes den och jag sprutar det ner vid rötterna på plantorna(stor spruta 60ml och styv silikonslang) på detta visset får jag ner det till rötterna men botten filtret drar ut en del i vattnet med, om dett är rätt eller inte vet jag inte mer än att det växer så in in! =O)).
      Jag har vattenbyte 50% varje söndag, samt att jag klipper mina växter på hälften.
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Humm.. Det där var ju intressant. Om det blir en fällning är det inte helt omöjilgt att det kan återmineraliseras/reduceras när vattnet passerar bottnen. Borde iofs till viss del även kunna ske i väl inkörda filter.

        Kul att det växer hursomhelst! =)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          Jag gjorde ett test när det gäller utfällningen och det är det att fällningen är kristaller vilket fastnar i botten gruset så när jag göder ner i gruset så kommer den vanliga dimman men utfällningen stannar jag gjorde försöket så här:

          Yngel kar med bottengaller monterad ett hål i botten av yngel karet monterade in en pump (likna bottenfilter) och fyllde upp med bottenmaterial(grus) och gödde på samma sätt som i vanliga gruset där slang stoppas ner i gruset pumpen igång(allt detta sker då alltså i akvariet) då ser man att den gulbruna fällningen sugs ner i gruset, mellan ynglekarets botten galler(tomrum) kommer den dimmiga vätskan alltså den är inte gulbrun utan det ser ut som en varmsommar dag i luften fast i vattnet(ja ni vet säker hur jag menar)
          Dvs att de gulbruna kristallerna fastnar i botten materialet och då förmodligen sakta löses upp i akvariet genom botten filtreringen och doseras ut på detta viss ist för att man bara sprutar ut det i akvariet.
          Om det är rätt sätt vet nog ingen men så länge det fungerar e jag glad =O))

          Jag glömde ju förklara att jag kör fortfarande med min reaktor(projektet) och det verkar fungera som det skall med. =O))
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Jag har nu kört med min lösning(fällning) och ännu så växer det så det knakar min CO2 är slut vilket gav ett konstigt och ganska kul händelse i akvariet.
            Cobomban blev grönare och ett par av mina kortbladiga hygrofiluror har börjat få lite röda blad.....vadan detta?
            Min lotus thai har fått 5nya blad vid löken och är nu 15cm detta är märkligt då det är en växt som skall växa någerlunda sakta, eller?
            Söndagar har varit min vattenbytardag och ansar dag men jag fick ansa redan i fredags då hade de flesta växter nått ytan och börja vika av sig och låg en 5-7cm ovan om man lyfte upp dessa(saken är jag klippte dem på hälften i söndags 050227 de var 20-25cm akvariet är 43 högt). och jag har inte kört med co2 sen i onsdags 050303
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Om det växer ungefär lika bra som vanligt trots att CO2 är slut så har du inte haft någon upplösning av gasen och isåfall har du inte sett vad äkta tillväxt vill säga 8)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Om man har kraftigt överskott av kalcium kan det bli lite knas med kemin.

                Kalcium bildar svårlöslig fällning med både bikarbonat och fosfat, dvs överskott av kalcium kan ge väldigt lågt KH och fosfatbrist. Folk som doserar skolkrita (kalciumsulfat) till dammar råkar ibland ut för pH krascher pga att kalciumet fällt ut all bikarbonat.
                Vid de relativt låga pH jag antar ni har skulle jag främst förvänta mig bildning av kalciumfosfat (kalciumfosfatkristaller är f.ö. beige i färgen) samt ev. kalkstensutfällning på växterna (eftersom pH höjs lokalt kring bladen pga CO2 upptag).
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  men det har bubblat och allt sånt med CO2 det bubblar inte alls lika mycket, knappt inget men det växer mer och färgerna på växterna är klarare skarpare mer färg ??????
                  Senast redigerad av peterhaack; 07 March 2005, 21:43.
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Vänta bara tills du lyckas få bra upplösning av CO2. Då kommer vi snacka tillväxt 8)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...