Växtidentifikationshjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Växtidentifikationshjälp

    Vad är det här för växt?

    http://www.defblog.se
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    #2
    Hmm,,, efter att jag har installerat en brandvägg (BlackICE) så får jag hela tiden felmeddelande "Inget svar vid försöket att kontakta 82....." när jag försöker nå din sida, defdac. Konstigt.
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Det där var något nytt! Ser inte ut som något man köper från Tropica, var har du fått tag på dem? Påminnner ju en del om Limnophilla aromatica, men de ser inte särskilt lila ut på undersidan (väl?) så det är säkert något annat...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        ZLawer: Japp mucho konstigt. Går på port 80 som vanligt. Däremot verkar akvarie.net domänen varit nere ett bra tag nu.

        Peter: Japp du kan köpa dom på Fyra Tassar och du kommer inte tro dina ögon när du ser vilket namn dom är märkta med från den tillsynes seriösa Aquafleur: "Trichocoronis rivularis" som är gamla namnat på "Shinnersia rivularis" dvs Mexikanskt eklöv.

        Väldigt konstigt mexikanskt eklöv isåfall?
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Z_Lawer
          • September 2004
          • 333

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          ZLawer: Japp mucho konstigt. Går på port 80 som vanligt. Däremot verkar akvarie.net domänen varit nere ett bra tag nu.
          Märkligt. Jag kan nå oveb's blog och bluesboy's, men inte din. Funderade ett tag att avinstallera brandväggen bara för att ha tillgång till din sida, men jag verkar ha en jäkla massa nyfikna på min universitets nätverk. Damn!
          Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

          Kommentar

          • M.W
            • November 2002
            • 393

            #6
            Ser ut som mina Eusteralis stellata, som även dom är från Aquafleur... Det stod iallafall så på lappen i krukan.
            If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

            Min blog
            PlantSwap

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Japp jag lutar också åt E. stellata. Taggarna stämmer, men min förra E. stellata hade inte så utstuderade taggar som den här har.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Njae...

                Ursprungligen postat av defdac
                Japp jag lutar också åt E. stellata. Taggarna stämmer, men min förra E. stellata hade inte så utstuderade taggar som den här har.
                Taggarna stämmer... men din växt har aldeles för få blad i varje bladkrans för att vara E. stellata.
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • plizken
                  • April 2004
                  • 1293

                  #9
                  Hehee. trådalger.

                  Jag hittade en omärkt växt på någon djuraffär som jag var tvungen att ta hem. Ruskigt lik den på bilden. Den röda färgen stämmer dock intet med min.

                  Ska bli kul att se vad ni kommer fram till.
                  Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                  Kommentar

                  • MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

                    #10
                    hmm,., läste jag inte något inlägg om en kille i spanien som hade akvarium utomhus, för mig att han hade nått liknande i sitt kar, men vet inte vad den hette.. kanske om du letar upp tråden?...
                    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                    Nunc Est Bibendum

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      men din växt har aldeles för få blad i varje bladkrans för att vara E. stellata.
                      Mjae. Det trodde jag också, men inte efter att jag läst i Christel Kasselman-bibeln där hon skriver att den kan ha alltifrån 3-11 blad i sin stjärna. Tydligen fler under vattnet, och den börjar få lite fler nu (förmodligen för att dom odlar den ovan vatten).
                      E. stellata börjar kännas som en ganska säker gissning.


                      "P. stellata broad leaf" är det två som gissar där.

                      Ursprungligen postat av MagicFingers
                      hmm,., läste jag inte något inlägg om en kille i spanien som hade akvarium utomhus, för mig att han hade nått liknande i sitt kar, men vet inte vad den hette.. kanske om du letar upp tråden?...
                      Ja jag postade den länken igår och han och jag är aktiva på APC (www.aquaticplantcentral.com)
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #12
                        Där ser man... Det var då de risigaste E Stellata jag någonsin sett... Hoppas du får fart på dom!
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Det var då de risigaste E Stellata jag någonsin sett...
                          Jomen du har ju inte sett så mycket än
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • kenneth.n
                            • April 2002
                            • 105

                            #14
                            Limnophila aromatica är mitt svar.. färgen varierar.

                            /Kenneth

                            Kommentar

                            • M.W
                              • November 2002
                              • 393

                              #15
                              Är detta E. stellata eller L. aromatica?
                              Bifogade filer
                              If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                              Min blog
                              PlantSwap

                              Kommentar

                              Arbetssätt...