Alger på rot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CBR
    • January 2005
    • 292

    Alger på rot

    Har inga stora problem med alger i mitt kar, men grönalger verkar ha fattat tycke för min nya rot som legat i karet i snart två månader. Hade inte det problemet med min tidigare rot och det känns lite sisådär att lägga ut över 400 spänn på en snygg rot för att sedan se den bli övervuxen med alger.

    Så till min fråga, hur får jag bort dem på bästa sätt? Har ancistrus, men de är intresserade av allt annat än att käka upp mina alger. Har även försökt gnugga bort algerna utan större framgång, det skulle helt enkelt ta för låg tid.

    Roten har en liten ruggad yta, kan det vara orsaken till att algerna gärna sätter sig fast på den?
    The Zone
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Min reflektion blir följande:
    Ser inte en algbeväxt rot ganska så naturlig ut?
    För tjugo år sedan skulle man nog var ganska nöjd med lite alger på roten såvida det inte var cyanobakterier förståss...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Z_Lawer
      • September 2004
      • 333

      #3
      Om du inte har problem annars, så kan du prova att köpa otocinclus som är algätare, och/eller plantera någon växt som kommer att skugga roten ovanifrån, så minskar du alger.
      Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

      Kommentar

      • CBR
        • January 2005
        • 292

        #4
        Ursprungligen postat av erikthur
        Min reflektion blir följande:
        Ser inte en algbeväxt rot ganska så naturlig ut?
        För tjugo år sedan skulle man nog var ganska nöjd med lite alger på roten såvida det inte var cyanobakterier förståss...
        Visst kan det vara snyggt med alger på en rot, men inte om man har svårt och urskilja rotens ursprungliga förg.
        The Zone

        Kommentar

        Arbetssätt...