pmdd - tillsats av kno3 och k2so4

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Goblins
    • February 2003
    • 117

    #16
    Hej

    Nu har jag gjort vattenbyte och tillsatt en fulldos. Som du vet defdac så hade jag riktigt mkt koldioxid i vattnet i veckan, och nu försöker jag finna en bara balans.

    Men inget bubbel... Kan de vara för att KH2PO4 saknas? Om jag förstått dig rätt: inget bubbel => alla ämnen är ej på plats, som behövs.
    /Annelie - Uppsala

    240 liter

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Men inget bubbel... Kan de vara för att KH2PO4 saknas? Om jag förstått dig rätt: inget bubbel => alla ämnen är ej på plats, som behövs.
      Ja det kan mycket väl vara KH2PO4 som behövs.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Goblins
        • February 2003
        • 117

        #18
        Ska beställa det från Granholmarna. Men MgSO4, är de ngt man behöver/använder sig av? Du har bara nämnt 3, och där var den inte med...

        NutriSI Micro & mikro+ är samma sak egentligen, men två olika fabrikat? *gissa*
        /Annelie - Uppsala

        240 liter

        Kommentar

        • Goblins
          • February 2003
          • 117

          #19
          Åh! JAG HAR SETT BUBBLOR! Små små söta saker som åker direkt upp till ytan... SÅ VACKERT! *lycklig och stolt över sina första bubblor*
          /Annelie - Uppsala

          240 liter

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Wohoo 8)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Goblins
              • February 2003
              • 117

              #21
              Wiiiee!

              Men du, MGSO4 då? Är de ngt jag bör tillsätta?
              /Annelie - Uppsala

              240 liter

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Normalt sett finns det bra med Mg i kranvattnet. Det är främst om man vill trimma in Ca-Mg-nivåerna. Komersiella gödningar brukar även innehålla Mg (tex Tropica Mastergrow) men i ganska låga halter.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Pannecke
                  • January 2005
                  • 1325

                  #23
                  När man räknar på ljusmängden i akvariet mäter man su t.ex. i mitt kar 2st 30W och akvariet ligger på 180liter, motsvarar 0,33W / liter. Ett av rören är ett hagen aqua-glo 30W och det andra röret är ett sylvani daylight lysrör på 30W, vad jag vet är bara det ena ett rent rör som gynnar växter. Men min fråga är om man kan räkna med vilka rör som helst när det gäller att räkna w/liter, eller skall man bara räkna med de rör som främjar växterna.

                  Sen finns det ju rör som drar upp växterna så de växer på höjden och rör som trycker ner växterna så de blir kraftigare. Är det nå´n som vet vilka rör som ger vilka effekter. Jag vill ju ha fina kraftiga växter och inte fina rangliga växter. Hoppas att det är nå´n som kan hjälpa mig att räta ut mina frågetäcken.
                  Skall jag se till att ha tre rör eller fyra med ljus som främjar växterna eller hur skall jag göra.
                  /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                  Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                  Kommentar

                  • peppito
                    • December 2003
                    • 1612

                    #24
                    Pannecke: Mitt råd är att du startar en ny tråd för dina frågor. Du får lättare svar då.
                    Senast redigerad av peppito; 01 March 2005, 08:03.
                    "du ångrar bara det du inte gjorde"

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #25
                      Båda rören ger ljus till växterna men det ena röret (Aquastar) är lite mer ekonomiskt eftersom det röret ger kraftigare fotosyntes för samma watt.

                      watt per liter är ett väldigt grovt mått och man ska inte räkna med något speciellt annat än watt per liter. Det är bara en väldigt grov indikator för om man är med på banan överhuvudtaget.

                      det nå´n som vet vilka rör som ger vilka effekter.
                      Nej man får testa sig fram. Förr trodde man att lågkelvinrör fick växter att växa på höjden och högkelvinrör tryckte ner dom, men det är lite mer komplicerat än så och det handlar om olika små nyanser i far-red-området i spektrat. Vilka nyanser och förhållanden dessa är vet jag inte heller och även om jag visste det så tvivlar jag på att man kan se det i den grova upplösning som vanliga lysrörsspektrum ger. Här kan jag ha fel. Godisläsning i ämnet:


                      Skuggning ger de rätta far-red-förhållandena för att växterna ska börja dra iväg på höjden. Den som kört Glossistigmamatta vet hur den börjar resa kraftig på sig när den börjar växa in i andra buskage, men hålls ner såfort den ser lysrören utan att vara skuggad.

                      GroLux har jag fått för mig får växter att växa på höjden och speciellt Aquastar verkar trycka ner växter extremt mycket.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...