Bättre mäta Gh än Kh?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter Cederberg
    • December 2004
    • 96

    Bättre mäta Gh än Kh?

    Liten undran är det alls nån ide att mäta Kh? förutom för att räkna ut ungefär hur mycket co 2 man har?

    Har förut funderat på mitt låga Kh och fick råd att inte göra nåt åt Kh:t, med förklaring att jag inte får ner mer co2 i vattnet! Men just om man skulle behöva tillsätta t.ex mg eller ca för växternas skull, vilken är bättre att mäta.

    Tack till DefDac har börjat köra dina stam lösningar och det ser bättre ut.. Har mätt nitraterna i tanken å tillsatt lite extra vid låga värden (typ0,3mg/l). Något annat man kan göra mot "tofsarna"?
    Pjc
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Helt sant. KH säger inget om Calciumhalten i vattnet, bara hur stabilt pH:t blir (vilket är ointressant för växtakvarister).

    Har du GH har du Calcium och Magnesium i vattnet. Du behöver inget test för det eftersom du ändå inte kommer kunna se Calcium/Magnesiumupptaget från växterna eftersom alla GH-test har 1-grads-upplösning - dvs nästan 20 ppm av Ca/Mg, och så stort upptag har inte ens dom fetaste växtburkarna i världen.

    Du kan ringa till vattenverket och fråga efter hur stor mängd Calcium/Magnesium du har samt vilket KH/GH du har i ditt vatten och utgå från det. Det är inga parametrar som kommer ändra sig i tillräckligt hög grad för att det ska vara intressant.

    Det är inte där du ska börja felsöka om det inte växer bra.

    Det är alltid CO2 som står för den största förbättringen hos växternas välmående, sedan KNO3, sedan KH2PO4 och sist mikronäringen. Har du alla dessa på plats så kommer växterna växa.

    I vissa extrema fall där kranvattnet har heltokigt höga värden av något ( t ex 400 ppm Natrium eller 1 ppm koppar ) så kan man däremot ha svårare att få igång växterna eftersom man då plötsligt råkar ut för en hämmningseffekt. Svårt att reda ut utan att blanda ut skitvattnet med RO-vatten.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Peter Cederberg
      • December 2004
      • 96

      #3
      Hittade lite info efter en googling på "vesilaitos"
      Ledningsförmåga mS/m 28
      KMnO4-tal mg/L 6,8
      Org,totalkol TOC mg/L 3,2
      pH 8,1
      Alkalitet mmol/L 0,77
      Total hårdhet mmol/L 1,1 (6.2dH)
      Nu lite grejjer jag funderar om dom e bra ALLS
      Ammonium NH4 mg/L 0,08
      total klor Cl2 mg/L 0,3
      Klorid Cl mg/L 15
      SO4 mg/L 77
      Sedan har vi ju oxå lite annat
      Fe mg/L 0,05
      Cu mg/L 0,02
      Mangan mg/L 0,01

      Lämnade bort grejjer som koliforma bakterier å dylikt hoppas jag inte bommade nåt viktigare?

      vad säger ni om total kloren å kloriden? so4?
      Pjc

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        so4= sulfatjoner, inget farligt.
        Klor kommer du aldrig ifrån med svenskt kranvatten. Men det är helt klart bättre än de flesta andra länders kranvatten, där vattnet luiktar och smakar klor.
        Vad det gäller fe, cu och mangan så är samtliga värden för låga om du vill ha växter.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Cl är viktigt i växten, t ex vid fotolysen där vatten bryts ner.
          S från SO4 är viktigt för en massa saker, t ex kloforyllbildning och enzymutveckling.

          Nivåerna du nämner är inget exceptionellt - "vanligt vatten" skulle jag vilja påstå. Växter behöver betydligt mer av det goda än så.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Peter Cederberg
            • December 2004
            • 96

            #6
            kyllä int todde jag att det var något farligt men måste ju erkänna att jag inte har någon vidare koll på vad vatten ska innehålla så där direkt ur kran!

            Så jag får anta att den enda stuntning som finns i mitt kar beror på ljuset!
            Föresten ledningsförmåga? vad gömmer sig bakom den siffran?
            Pjc

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Så jag får anta att den enda stuntning som finns i mitt kar beror på ljuset!
              Absolut inte.

              Det är med 99% säkerhet kolbrist (fixas med CO2) eller eventuellt kväve/kalium/fosfor-brist. Fixas med KNO3 och KH2PO4.

              Föresten ledningsförmåga? vad gömmer sig bakom den siffran?
              Ledningsförmågan eller konduktiviteten är ett mått på totalmängden lösta joner i vattnet. Negativt laddade joner kallas för anjoner och positivt laddade för katjoner. Det råder alltid balans mellan dessa. Majoriteten av dessa joner utgörs av Ca2+, Mg2+, Na+, K+, HCO3-, SO4 2-och Cl- vilka gemensamt kallas för de större konstituenterna. Ämnen som N, P, Fe, Mn, Si m.m benämns som de mindre konstituenterna. Ju högre joninnehållet är desto högre blir lednings-förmågan.

              från http://www.bd.lst.se/publishedObjects/10000872/3_96.pdf
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Peter Cederberg
                • December 2004
                • 96

                #8
                Ok började själv fundera på Ca- brist min Barclaya loncifolica har hål i bladen? först blir det små genomskinliga fläckar som sen utvecklas till stora hål... Den har annars växt bra, är dock mer röd än grön...

                Jag har mängder med tofsalger framförallt på ställen som ljuset är otillräckligt på! Typ bladen är täckta på mina små ecinodorus "magdalensis" Har annars lagt märke till att jag får samma hinna på ytan som bluesboy?

                Förde lite bok över co2 när jag började med det, har dock bara "mäsk" så inga värden är på något vis exakta...
                ph kh co2
                28.3.04 7.4 4 5mg/l
                29.3.04 7,0 5 15mg/l
                30.3.04 samma som föregånde
                21.5.04 7,5 5 6mg/l ny mäsk...
                litet hopp?
                21.11.04 5,0 1 ???
                22.11.04 6,5 2 ca20mg/l
                26.11.04 6,0 2 59mg/l antar att det är fel men?
                Här slabbade jag i nåt skede ner lite korallsand i ytterfiltret!!!
                9.12.04 7,5 6 7mg/L
                Efter det här tog jag bort korallsanden!

                Kan man räkna bubbel takt på samma vis som med tub? försökte och kom fram till nåt i stil med 80-90 bubblor per minut?
                Pjc

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Växter blir röda när dom lider av kvävebrist. Där hjälper dig KNO3. Även genomskinliga fläckar som blir stora hål är kväve, eller ev. fosforbrist (fosforbrist avhjälper du med KH2PO4).

                  Små prickar som blir små knappnålshål är Kaliumbrist.

                  Det är dessa brister som är absolut vanligast. Det är NPK som behövs. KNO3 eller KH2PO4. Precis som hemma på gräsmattan (dock utan Ammonium/Aurea som alla komersiella växtgödningar innehåller).

                  Inte Calcium. Speciellt inte om du använt korallsand.

                  En liten motfråga ang korallsanden i filtret: Jag testade samma sak en gång och hela akvariet superstuntade en någon/några månader - speciellt min Ludwigia inclinita gick ner sig totalt. Har du möjligtvis upptäckt samma sak? Att alla växter totalstannade iväxten?

                  Kan man räkna bubbel takt på samma vis som med tub? försökte och kom fram till nåt i stil med 80-90 bubblor per minut?
                  Bubbeltakt är enbart en *personlig* hastighetsmätare.

                  Du kan inte jämföra din bubbeltakt med någon annans bubbeltakt eftersom den beror på så många parametrar, såsom ytcirkulation, storlek på akvariet, ljusmängd, växtmängd (och hur stora snabbväxande buskage man har kontra långsamväxande osv) osv osv osv.

                  Efter ett tag av intensiva mätningar och jämförande av vilken bubbeltakt man måste ha vid olika växtmängder och ytcirkulationer osv så kan man börja använda bubbeltakten lite mer. Jag gör det och jag gör fel hela tiden 8) Jag måste ha mer än dubbelt så hög bubbeltakt i slutet av veckan jämfört i början eftersom växtmängden varierar så kraftigt mellan nertrimmning och fullt utväxt.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Peter Cederberg
                    • December 2004
                    • 96

                    #10
                    Visst kan det vara fosforbrist! läste på planted tank lite om bba och eftersom ja vill bli av med eländet har jag bara tillsatt khpo4 i stamlösningarna.. och kno3 på samma vi plus lite extra för att bli av me bba. Kanske onödigt att försöka men nånting måst man göra. Jag hadde korallsanden i en påse i ytterfiltret, så fort jag märkte att kH var 6 så slängde ja ut hela skiten...

                    Kan nog stämma efter jag haft i korallsand e de som det inte skulle ha stämt!
                    Och kanske e de det jag dras med än, du skrev att det stunntade i några månader? hur länge och hur mycket korallsand hade du i? och hur länge var det stunntat?
                    Pjc

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Jag hade ca 3-5 dl i en påse i min Fluval404:a och det liknade Calciumbrist i min inclinata som inte återhämtade sig i topparna - när jag åter fick normalt vatten så kom det istället nya sidoskott överallt på stängslarna som var friska.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Peter Cederberg
                        • December 2004
                        • 96

                        #12
                        Tillsatte typ 4dl korallsand tills kH:t steg till 6 då tog jag bort 3dl... Rekommendationen från djuraffärn att en msk korallsand höjer kh ett halvt steg stämmer väl sådär? Så du menar att växterna återgick till det normala så fort kh sjönk till normalvärde?

                        Jag hade vid tillfället mest echinodorus å vallesneria och nån tigerlotus å cryptocoryne walkeri å wendtii... allt stannade av å har sakta återhämmtat sig sen dess cryptocorynen har inte alls trivts först sista veckan har den börjat visa livstecken. Svärdsplantorna har fått nya blad nästan hela tiden men dom ruttnar bort lika fort..

                        Till och med lotusen som annars brukar växa som ogräs är ovanligt långsamm av sig...
                        Pjc

                        Kommentar

                        Arbetssätt...